Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy

Historie - všechny zprávy

Lokomotivní řada 169: Asynchron pohřbila dobaLokomotivní řada 169: Asynchron pohřbila doba

21.2.2019 - Přesně před 30 lety vyjel na koleje první vlak Československých státních drah (ČSD) s moderní lokomotivou poháněnou asynchronními motory. Stalo se tak na trati z pražského hlavního nádraží do Benešova u Prahy. Měl číslo 8207, z Prahy se vydal v 10:15 hodin a do cíle dorazil o více než hodinu později. Dlužno podotknout, že lokomotiva s inovačním technickým řešením přímého pohonu dvojkolí bez převodovky dnes chátrá na dvoře lokomotivky a ČSD, respektive ČD nikdy nepatřila.

Celý článek »

 

První páry ve Skalici aneb vzpomínka na malý železniční uzelPrvní páry ve Skalici aneb vzpomínka na malý železniční uzel

6.2.2019 - Její stavba nebyla úplně jednoduchá, zejména kvůli četným tunelům a přemostěním i odporu obyvatel. A také provoz na trati byl zpočátku nerentabilní. Přesto železnice z Brna do Skalice nad Svitavou a České Třebové píše historii už dlouhých 170 let. Původní jednokolejná trať byla oficiálně uvedena do provozu 1. ledna 1849, zdvoukolejnění se uskutečnilo do roku 1869.

Celý článek »

 

Masarykův příjezd: okázalý návrat velkého státníkaMasarykův příjezd: okázalý návrat velkého státníka

18.1.2019 - Slavnostní, velkolepý, epochální, ale také jedinečný. Těmito přívlastky je možné popsat příjezd prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka z exilu zpět, do nově vzniknuvšího Československa. Do rodné země se „tatíček Masaryk“ vrátil koncem roku 1918 vlakem. Jeho lid ho vítal na nádražích i podél trati. Nedávno uplynulo sto let od této události.

Celý článek »

 

Málo známá minulost trati ze Smíchova na SmíchovMálo známá minulost trati ze Smíchova na Smíchov

7.1.2019 - Skutečnost, že na 110 kilometrech této trati je zlíchovský kostelík společně se železničními vozidly druhou nejfotografovanější svatyní v Česku (první je chrám na brněnském Petrově), je notoricky známá. Proslulé je i místo, odkud vznikají snímky vlaků s hradem Karlštejnem, či prostranství, odkud podnikoví fotografové závodu Škoda zvěčňovali nové lokomotivy u Bukovce. My se však zaměříme na málo známé a téměř nepublikované historické zajímavosti na železnici vedoucí z Prahy do Plzně.

Celý článek »

 

Rok 1838 důležitým milníkem v historii naší železniceRok 1838 důležitým milníkem v historii naší železnice

17.12.2018 - Přesně před 180 lety, konkrétně 11. listopadu 1838, vyjela z Rajhradu do Brna první parní lokomotiva na našem území. Nesla název Moravia a byla osobně řízená stavitelem trati, vrchním inženýrem Karlem Ghegou. Šlo zatím jen o neveřejnou zkušební jízdu, která se v ten samý den zopakovala celkem třikrát. Pro veřejnost byla dráha z Vídně do Brna otevřena ale až v následujícím roce, nicméně zkušební jízda se stala důležitým milníkem v historii našich železnic.

Celý článek »

 
 

Přejít na stranu:« 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 »

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika