Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Nákladní vlaky v Severní Americe mají příliš časté nehody

Nákladní vlaky v Severní Americe mají příliš časté nehody

19.6.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK, Zdroj: GeLa, 2/2014

V USA a Kanadě se v poslední době udála řada železničních nehod nákladních vlaků, v nichž byly účastny cisternové vozy. Dopravci byli donuceni přijmout opatření, aby tuto sérii zastavili. V pozadí mimořádných událostí se surovou ropou a plyny je boom jejich těžby za pomoci nových těžebních postupů jako například takzvaného štěpení zejména břidlicových plynů. Cílem této těžby má být energetická nezávislost Severní Ameriky.

Nákladní vlaky v Severní Americe mají příliš časté nehody

Skokový nárůst těžby surové ropy a břidlicových plynů s sebou nese i navýšení požadavků na přepravu. Nová těžební místa se většinou nacházejí uprostřed prérií, daleko od rafinerií, ropovodů a plynovodů, jakož i jakékoli průmyslové infrastruktury. K dopravě se proto stále využívá železniční doprava. Ta je poměrně flexibilní a dokáže přepravovat velká množství surovin nebo materiálu. Oproti tomu výstavba plynovodů a ropovodů trvá delší dobu a někdy se ani finančně nevyplatí. Kanadská železniční asociace (Canadian Railway Association) odhaduje, že v roce 2013 bylo v zemi javorového listu přepraveno zhruba 150 tisíc cisternových vozů s ropou, zatímco v roce 2009 jen pět set vozů. I v USA přeprava surové ropy vlakem výrazně vzrostla – v roce 2012 to byl zhruba jeden milion barelů denně, což představuje meziroční nárůst o 57 procent.  

Když zastaralý vozidlový park používá nedokonalé koleje

Cisternové vozy samy o sobě nebyly příčinou častých vykolejení. O to se postarala především zastaralá železniční infrastruktura. Faktem ovšem zůstává, že cisternové vozy v USA splňují jen zastaralý standard bezpečnosti s označením DOT-111 (v Kanadě CTC-111A). Vozy se tak považují za nedostatečně bezpečné zejména při takzvaných crash testech. Odhaduje se, že tento problém se týká dvou třetin cisternových vozů po­užívaných pro přepravu surové ropy.

Po nejnovější sérii nehod došlo ke zvýšené činnosti příslušných orgánů a tlaku na ropný průmysl a železnice. Je vyžadováno zvýšení standardů cisternových vozů – tedy silnější stěny, ochranné štíty den cisteren a ochrana horních armatur. Prvních 14 tisíc cisternových vozů tohoto typu se již dostává do provozu, stále je však ještě v oběhu 78 tisíc zastaralých cisternových vozů na hořlavé kapaliny. I tyto budou zmodernizovány o silnější ocelový plášť, ochranný šít dna cisterny a novější armatury. Vozy, které nepůjdou modernizovat, budou vyřazeny z provozu. 

Vlaky měří i dva kilometry

Nákladní vlaky v Severní Americe vykazují proti Evropě některá specifika. Nejmarkantnější je jejich enormní délka a složení souprav. Není nic mimořádného, když v soupravě dlouhé až dva kilometry jsou řazeny společně stavebniny, hořlaviny jako uhlí či minerální oleje, jakož i zemědělské výrobky. Nerovnoměrné rozložení hmotností v soupravě vede k efektu, že v oblouku vykolejí prázdné nebo lehké vozy uprostřed soupravy – aniž by byla zjištěna technická závada. Proto se prováděly pokusy, kam do soupravy řadit nákladní vozy s nebezpečnými materiály, aby bylo minimalizováno riziko jejich vykolejení. 

Nebezpečné látky patří soupravě až na konec

Za tímto účelem se vybraly z databáze údaje o 119 nehodách spojených s cisternovými vozy v Severní Americe, přičemž 75 procent těchto událostí proběhlo mezi léty 2000 a 2011. Příčinou nehod byla nejen železniční infrastruktura s lomy kolejnic nebo závadami na výhybkách. Svou roli sehrál i technický stav vozidel a lidský faktor. Průměrná délka souprav činila 92 vozů. Výsledek zjištění byl, že vozy v zadní části soupravy při vykolejení zůstaly nepoškozeny. Proto bylo doporučeno, aby byly například cisternové vozy s nebezpečnými látkami řazeny na konci soupravy, neboť tím se riziko jejich vykolejení minimalizuje.

POPIS NEJVĚTŠÍCH NEHOD ZA POSLEDNÍ OBDOBÍ

Baltimore, Maryland (USA), 28. 5. 2013

V průmyslové oblasti blízko města Baltimore došlo ke střetnutí nákladního automobilu s nákladním vlakem, u něhož 15 ze 45 vozů vykolejilo. Mezi vykolejenými vozy byl i vůz naložený vysoce výbušným chlorečnanem sodným. Došlo k výbuchu a následnému obrovskému požáru. 


Lac-Mégantic, Québec (Kanada), 6. 7. 2013

Ucelený vlak cisternových vozů naložených surovou ropou ujel bez strojvedoucího a vykolejil v centru malého města Lac-Mégantic. V řadě ze 73 cisternových vozů došlo k úniku surové ropy, následnému požáru a výbuchům. Nejméně 35 nemovitostí bylo poškozeno, mezi nimi i bar, ve kterém bylo mnoho návštěvníků. Celkem bylo usmrceno 47 osob. Teprve po 24 hodinách se podařilo požár dostat pod kontrolu. Příčina: ujetí odstaveného nákladního vlaku, kde byly nedostatečně utaženy ruční brzdy a vlak byl odstaven na trati na počátku sklonu. 


Lawtell, Louisiana (USA), 5. 8. 2013

V blízkosti města Lawtell vykolejil nákladní vlak, mimo koleje se ocitlo více než 20 nákladních vozů, mezi nimi i cisternové vozy naložené hydroxidem sodným, vinylchloridem a olejem, došlo i k únikům látek. Více než sto budov v okruhu 1 míle muselo být evakuováno, naštěstí došlo jen k jednomu lehkému zranění. 


Gainford, Alberta (Kanada), 20. 10. 2013

U nákladního vlaku naloženého olejem a zkapalněným plynem vykolejilo 13 cisternových vozů, část města musela být evakuována. Dva dny předtím vykolejily 4 cisternové vozy ve města Sexsmith, rovněž v provincii Alberta, když se jednalo o vysoce nebezpečný bezvodý amoniak.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika