Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Před 20 lety Rakousko vyhubilo poslední Krokodýly

Před 20 lety Rakousko vyhubilo poslední Krokodýly

26.8.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL, foto Wikipedia

Přezdívkou Krokodýl se honosí hned několik lokomotiv, zpravidla charakterizovaných sníženou nebo zužující se kapotou představků připomínajících tlamu obřího plaza. Jméno znají ve Švýcarsku, Rakousku, u nás, nebo dokonce v Indii. Tím opravdovým a jediným Krokodýlem je stroj řady E 94. Letos tato německá kultovní „elektrika“ slaví 75 let od vyrobení, ale pouze dvě desetiletí od vyřazení z pravidelného provozu v Rakousku.

Před 20 lety Rakousko vyhubilo poslední Krokodýly

Prvních šest kusů E 94 bylo dodáno pro tehdejší Německou říšskou dráhu (DR) do depa Innsbruck pro těžkou nákladní dopravu na Brenner a přes Arlberg. A tady stojí za to zbystřit: Jde o jedinečný fenomén, kdy se provozní život některých Krokodýlů uzavřel právě tam, kde začal.

Coby KEL 2 (Kriegselektrolokomotive 2) byly u AEG (Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft z Hennigsdorfu u Berlína) objednávány od léta roku 1938 pro vedení těžkých nákladních vlaků na elektrifikovaných horských tratích. Vedle jmenovaných ramp okolo Innsbrucku se s nimi počítalo i pro postrkovou službu do Probstzelly (výtopna Pressig-Rothenkirchen a Probstzella) či v okolí Ulmu. Z první série devadesáti lokomotiv, vyráběné od léta 1940, bylo přiděleno jedenáct lokomotiv (E 94.016 – 19, 69 – 71 a 77 – 80) převážně pro uhelné vlaky do Slezska na dolnoslezskou magistrálu Görlitz – Breslau (Zhořelec – Vratislav).

Stroje dorazily i do Československa

A domácí příznivci lokomotiv vědí, že při ústupu okupantů na konci války se Krokodýly „doplazily“ i do Česka, vesměs z Dolního Slezska sem byly zavlečeny i lokomotivy řady E 94, konkrétně v obvodu výtopny Trutnov E 94.078 zabloudila do Pilníkova a E 94.074 byla dne 30. 5. 1945 vykazována ve Svobodě n. Úpou (ve stavu depa byly nejméně do roku 1949). Další, známější, zůstaly v Kořenově. Kořenovská skupina byla po urgencích přepravena přes Podmokly do tehdejší sovětské okupační zóny Německa. Informace o převozu šestice elektrických lokomotiv z Polubného se jaksi zatoulaly, protože v květnu 1946 sovětská vojenská správa (SMAD) z Berlína telegramem přes čs. ministerstvo zahraničí (dr. Augenthaler) bombardovala československé ministerstvo dopravy, že adresáti mají obratem sdělit, kde jest sedm sovětských(!) elektrolokomotiv trofejních (včetně E 94.017), které v září 1945 přešly přechod Polubný – Dolní Grunt směr Praha – Č. Třebová – SSSR. Některé lokomotivy E 94 byly v rámci válečné kořisti skutečně odvezeny až do SSSR a tam údajně použity i na „gulagové“ magistrále Kotlas – Vorkuta.

Mašiny budovaly oba režimy

Stroje E 94 úspěšně budovaly socialismus v NDR (jako řada 254) i kapitalismus v SRN (řada 194), kde vydržely až do konce 80. let. V Rakousku byly v roce 1953 přeznačeny z německé řady na nové schéma ÖBB na novou řadu 1020 (celkem označeno 44 lokomotiv, další tři stroje byly vyrobeny v roce 1953 v lokomotivce Floridsdorf. A lákaly pod Alpy fanoušky z celého světa. Pro leckterého příznivce železnic z východního bloku byl po pádu železné opony „fotolov“ na Krokodýly jedním z prvních, které absolvovali. Stroje 1020 depa Villach obstarávaly přeshraniční přetahy do Slovinska a Itálie (ve Villachu do 31. 3. 1994 byla nasazena i vůbec první E 94.001, označená 1020.018-6), innsbruckým patřily postrky a přípřeže nákladních vlaků na Brenner a Arlberg, z opačné strany arlberskou dráhu zajišťovaly Krokodýly služebny Bludenz a to včetně postrků dodnes jezdícího nočního vlaku Wiener Walzer. Dnem D se stal 1. 7. 1995, kdy vyřazením poslední lokomotivy 1020.028 ÖBB skončil pravidelný provoz této řady – po pětapadesáti letech. Ovšem netřeba zoufat, celá řada strojů se dochovala v muzejních sbírkách různých spolků a čas od času některý vyrazí i na trať.                    


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4.43

Další články této rubriky

Jak pijí parní lokomotivyJak pijí parní lokomotivy

15.10.2020 - Voda – životodárná tekutina pro vše živé. Ale i pro nejznámější stroj na světě je voda základním předpokladem bytí či nebytí. Tím systémem je legendární vynález průmyslové revoluce – Wattův parní stroj. »

Hungaria: 60 let legendy na kolejíchHungaria: 60 let legendy na kolejích

15.10.2020 - Je jen málo expresů v Evropě, které se mohou pochlubit kulatým jubileem začínajícím šestkou. Naše Hungaria se mezi ně zařadila. Už 60 let slouží cestujícím mezi metropolemi Německa, Česka, Slovenska a Maďarska a po desetiletí… »

Horní Dvořiště aneb stanice s bohatou historiíHorní Dvořiště aneb stanice s bohatou historií

25.9.2020 - Na tuzemské železniční síti snad neexistuje stanice či zastávka, kde by se psaly dějiny země i české železnice tak výrazně jako v Horním Dvořišti na jihu Čech. Přijel tudy do nově vzniklé vlasti i prezident Tomáš Garrigue… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika