Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Dvacet let života Slonů v příměstské dopravě
10.4.2018 - Patrové elektrické jednotky řady 471, které jsou známé většině cestujících jako CityElefanty, brázdí české koleje již dvacet let. Objevovat se začaly nejprve v pražské, a později i ostravské aglomeraci. Vlaky, dodávané do parku Českých drah, postupně měnily nejen design, ale také nátěrové schéma. To se ustálilo s poslední dodávkou z roku 2013 na korporátním nátěru v kombinaci bílé a modrých odstínů. Vozidla, jimž strojvedoucí přezdívají Ešusy nebo Hliníky, tvoří součást moderního a rychlého cestování nejen v regionální, ale i příměstské dopravě.
Trať číslo 171: Dočkáme se zlepšení?
20.3.2018 - Tak trochu pověstnou popelkou mezi ostatními důležitými tratěmi zůstává hlavní tah z Prahy do Berouna. Trať číslo 171 stále čeká na zásadnější modernizaci a jízda do tohoto středočeského města je často provázena zpožděním, nejčastěji způsobeným technickou závadou nebo alespoň výlukou. Přitom cestujících ve vlacích mezi Prahou a Berounem neustále přibývá. Co je vlastně příčinou tohoto stavu?
Francouzské krásky se zlomeným nosem
14.2.2018 - Pro někoho může jejich přezdívka znít poněkud směšně, nebo dokonce hanlivě. Zlomený nos, ve francouzském originále Nez cassé, je každopádně označení velké rodiny elektrických a motorových lokomotiv z produkce francouzského průmyslového gigantu Alstom od konce 60. do 80. let minulého století. Svým jedinečným designem dokázaly okouzlit mnoho železničních fanoušků.
Druhý život motorových vozů řady 854
15.1.2018 - V Česku nenajdeme mnoho železničních vozidel, která by ve větším rozsahu prošla rozsáhlou modernizací znamenající prodloužení jejich životnosti. Existují ale výjimky – jednou z nich jsou motorové vozy řady 854. Tyto robustní stroje vznikly na přelomu 60. a 70. let 20. století a i po třech desítkách let se jevily jako univerzálně využitelná vozidla. Všechny v té době existující motoráky, označené původními řadami M296.1 a M 296.2 a lidově zvané jako Catry, dostaly v 90. letech šanci na další provozní život. Loni oslavily již dvacet let od nasazení prvního z nich do provozu.
Bulharsku přes 50 let vévodí české lokomotivy
30.11.2017 - Pro tuzemské tratě, ale i do řady evropských zemí putovaly v minulosti z plzeňské Škodovky stovky elektrických lokomotiv s okřídleným šípem ve znaku. Nejvíce jich směřovalo do zemí bývalého Sovětského svazu, kam proudily po dlouhá léta zástupci různých řad. Stranou však nezůstalo ani Bulharsko. Na rozdíl od bývalého Sovětského svazu tvoří naše stroje vyrobené od počátku šedesátých let až do současnosti základ lokomotivního parku Bulharských státních železnic (BDŽ).