Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Když jabloneckou malodráhou ještě projížděly nákladní vlaky
1.5.2025 - Od zahájení tramvajového provozu v Jablonci letos uplynulo 125 let. V únoru roku 1900 se začalo jezdit na trati z centra města k železniční stanici v Rychnově a ve stejném roce tramvaje vyrazily také na druhé straně, směrem k Ostrému rohu a do Janova nad Nisou. Později se trať prodloužila ještě do Pasek. O osobní dopravě na kolejích jablonecké elektrické malodráhy jsme v Železničáři již psali. Okrajově jsme se zmínili i o nákladní, která byla pro Jablonec specifická. Nyní si ji přiblížíme více, protože patří nejen k historii města, ale i Československých státních drah.
Smutný osud pozapomenutého nádraží Těšnov
3.4.2025 - Právem se pyšnilo přívlastkem nejkrásnější nádraží ve městě. Všeobecně známé bylo nejvíce pod svým posledním jménem Praha-Těšnov. Před desítkami let tento architektonický skvost nenávratně zmizel v oblaku řízené exploze. Jeho smutný osud se stal předmětem vášnivých diskuzí a zároveň symbolem necitlivosti a zlovůle bývalé komunistické vládnoucí garnitury. Letos by si připomnělo kulaté výročí vzniku i svého trpkého konce.
585 let od vzniku knihtisku aneb vzpomínka na výrobu Železničáře
5.3.2025 - Dnes už pomalu upadá do zapomnění, ale v dávných dobách se tato převratná novinka používala běžně a byla velmi rozšířená. Knihtisk svého času patřil k základním způsobům mechanického kopírování textů či obrázků. Jeho hlavní přínos spočíval především v rozšiřování nejrůznějších písemností mezi širší vrstvy obyvatel. Knihy vydané v mnoha tištěných exemplářích totiž byly daleko dostupnější a lépe odolaly hrozbě kompletního zániku než unikátní rukopisy. Ve druhé polovině 15. století se rychle rozšířil po celé Evropě a poté i do světa.
Vzestup a pád železniční stanice Bratislava-Nivy
6.2.2025 - Dnes se na jejím místě tyčí moderní výšková budova centrály Všeobecné úverové banky. V minulosti byste tu ale našli pozapomenutou železniční stanici Bratislava-Nivy, známou též pod přezdívkou Malá stanica. V roce 1983 sem vlaky přestaly zajíždět a cestujícím již nesloužila. O rok později se její budova odporoučela k zemi a v roce 1984 byla vytrhána poslední kolej.
Univerzální Sedmička zvládla rychlíky i náklady
9.1.2025 - Poláci jí říkají Sedmička. Poprvé opustila výrobní halu v prosinci 1964. Jejich původ lze hledat ve Velké Británii a ony samy se staly základem pro vývoj dalších elektrických lokomotiv polského původu. Své uplatnění našly především v čele osobních vlaků, rychlíků a expresů, ale koncipovány byly jako univerzální pro všechny druhy vlaků včetně nákladních. Naše oslavenkyně se jmenuje EU 07.