Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Bulharsku přes 50 let vévodí české lokomotivy
30.11.2017 - Pro tuzemské tratě, ale i do řady evropských zemí putovaly v minulosti z plzeňské Škodovky stovky elektrických lokomotiv s okřídleným šípem ve znaku. Nejvíce jich směřovalo do zemí bývalého Sovětského svazu, kam proudily po dlouhá léta zástupci různých řad. Stranou však nezůstalo ani Bulharsko. Na rozdíl od bývalého Sovětského svazu tvoří naše stroje vyrobené od počátku šedesátých let až do současnosti základ lokomotivního parku Bulharských státních železnic (BDŽ).
FOTOGALERIE: Plecháče neúnavnými dříči ve stínu Laminátek
13.11.2017 - Když se poprvé objevila Laminátka, byla to opravdová bomba a nikdo nešetřil superlativy: ztělesnění krásy na kolejích, fenomenální design geniálního Otakara Diblíka. Jenže pak se ukázalo, že sklolaminát není zrovna ideální materiál, jeho cena vzrostla natolik, že přestal být zajímavý, a navíc Diblík emigroval. Snad proto byli nástupci Laminátek přijati vlažně – obyčejná mašina a k tomu bez elektrodynamické brzdy (EDB). Ale Plecháče dodnes jezdí a za více než 40 let si vydobyly pověst neúnavných pracantů.
FOTOGALERIE: Paňtáky coby slepé uličky s velkým očekáváním
31.10.2017 - Už v 50. letech minulého století, kdy byla elektrizace tuzemských tratí teprve v plenkách a v čelech vlaků dýmaly parní lokomotivy, bylo všem jasné, že právě v elektřině spočívá budoucnost železniční dopravy. Stejně tak bylo logické, že když už se měděná pavučina rozšíří i nad koleje v okolí velkých měst, nebudou to lokomotivy a vozy, ale ucelené elektrické jednotky, které ponesou hlavní tíhu přepravy obyvatel do zaměstnání i za odpočinkem.
Evropské půl století s dvoustovkou
18.10.2017 - Je to takřka neuvěřitelné, ale od chvíle, kdy se na evropském kontinentu rozjel první pravidelný vlak komerční rychlostí 200 kilometrů za hodinu, uplynulo přesně půl století. Tehdy se psal 28. květen roku 1967 a tím slavným vlakem byl spoj Le Capitole spojující Paříž a Toulouse na jihu Francie.
FOTOGALERIE: Elektrizace pražských spojek
21.9.2017 - Všímavý cestující jedoucí vlakem z Prahy hlavního nádraží, než vjede po estakádě do tunelů Nového spojení, spatří po pravé straně opravenou budovu ve funkcionalistickém stylu. Ta je v současné době jedinou významnou dochovanou technickou památkou na předválečnou elektrizaci pražských spojek. Od jejího uvedení do provozu uplyne příští rok na jaře devadesát let.