Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Před 20 lety Rakousko vyhubilo poslední Krokodýly
26.8.2015 - Přezdívkou Krokodýl se honosí hned několik lokomotiv, zpravidla charakterizovaných sníženou nebo zužující se kapotou představků připomínajících tlamu obřího plaza. Jméno znají ve Švýcarsku, Rakousku, u nás, nebo dokonce v Indii. Tím opravdovým a jediným Krokodýlem je stroj řady E 94. Letos tato německá kultovní „elektrika“ slaví 75 let od vyrobení, ale pouze dvě desetiletí od vyřazení z pravidelného provozu v Rakousku. »
Plechová Laminátka: Málo známý příběh improvizace
12.8.2015 - Když se zeptáte železničního fandy, podle čeho získaly známé Laminátky svou přezdívku, bez zaváhání odpoví, že podle materiálu použitého pro výrobu čel těchto lokomotiv. Otázka pro fajnšmekry ale zní: Opravdu měly všechny tyto legendární stroje kabinu z laminátu? »
Hlavní nádraží v Lipsku letos oslaví 100 let
29.7.2015 - V evropském dopravním kalendáři bude u roku 2015 s největší pravděpodobností následující poznámka: 100 let hlavního nádraží v Lipsku. Dokončeno bylo v roce 1915 a svou plochou 83 640 čtverečních metrů je největší hlavovou stanicí v Evropě. Denně jím projde na 120 tisíc lidí a jeho čelní fasáda je široká téměř 300 metrů. Oslavy jsou tudíž zcela namístě. »
Příběh nesplněného snu o „TGV“ z Plzně
15.7.2015 - Česká republika už řadu let spekuluje o možnosti výstavby vysokorychlostního napojení na evropskou síť železniční dopravy, ale zatím jen v teoretické rovině. Už na konci 80. let se začalo dokonce intenzivně hovořit o vysokorychlostních vlacích, které měla pro ČSD vyrábět plzeňská Škodovka. Plány se však nerealizovaly a vlak zůstal nejen na papíře, ale i jako model, který je němou připomínkou odloženého projektu. »
Průlomový vynález ze Škody skončil na dvorku
24.6.2015 - Světový primát drží inovační technické řešení přímého pohonu dvoukolí bez použití převodovky. Škodovácký vynález, který se prvně použil v roce 1987 u prototypu asynchronní lokomotivy 85 E0, předstihl svoji dobu o dobrých dvacet let. Teprve mnohem později se s tímto řešením setkáváme v Japonsku nebo Německu. Konec Asynchronu, jak se mašině později začalo říkat, byl však neveselý. »
Nová trať jako dárek vůdci přežila jen tři roky
3.6.2015 - Letošní jaro je především ve znamení 70. výročí konce druhé světové války. Může teď sedmdesátku slavit i některá naše železniční trať? Ač se to zdá být vzhledem k tomu, že za krvavého konfliktu byla výstavba nových drah prakticky zastavena, zcela nemožné, jedna taková přece jen existovala. A 3. května 1945 prý po ní vyjel první „osobní“ vlak. »
Německá legenda oslaví padesáté narozeniny
20.5.2015 - Je to neuvěřitelné, ale uběhlo už 50 let od doby zrodu jedné z největších železničních legend Evropy, německé expresní lokomotivy řady E 03, později označované jako 103. Stala se symbolem komfortních vlaků TEE a InterCity i zavádění vysokých rychlostí v železniční dopravě. Muzeum Německých drah (DB) ve své pobočce v Koblenz-Lützel připravilo na víkend 13. a 14. června oslavu kulatých narozenin této legendární lokomotivy. »
Nenápadná lokálka, kterou se stěhoval i Hliník
6.5.2015 - Místo, které proslavil hlavně hrdina známé filmové komedie Hliník, je mezi zdejšími lidmi známé i něčím zcela jiným. Končí zde totiž regionální trať přezdívaná Humpolačka. Nejenže provoz na ní trvá už úctyhodných 120 let, ale v posledních letech se na ní objevily také moderní Stadlery, jinak řečeno RegioSpidery řady 841. »
Ústecká malodráha naposledy zacinkala před 45 lety
22.4.2015 - Ten obrázek si dnes vybaví spíše už jen starší generace. Od dob, kdy Ústím nad Labem jezdily tramvaje, totiž uplynulo několik dlouhých desetiletí. Naposledy tu cinkající vozy po kolejích projely při nostalgických jízdách na začátku června roku 1970. Pak město o tento způsob dopravy přišlo definitivně. Následovala podstatně méně oblíbená éra autobusů. »
Výtopna Lužná skončila jako oáza vytápěček
8.4.2015 - Do malé středočeské obce u Rakovníka jezdili fanoušci železnice ještě mnohem dříve, než bylo jasné, že tu vznikne největší tuzemské železniční muzeum. Tehdy se však Lužná stala cílem návštěv především díky známé výtopně a depu. Zabloudili sem tak i lidé, kteří o této stanici nic neslyšeli. »