Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Dušan Ševčík: Jediný napájecí systém se Slovensku vyplatí
22.7.2015 - Železnice Slovenské republiky (ŽSR), které jsou správcem železniční infrastruktury našich východních sousedů, patří mezi největší stavební investory. Přes zlepšení podmínek na finanční krytí potřeb společnosti přetrvává nepříznivý stav v technické základně, což má negativní dopad na rychlost dopravy. Přesto se na Slovensku postupně modernizuje hlavní železniční koridor a začíná přepojovat trakční soustava na jednotný systém 25 kV/50 Hz. O problematice slovenské infrastruktury jsme hovořili s generálním ředitelem ŽSR Dušanem Šefčíkem. »
Zdeněk Ston: Hnacím motorem týmu je soutěživost a nespokojenost
1.7.2015 - Železničáře, stejně jako magazín ČD pro vás a webové projekty, připravujeme v pražské redakci, která se v rámci struktury GŘ ČD ukrývá pod názvem oddělení tištěných a internetových periodik. V jeho čele stojí člověk, jenž redakční tým vede už pátým rokem nejen administrativně, ale zejména koncepčně. Před vydáním každého Železničáře nás zahltí detailními připomínkami a tvrdě vyžaduje dodržení kvality titulů. Nastal čas na „odvetu“. Jak je Zdeněk Ston spokojen se „svými dítky“? »
Vladimír Jakunin: Tranzit po kolejích z Asie do Evropy je dobrý byznys
10.6.2015 - Na dubnovou konferenci generálních ředitelů drah sdružených v Organizaci pro spolupráci železnic (OSŽD) v Praze zavítal také prezident Železnic Ruské federace (RŽD) Vladimír Jakunin. Využili jsme asi desetiminutového brífinku, který uspořádal pro pozvané ruské novináře, a položili mu několik otázek týkajících se i budoucnosti hlavních železničních projektů Evropa – Asie. »
Roman Kott: Útlum motorové trakce řešíme opravami osobních vozů
27.5.2015 - Dílny pro opravy vozidel (DPOV) jsou akciovou společností se 100% účastí Českých drah, jejímž úkolem jsou opravy kolejových vozidel převážně pro „matku“, ale i pro externí subjekty. Lokomotivy, elektrické jednotky, motorové vozy a tažená vozidla se opravují ve třech provozních střediscích oprav Přerov, Nymburk a Veselí nad Moravou s pracovišti Olomouc, Břeclav a Valašské Meziříčí. Jak funguje nový systém firemního řízení, ale i na další aktuální otázky jsme se ptali předsedy představenstva a obchodního a technického ředitele Romana Kotta, který má na starosti obchod a techniku. »
Michal Kurtinec: Pro naši stabilitu a budoucnost jsou smlouvy s ČD stěžejní
14.5.2015 - Před dvěma lety se lety se v šumperském závodě Pars nova ze skupiny Škoda Transportation dokončily velké projekty jako výroba Regionov či modernizace některých řad lokomotiv a vagonů pro České dráhy a dceřinou společnost ČD Cargo. Nyní pro národního dopravce firma realizuje zakázku na modernizaci devadesátky vozů. O minulých i současných projektech jsme hovořili s generálním ředitelem Pars novy a zároveň Škody Vagonky Michalem Kurtincem. »
Pavel Krtek: I osobní doprava může časem hospodařit vyrovnaně
30.4.2015 - Skupina České dráhy vykázala podle mezinárodních účetních standardů na konci loňského roku zisk po zdanění ve výši 156 milionů korun. To představuje meziroční zlepšení o více než dvě miliardy. Podobně vypadají také ukazatele EBITDA a EBIT. Podle předsedy představenstva ČD Pavla Krtka hospodaření pozitivně ovlivnilo více faktorů. Co se na výsledcích podepsalo nejvíce, prozradil čtenářům Železničáře. »
Radoslav Pospíšil: Úlohou IT je nejen pomáhat, ale být i o krok napřed
15.4.2015 - Zodpovídat za informační technologie v jakékoli firmě, kde IT není klíčovou činností, je tak trochu nevděčná pozice. Na jednu stranu je vývoj tohoto oboru neuvěřitelně rychlý, příprava konkrétních projektů ale bývá během na dlouhou trať. Očekává se okamžitá reakce na aktuální potřeby, přitom by se ale vývojáři měli vyhnout slepým uličkám. V čele IT Českých drah stojí Radoslav Pospíšil, který říká, že IT má být spolehlivou podporou klíčového byznysu, tedy osobní dopravy. Příkladem může být nová architektura In Karty vyvíjená dva roky. »
Ondřej Fanta: Vznik nezávislého regulátora bychom měli uspíšit
1.4.2015 - Všechno má svá pravidla. A vždy také někoho, kdo plnění podmínek dozoruje. V tuzemském drážním ranku padá tato odpovědná úloha „legislativního arbitra“ na Drážní úřad (DÚ). Do jeho pravomocí patří nejen oblast železnice, ale i lanových drah, vleků, trolejbusových a tramvajových drah, jakož i úloha speciálního stavebního úřadu. Nejen o tom, co vše DÚ řeší, ale i o diskutované roli regulátora, jsme hovořili s náměstkem ředitele DÚ pro sekci provozně-technickou Ondřejem Fantou. »
Roman Štěrba: V otázce prodeje budov čekáme na verdikt Evropy
18.3.2015 - Od loňského listopadu je Roman Štěrba členem představenstva Českých drah, kde je odpovědný za úsek projektů a mezinárodních vztahů. Na starosti má například chystaný prodej výpravních budov správci infrastruktury (SŽDC). Do jeho gesce patří rovněž výpočetní technika a informatika. S redakcí Železničáře však hovořil i o dalších tématech. »
Václav Haas: Letos chceme v Praze otevřít další dvě železniční zastávky
4.3.2015 - Železnici v Praze letos čeká zatěžkávací zkouška. Opravuje se střecha haly hlavního nádraží, stavbaři pracují na prvním tranzitním koridoru mezi Běchovicemi a Úvaly a modernizací projde i nádraží v Hostivaři. České dráhy jsou zapojeny do Pražské integrované dopravy již 22 let a po skromných začátcích dnes tvoří plnohodnotnou součást městské a příměstské dopravy. Nejen o problematice železnice v metropoli a jejím okolí jsme hovořili s Václavem Haasem, specialistou na železniční dopravu společnosti ROPID. »