Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Alpský vysavač brázdí koleje už 50 let
3.9.2024 - Na přelomu 70. a 80. let se stala lokomotivní řada 1044 symbolem moderních rakouských železnic a úloha výkladní skříně ÖBB jí zůstala až do příchodu lokomotiv Taurus zhruba o 20 let později. Pro její charakteristický a výrazný zvuk sání chladícího vzduchu se jí přezdívá Alpenstausauber, což znamená „alpský vysavač“. Prototyp vyjel v srpnu 1974 a 5. září stejného roku vytvořila mezi Wiener Neustadt a Neunkirchen nový rakouský rychlostní rekord 176 km/h.
Kyklop: nejvýkonnější motorová lokomotiva bez budoucnosti
1.8.2024 - V létě roku 1974 vznikl první ze dvou prototypů výkonné lokomotivy řady T 499.0, o které se začalo diskutovat již v šedesátých letech. Oba byly vyvíjeny jako stroje třetí generace motorových lokomotiv a vyrobila je lokomotivka ČKD Praha. Základem této plánované, ale bohužel v sériové výrobě nerealizované řady bylo využití smíšeného přenosu výkonu mezi vznětovým motorem a elektrickými stejnosměrnými trakčními motory. Lokomotiva, lidově zvaná Kyklop podle typického kulatého čelního reflektoru, se ve své době stala navíc nejvýkonnější z celého portfolia ČKD Praha.
Choceňský tunel v proměnách času
28.6.2024 - Choceňský železniční tunel patřil spolu s Třebovickým a Tatenickým k nejstarším stavbám svého druhu u nás. Kromě jednoho dosud zcela nevyjasněného tajemství se do historie a povědomí veřejnosti zapsal především tím, že při jeho budování tragicky zahynul jeden z prvních stavitelů českých železnic.
Elektrizaci ve Francii odstartovaly experimenty
31.5.2024 - Zhruba před sto lety se rozjela systematická elektrizace železnice ve Francii soustavou 1 500 V DC. Stejnou trakční soustavou se rozhodly ve dvacátých letech minulého století elektrizovat své tratě také Československé státní dráhy. Vedle řady technických aspektů byly důvodem této volby i politické a obranné. Souviselo to s orientací naší tehdejší první republiky na Francii jako na svého hlavního spojence.
Lokomotiva, která spojila sílu s elegancí i napájecí systémy
2.5.2024 - Prvopočátek dvousystémových elektrických lokomotiv můžeme najít v závěru roku 1969, kdy tehdejší československé federální ministerstvo dopravy zadalo oficiální zakázku na vývoj takového stroje s výkonem 4 000 kW a maximální rychlostí 160 km/h. Vznikem příslušného hnacího vozidla byl pověřen tehdejší vedoucí konstrukčního oddělení Škody Plzeň František Palík se svým týmem. Důvodem vzniku této lokomotivní řady, označené zprvu ES 499.0 (tovární označení 55E), byla rozdílnost trakčních napájecích soustav na území bývalého Československa.