Železničář / Zahraničí / S-Bahn v Drážďanech se rozvíjí i po čtyřiceti letech
S-Bahn v Drážďanech se rozvíjí i po čtyřiceti letech
24.4.2014 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Drážďanský S-Bahn oslavil loni na podzim své 40. narozeniny. Přesně 30. září 1973 zde byl poprvé zaveden taktový jízdní řád městské a příměstské dopravy, což je považováno za start nového systému veřejné dopravy. Od té doby se celý systém hodně změnil. Několikrát se vyměnil vozidlový park, byly zrekonstruovány mnohé tratě a zkráceny intervaly. S-Bahn v Drážďanech se stal v NDR vzorem pro stejné systémy také v Rostocku a Magdeburgu.

První úvahy o nové organizaci veřejné kolejové dopravy v Drážďanech publikoval Bernd Kuhlman ve vědeckém týdeníku Forschungen und Fortschritte už v srpnu 1968. Navrhoval tři linky s intervalem od 20 do 60 minut, zónový tarif s jednotlivými i předplatními časovými jízdenkami a předpokládal plně elektrický provoz. Prvním krokem k realizaci S-Bahnu pak bylo spuštění taktového jízdního řádu s intervalem 60 minut z hlavního nádraží do stanic Tharandt, Meißen-Triebischtal a Pirna. Dnes se nám zdá taktový jízdní řád jako samozřejmost, ale v 70. letech to byla revoluční myšlenka. Situaci při konstrukci jízdního řádu navíc komplikoval netaktový provoz ostatních vlaků i velmi hustá mezistátní a nákladní doprava na trati kolem Labe.
Původně pod jiným názvem
Na počátku se také nehovořilo o S-Bahnu, ale systém byl označován jako SV-Bahn, což byla zkratka pro Stadt- und Vorortbahn, česky bychom řekli „městská a příměstská železnice“. Kmenový provoz zpočátku zajišťovaly čtyřvozové patrové jednotky podobné těm, které jsme znali i z našich tratí, a elektrické lokomotivy řady 242. Do začátku devadesátých let byly soupravy postupně nahrazovány novější generací patrových vozů a lokomotivami řady 243. V 80. letech dosáhla síť drážďanského S-Bahnu přes 120 kilometrů a denně ji využívalo až 61 tisíc cestujících. Tento počet nebyl dodnes překonán. Aktuálně tento systém převáží asi 35 tisíc lidí denně.
Změny v devadesátých letech
Oficiálně se přidaly Drážďany k dalším německým městům s provozem městské rychlodráhy S-Bahn 31. května 1992. Organizátor dopravy, společnost VVO (Dopravní svaz Horní Labe), označil spoje písmenem S. Charakteristický tvar písmene S v zeleno-bílém provedení se objevil i na nádražích a v jízdních řádech. Mezitím začala i modernizace stávajících vozů z dob NDR a během několika let je začaly doplňovat i vozy zcela nové. V roce 1993 to byly nejprve jen řídicí vozy s oddílem 1. třídy, později byly modernizované soupravy nahrazeny kompletně novými klimatizovanými vlaky. Lokomotivní řadu 243, nově u DB jako 143, doplnily Taurusy označené u DB jako řada 182.
Síť S-Bahnu se začala rozrůstat a především došlo na několika místech k oddělení spojů S-Bahnu od dálkové a nákladní dopravy. Nejmarkantnější to je na frekventované trati z Pirny do Drážďan, která je dnes čtyřkolejná. Na drážďanském hlavním nádraží má S-Bahn i své nástupiště, kam přijíždějí v krátkých intervalech vlaky linek S1 a S2. V roce 1994 byla zavedena linka S2 do stanice Arnsdorf, přitom každý druhý vlak pokračoval jako regionální spoj do Görlitzu nebo Zittau. V polovině roku 1998 pak začala na této lince výstavba tři kilometry dlouhé odbočky ze zastávky Klotzsche na drážďanské letiště a už za tři roky, v roce 2001, byla cílová linka „esdvojky“ přesunuta na letiště.
Po modernizaci přibydou koleje i soupravy
Modernizace sítě drážďanského S-Bahnu bude pokračovat nejméně do roku 2016. Zdvoukolejněn je již úsek mezi stanicemi Meißen a Triebischtal. Vznikla také nová zastávka Altstad v samém srdci města Meißen. Přestavbou prochází také úsek Coswig – Radeboul, kde bude zřízeno více kolejí. Do roku 2016 má být ukončena také modernizace drážďanského nádraží Neustadt. Poté může VVO objednat spoje mezi městy Pirna a Meißen v intervalu pouhých 15 minut a na území zemské metropole dokonce s intervalem 7 až 8 minut.
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »