Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Poštovní vozy odnesl čas, ale vzpomínky na vůni kamen zůstaly Poštovní vozy odnesl čas, ale vzpomínky na vůni kamen zůstaly

20.9.2013 - Do vlakových pošt jsem nastoupil v roce 1966. V té době jezdily po republice vozy ještě předválečné, některé pamatovaly první republiku. Topilo se v nich na pevná paliva v kamnech a za jízdy v trubkách umístěných uvnitř vozu syčela pára. Nešlo to příliš regulovat, některé trubky už měly poněkud doslouženo, a tak do vozu vnikala pára. Občas jsme se v práci cítili jako v sauně. »

Ruská armáda brala v srpnu 1968 železničáře jako rukojmíRuská armáda brala v srpnu 1968 železničáře jako rukojmí

6.9.2013 - Jako student Vysoké školy dopravní v Žilině jsem o prázdninách roku 1968 vykonával praxi coby výpravčí ve stanici Praskačka. Stanice leží na trati Hradec Králové – Velký Osek. Odbočkou do Opatovic nad Labem se tam vozilo uhlí do elektrárny a jezdily tu také odklonem osobní vlaky. A právě na této odbočce, kde sloužili signalisté, jsem zažil dobrodružství s vlakem, který byl údajně plný sovětských rušiček. »

Vlaky Praha – Plzeň jezdí už 40 let bez páryVlaky Praha – Plzeň jezdí už 40 let bez páry

15.8.2013 - V prvních červnových dnech roku 1973 skončilo pravidelné nasazování parních lokomotiv na trati Praha – Plzeň. Pro hodně pracovníků železnice a příznivců historie se tehdy uzavřela jedna velká kapitola života. Derniéra připadla na víkend 2. a 3. června, kdy se měnil jízdní řád. »

Rekord v parní trakci patří britské Divoké kachněRekord v parní trakci patří britské Divoké kachně

31.7.2013 - Snad všechny světové znalostní encyklopedie obsahují informaci o nejvyšší rychlosti 126 mil za hodinu, kterou dosáhla v roce 1938 v Anglii parní lokomotiva Mallard neboli Divoká kachna. Letos si připomínáme 75. výročí, kdy tento stroj vytvořil světový rychlostní rekord parní trakce. Jenže mnohé obdobné lokomotivy z doby dřívější i pozdější dokázaly jet ještě rychleji. »

První elektrifikovaná dráha měla vést až k břehům VltavyPrvní elektrifikovaná dráha měla vést až k břehům Vltavy

19.7.2013 - Vynálezce František Křižík by se asi divil. Na první elektrifikované trati v Čechách že jezdí motorové vozy? Ano, i taková je ekonomická realita železniční dopravy u nás. Ale hlavní je, že se na 110 let staré Bechyňce, tedy dráze Bechyně – Tábor, stále jezdí. Podle ambiciózních návrhů z dávné minulosti měly její koleje vést výrazně dál, přinejmenším do Týna nad Vltavou. »

Na jižní Moravě si dopřávají nostalgické radovánkyNa jižní Moravě si dopřávají nostalgické radovánky

3.7.2013 - Zaměstnanci KCOD Brno připravují na jarní a letní sezonu řadu mimořádných jízd v nostalgickém či historizujícím duchu. Jejich cílem je podpořit turistický ruch v regionu a zájem o drážní dopravu. Příkladem z poslední doby může být spolupráce na festivalu zábavy Brno – město uprostřed Evropy nebo zahájení sezony jízdou vlaku Pálavský okruh. »

Jízdy smrti do Treblinky jako součást vyhlazovací mašinérieJízdy smrti do Treblinky jako součást vyhlazovací mašinérie

13.6.2013 - Je 70 let hodně, nebo málo? Určitě ne dost dlouho, abychom zapomněli na nechvalně proslulé vlaky, které za druhé světové války převážely židovské obyvatelstvo do koncentračních táborů. Už za jízdy umírali lidé, kteří nevydrželi několikadenní útrapy v přeplněném prostoru bez vody. Například transporty Bt, Bu, Bv, Bw a Bx mezi 5. a 22. říjnem 1942 do polské Treblinky, zahrnovaly 8 tisíc lidí a měly jako odesílací stanici Theresienstadt. »

Chlouba a kouzlo nádražních budov zachycené na pohlednicích Chlouba a kouzlo nádražních budov zachycené na pohlednicích

10.6.2013 - Nádražní budovy byly od vzniku železnice vděčným objektem pro fotografy. Představovaly zviditelnění města nebo vesnice, tvořily součást reprezentace vůči okolí. Není tedy divu, že od konce 19. století až do časů první republiky, především do poloviny 20. let, se nádraží velmi často vyskytovala na pohlednicích v prodejnách novin a tabáku. »

Zmizelá železniční Praha na černobílých fotografiíchZmizelá železniční Praha na černobílých fotografiích

13.5.2013 - Druhý díl fotografické publikace o proměnách tratí, stanic a zastávek na území hlavního města poskytuje milovníkům železnice pastvu pro oči. A někdy i pořádný šok, když například dnešní rekreační oblast na starých snímcích vypadá jako ráj průmyslu. Nebo když místo sídliště vidíte jen louku. Publikace tak názorně ukazuje, jakým dynamickým vývojem, byť ne vždy v pozitivním duchu, prošla Praha za uplynulá desetiletí. »

Nejdelší trasa první republiky: rychlíky z Prahy do Jasini Nejdelší trasa první republiky: rychlíky z Prahy do Jasini

25.4.2013 - Před devadesáti lety poprvé vyjely spoje na nejdelší vnitrostátní trase meziválečného Československa. Jednalo se o vlaky z Prahy do Jasini na Podkarpatské Rusi, která byla shodou okolností z rozhodnutí velmocí k našemu nově vzniklému státu připojena v roce 1920. Trasu delší než tisíc kilometrů zvládly rychlíky ČSD ujet za osmnáct a půl hodiny. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika