Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy

Historie - všechny zprávy

Jihočeské Žehličky jsou stále při síleJihočeské Žehličky jsou stále při síle

30.11.2023 - Čtyřnápravová kapotová univerzální lokomotiva původní řady E 426.0, dnes označená jako 113, vznikla v počtu šesti kusů v roce 1973 v plzeňské Škodovce. Stroj, který byl určen pro jihočeské lokální dráhy se stejnosměrným trakčním napětím 1 500 V, dostal tovární označení 33E a patřil k československým lokomotivám takzvané II. generace. Tři lokomotivy této řady jsou dosud v provozu na dráze z Tábora do Bechyně a až do roku 2004 jezdily i na známé Lipence, kde stejnosměrnou trakci vystřídala střídavá o napětí 25 kV 50 Hz.

Celý článek »

 

Legendární Delfíni slaví šedesáté narozeninyLegendární Delfíni slaví šedesáté narozeniny

2.11.2023 - Na mezinárodním veletrhu v Lipsku byla v roce 1963 poprvé představena designově neobvyklá motorová jednotka bývalých východoněmeckých drah Deutsche Reichsbahn s řadovým označením VT 18.16. Vlak, který se tvarově vymykal všem tehdejším železničním vozidlům, získal podle svého elegantního tvaru záhy přezdívku Delfín. Jednotka byla nasazována primárně na mezinárodním spoji Vindobona spojujícím východní Berlín s Prahou a Vídní, objevovala se ale i leckde jinde. Tuzemští železničáři a příznivci dráhy nicméně mají jméno Vindobona navždy spojené právě s tímto nevšedním německým vlakem.

Celý článek »

 

Kdysi rušné nádraží v Jablonci oslaví 135 letKdysi rušné nádraží v Jablonci oslaví 135 let

7.10.2023 - Největší železniční stanice našich velkých měst mají obvykle přívlastek – hlavní nádraží. Vzpomeňme například na Olomouc hl. n., Pardubice hl. n., Praha hl. n., ale stejný nápis se objevil i v menších městech – Nymburk hl. n. nebo Mladá Boleslav hl. n. Všechny tyto stanice mají něco společného, a tím je skutečnost, že jsou to důležité železniční uzly. My se ovšem podíváme na jedno hlavní nádraží, které se této charakteristice poněkud vymyká. Najdeme ho na severu Čech, konkrétně v Jablonci nad Nisou.

Celý článek »

 

Maďarské legendy slaví šedesátku Maďarské legendy slaví šedesátku

7.9.2023 - Maďaři letos oslaví dvě kulatá výročí charakteristických, a lze říci přímo ikonických lokomotivních řad. V případě nepočetných dieselelektrických Nohabů šlo o lokomotivy výjimečné, svým původem sahající až do vzdálených USA. V táboře sovětských satelitů to byla skutečná rarita. Naproti tomu elektrické lokomotivy V 43 byly vyráběny v licenci domácím průmyslem ve stovkách kusů. Univerzální stroje se staly na více než půl století symbolem elektrické vozby od mezistátních expresů po nákladní vlaky.

Celý článek »

 

Od začátku elektrizace v Rakousku uplynulo 100 letOd začátku elektrizace v Rakousku uplynulo 100 let

6.8.2023 - Elektrický provoz na rakouské Arlbergbahn mezi Innsbruckem a Telfs-Pfaffenhofen začal přesně před sto lety – 22. července 1923. Začala tím vytrvalá elektrizace tratí Rakouských spolkových drah (ÖBB) trakční soustavou 15 kV 16 2/3 Hz. První elektrizovaný úsek měřil pouhých 25 kilometrů. Dnes mají ÖBB elektrizováno 3 650 kilometrů tratí, což je zhruba 73 % délky tratí ve státním vlastnictví, kde se odehrává přibližně 90 % dopravních výkonů rakouských železnic. ÖBB vidí budoucnost v elektrickém provozu. Do roku 2030 chtějí navýšit podíl elektrizovaných tratí na 85 % a cílem je plně bezemisní provoz.

Celý článek »

 
 

Přejít na stranu:1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 »

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika