Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Francouzské krásky se zlomeným nosem
14.2.2018 - Pro někoho může jejich přezdívka znít poněkud směšně, nebo dokonce hanlivě. Zlomený nos, ve francouzském originále Nez cassé, je každopádně označení velké rodiny elektrických a motorových lokomotiv z produkce francouzského průmyslového gigantu Alstom od konce 60. do 80. let minulého století. Svým jedinečným designem dokázaly okouzlit mnoho železničních fanoušků.
Druhý život motorových vozů řady 854
15.1.2018 - V Česku nenajdeme mnoho železničních vozidel, která by ve větším rozsahu prošla rozsáhlou modernizací znamenající prodloužení jejich životnosti. Existují ale výjimky – jednou z nich jsou motorové vozy řady 854. Tyto robustní stroje vznikly na přelomu 60. a 70. let 20. století a i po třech desítkách let se jevily jako univerzálně využitelná vozidla. Všechny v té době existující motoráky, označené původními řadami M296.1 a M 296.2 a lidově zvané jako Catry, dostaly v 90. letech šanci na další provozní život. Loni oslavily již dvacet let od nasazení prvního z nich do provozu.
Bulharsku přes 50 let vévodí české lokomotivy
30.11.2017 - Pro tuzemské tratě, ale i do řady evropských zemí putovaly v minulosti z plzeňské Škodovky stovky elektrických lokomotiv s okřídleným šípem ve znaku. Nejvíce jich směřovalo do zemí bývalého Sovětského svazu, kam proudily po dlouhá léta zástupci různých řad. Stranou však nezůstalo ani Bulharsko. Na rozdíl od bývalého Sovětského svazu tvoří naše stroje vyrobené od počátku šedesátých let až do současnosti základ lokomotivního parku Bulharských státních železnic (BDŽ).
FOTOGALERIE: Plecháče neúnavnými dříči ve stínu Laminátek
13.11.2017 - Když se poprvé objevila Laminátka, byla to opravdová bomba a nikdo nešetřil superlativy: ztělesnění krásy na kolejích, fenomenální design geniálního Otakara Diblíka. Jenže pak se ukázalo, že sklolaminát není zrovna ideální materiál, jeho cena vzrostla natolik, že přestal být zajímavý, a navíc Diblík emigroval. Snad proto byli nástupci Laminátek přijati vlažně – obyčejná mašina a k tomu bez elektrodynamické brzdy (EDB). Ale Plecháče dodnes jezdí a za více než 40 let si vydobyly pověst neúnavných pracantů.
FOTOGALERIE: Paňtáky coby slepé uličky s velkým očekáváním
31.10.2017 - Už v 50. letech minulého století, kdy byla elektrizace tuzemských tratí teprve v plenkách a v čelech vlaků dýmaly parní lokomotivy, bylo všem jasné, že právě v elektřině spočívá budoucnost železniční dopravy. Stejně tak bylo logické, že když už se měděná pavučina rozšíří i nad koleje v okolí velkých měst, nebudou to lokomotivy a vozy, ale ucelené elektrické jednotky, které ponesou hlavní tíhu přepravy obyvatel do zaměstnání i za odpočinkem.