Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Tramvaje ze Smíchova mířily do východoněmeckých měst
12.12.2013 - Smíchovská vagonka, která vznikla v polovině 19. století, se proslavila nejen výrobou železničních vozidel. Do jejího portfolia patřily i tramvaje. Tu úplně první zde dokončili v roce 1897. V polovině šedesátých let padlo v rámci RVHP rozhodnutí, že na Smíchově přednostně zajistí všechny tramvaje pro NDR. Jenže soudruhům ve východním Německu se to moc nelíbilo. »
Dlouhý spád u Moldavy prověřil náročnou práci brzdařů
14.11.2013 - V minulosti dávné i nedávné měly jedny z nejfatálnějších důsledků nehody, kdy ujely vozy nebo skupiny vozů po tratích s velkým spádem či došlo na vlaku k selhání brzd. Stačí vzpomenout například Krounu v roce 1995. Historické prameny prakticky na každé lokálce s dlouhými spády registrují jedno či více ujetí vozů. Pokud se to obešlo bez následků, zpravidla zapomenutých. Zde je jedna z nehodových událostí s relativně dobrým koncem. »
Herzánův most ustoupil modernizaci uzlu v České Třebové
16.10.2013 - Až do roku 1960 představoval Herzánův most, nebo také Milerák, výraznou dominantu českotřebovského železničního uzlu. V letošním roce si pamětníci připomínají 90 let od doby, kdy se začal v roce 1923 stavět. Na mostě však byla zajímavá i jeho likvidace, která probíhala za použití ojedinělé technologie snášení. Na celé akci se významně podílela tehdejší armáda. »
Okolo Hradce Králové přes Chlumec a Lysou na Prahu
3.10.2013 - V říjnu 1873, tedy před 140 lety, byl zahájen provoz mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové. Současně se začalo jezdit mezi Lysou a Rohanským ostrovem v Praze, takže vzniklo železniční spojení mezi hlavním městem a východními Čechami. Svůj význam si uchovalo i dnes. Výstavba stanic a zastávek probíhala až do čtyřicátých let minulého století. »
Poštovní vozy odnesl čas, ale vzpomínky na vůni kamen zůstaly
20.9.2013 - Do vlakových pošt jsem nastoupil v roce 1966. V té době jezdily po republice vozy ještě předválečné, některé pamatovaly první republiku. Topilo se v nich na pevná paliva v kamnech a za jízdy v trubkách umístěných uvnitř vozu syčela pára. Nešlo to příliš regulovat, některé trubky už měly poněkud doslouženo, a tak do vozu vnikala pára. Občas jsme se v práci cítili jako v sauně. »
Ruská armáda brala v srpnu 1968 železničáře jako rukojmí
6.9.2013 - Jako student Vysoké školy dopravní v Žilině jsem o prázdninách roku 1968 vykonával praxi coby výpravčí ve stanici Praskačka. Stanice leží na trati Hradec Králové – Velký Osek. Odbočkou do Opatovic nad Labem se tam vozilo uhlí do elektrárny a jezdily tu také odklonem osobní vlaky. A právě na této odbočce, kde sloužili signalisté, jsem zažil dobrodružství s vlakem, který byl údajně plný sovětských rušiček. »
Vlaky Praha – Plzeň jezdí už 40 let bez páry
15.8.2013 - V prvních červnových dnech roku 1973 skončilo pravidelné nasazování parních lokomotiv na trati Praha – Plzeň. Pro hodně pracovníků železnice a příznivců historie se tehdy uzavřela jedna velká kapitola života. Derniéra připadla na víkend 2. a 3. června, kdy se měnil jízdní řád. »
Rekord v parní trakci patří britské Divoké kachně
31.7.2013 - Snad všechny světové znalostní encyklopedie obsahují informaci o nejvyšší rychlosti 126 mil za hodinu, kterou dosáhla v roce 1938 v Anglii parní lokomotiva Mallard neboli Divoká kachna. Letos si připomínáme 75. výročí, kdy tento stroj vytvořil světový rychlostní rekord parní trakce. Jenže mnohé obdobné lokomotivy z doby dřívější i pozdější dokázaly jet ještě rychleji. »
První elektrifikovaná dráha měla vést až k břehům Vltavy
19.7.2013 - Vynálezce František Křižík by se asi divil. Na první elektrifikované trati v Čechách že jezdí motorové vozy? Ano, i taková je ekonomická realita železniční dopravy u nás. Ale hlavní je, že se na 110 let staré Bechyňce, tedy dráze Bechyně – Tábor, stále jezdí. Podle ambiciózních návrhů z dávné minulosti měly její koleje vést výrazně dál, přinejmenším do Týna nad Vltavou. »
Na jižní Moravě si dopřávají nostalgické radovánky
3.7.2013 - Zaměstnanci KCOD Brno připravují na jarní a letní sezonu řadu mimořádných jízd v nostalgickém či historizujícím duchu. Jejich cílem je podpořit turistický ruch v regionu a zájem o drážní dopravu. Příkladem z poslední doby může být spolupráce na festivalu zábavy Brno – město uprostřed Evropy nebo zahájení sezony jízdou vlaku Pálavský okruh. »