Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Dvě švýcarská výročí: Luxusní jednotka TEE a lehká rychlíková lokomotiva
8.4.2021 - Letos mohou Švýcaři slavit hned dvě výročí legendárních vozidel svých spolkových železnic SBB. Před 70 lety, v roce 1951, byla dokončena výroba 50 strojů prvního moderního typu elektrických lokomotiv řady Re 4/4 I a před 60 lety, v roce 1961, se na koleje vydaly luxusní vlaky pro transevropské expresy RAe TEE II. Přestože obě řady nejsou příliš početné, a v případě elektrických jednotek by se dalo hovořit dokonce o kusové výrobě, nesmazatelně se zapsaly do historie nejen švýcarských železnic.
Rozvoj tratí na Ostravsku uspíšil těžký průmysl
11.3.2021 - Černá Ostrava, jak se moravskoslezské metropoli nepříliš lichotivě přezdívá, byla průmyslovým srdcem nejen monarchie, ale i následujícch republik. Jako taková potřebovala infrastrukturu, prostřednictvím níž by své produkty distribuovala do zemí koruny české i dál za hranice. Dopravě za „císaře pána“ vládla železnice a na ní parní provoz. A zatímco páře dávno odzvonilo, železnice zůstala a její význam při dopravě zboží trvá dál. Třeba nedávno oslavily dvě železnice Ostravska 150. výročí a do důchodu se rozhodně nechystají. O jaké jde?
Nenápadná lesní dráha s velkým významem
3.2.2021 - V hlubokých lesích Slovenského rudohoří se nachází romantická úzkokolejná lesní dráha, která byla dokonce v roce 1982 prohlášena za národní kulturní památku. Na rozchodu pouhých 760 milimetrů spojuje na celkem šestnáctikilometrovém úseku Chvatimech, Hronec a Čierny Balog, respektive Vydrovo. V dobách největšího rozmachu měla síť tehdejších lesních průmyslových železnic délku okolo 130 kilometrů. V současnosti nezisková organizace Čiernohronská železnica zajišťuje na trati v letní turistické sezoně provoz parními a motorovými vlaky, v plánu má dokonce částečnou elektrizaci a prodloužení k železárnám v Podbrezové.
Prezidenti využívají vlaků už celé století
29.12.2020 - Železnice představovala v první polovině minulého století jediný komfortní a rychlý způsob dopravy nikoliv jen po vlastech českých a moravských a slovenských, ale i po celé Evropě. Automobily byly příliš drahé a letecká doprava teprve v plenkách. Kromě toho lidé mohli po cestě pracovat anebo odpočívat v luxusních oddílech. A vlaků využívali i českoslovenští a čeští prezidenti.
Před 40 lety oficiálně skončil provoz parních vlaků
20.11.2020 - Parní lokomotivy stály u zrodu železnice, jak ji známe v dnešní podobě. Před nimi spíš výjimečně fungovaly železnice s koňským pohonem, ale ty neměly dlouhého trvání. Pára prostě zvítězila na dlouhá desetiletí. Na území naší republiky to bylo takřka sto čtyřicet let a parní vlaky dominovaly českým tratím i přes postupně zaváděný motorový a elektrický provoz.