Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Italské Albatrosy neuspěly. Z Beneluxu je definitivně vracejí výrobci
13.2.2014 - Rychlé a komfortní spojení mezi Nizozemskem a Belgií mělo být spjato s jednotkami V 250 Albatros od italského výrobce AnsaldoBreda. Nizozemským železnicím (NS) a Belgickým státním drahám (SNCB) ale došla trpělivost a nespolehlivé nové soupravy vrátily výrobci. Mezi Amsterodamem, Rotterdamem, Antverpami a Bruselem proto budou nasazeny soupravy Benelux-plus a současně i vysokorychlostní vlaky Thalys. Kauza Albatros asi skončí u soudu. »
Do centra Zwickau vlak a tramvaj na stejném tělese
30.1.2014 - Stotisícové saské město Zwickau se v dřívějších dobách proslavilo patrně nejvíce výrobou bakelitových vozítek Trabant. Veřejnou dopravu na jeho území zajišťují nejen autobusy, ale i několik páteřních tramvajových linek s vozidly většinou českého původu. Zatímco tramvaje jsou provozovány na úzkém rozchodu 1 000 mm, evropskou specialitou je tříkolejnicový splítkový úsek úzkého a standardního rozchodu 1 435 mm mezi stanicemi Stadthalle a Zentrum, kde jezdí i motorové železniční vozy společnosti Vogtlandbahn. »
Vogelfluglinii zvoní hrana: nahradí ji nový tunel
16.1.2014 - Z Berlína do Kodaně vlakem pod pět hodin namísto současných sedmi? Podle německo-dánského plánu realita již v roce 2021. Nový podmořský železniční tunel spojí tyto dvě země a nahradí tak legendární trajektové spojení známé jako Vogelfluglinie, které funguje mezi Rødby a Puttgardenem od roku 1963. Místo hodinového nalodění, plavby a vylodění tak spoje ICE projedou pod Fehmarnovou úžinou za sedm minut. »
Německé dráhy rozběhly podnikání s dálkovými autobusy
19.12.2013 - Od začátku letošního roku je dálková autobusová doprava v sousedním Německu liberalizovaná. Díku tomu se stala konkurencí nejen osobním automobilům, ale i vlakům a levnějším leteckým linkám. Společnost Deutsche Bahn využila situace a výrazně rozšířila své podnikatelské aktivity – na silnici. Její autobusy začaly paradoxně odvádět cestující vlastním vlakům. »
Modernizace uzlu Vác zpožďuje EuroCity z Maďarska
12.12.2013 - Už jste asi zpozorovali, že vlaky EuroCity jedoucí z Maďarska mají často zpoždění v řádu desítek minut. Taková Hungaria dorazí včas pouze jednou za uherský rok. K hlavním příčinám tohoto nepříznivého stavu patří rozsáhlá modernizace stanice Vác, která zásadním způsobem ovlivnila všechny regionální i dálkové spoje tudy projíždějící. »
Bratislavská integrace se rodí s obtížemi a pomalu
27.11.2013 - Integrovaný dopravní systém Bratislavského kraje se stal 1. června letošního roku realitou. Nachází se na území slovenského hlavního města a v okrese Malacky. Systém vychází ze zkušeností z České republiky, především z Jihomoravského kraje. U našeho východního souseda se jedná teprve o první projekt tohoto typu v podobném rozsahu. »
V Rusku tečou stovky miliard do dopravních projektů
14.11.2013 - Ruská vláda považuje expanzi železnice za klíčovou pro další hospodářský rozvoj. K hlavním investičním projektům patří modernizace Bajkalsko-amurské magistrály a Transsibiřské magistrály nebo vysokorychlostní trať do Kazaně. Některé souvisejí i s nadcházejícím mistrovstvím světa ve fotbale. Na dopravní investice každopádně poputují stovky miliard rublů. »
Koleje Śląskie si ukously příliš velké sousto
31.10.2013 - Společnost Koleje Śląskie, která je ve stoprocentním vlastnictví polského Slezského vojvodství, zahájila pravidelný provoz svých vlaků v říjnu 2011. Následně nahradila původního dopravce Przewozy Regionalne na příměstských spojích páteřní linky z Gliwic přes Katovice do města Częstochowa. Její podnikání je názorným příkladem toho, jak mohou rozhodnutí politiků způsobit v železničním provozu katastrofu. »
Služba one stop shop usnadní přidělení kapacity dráhy
16.10.2013 - Od 10. listopadu letošního roku vznikne na 7. evropském nákladním železničním koridoru služba one stop shop. Měla by umožnit zjednodušení celého procesu přidělování kapacity dopravní cesty a trasy mezinárodních nákladních vlaků na jediném kontaktním místě koridoru (C-OSS). Centrum koridoru se nachází v Budapešti. Koridor přitom spojuje Českou republiku a Slovensko s jihovýchodní částí Evropy, konkrétně s Rakouskem, Maďarskem, Rumunskem, Bulharskem a Řeckem. »
Propad nákladní dopravy zasáhl i největšího hráče v Evropě
3.10.2013 - Globální finanční krize, která vypukla v roce 2008, měla dramatický vliv na nákladní kolejovou dopravu v Evropě. Propad se projevil i na velkých trzích, jakými jsou Francie nebo Německo. Krize zasáhla i největšího nákladního železničního dopravce na kontinentu – společnost DB Schenker Rail. V současnosti se však tento dopravce už dostal z nejhoršího a dokonce začal expandovat. »