Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Pannonia spojila půl Evropy
20.8.2018 - Kdyby dnes jezdil napříč Českou republikou expres Pannonia, oslavil by šedesátku. Legendární vlak spojoval desítky let východní Německo, Československo, Maďarsko a mířil dál na Balkán. Jeho trasa se tam během let měnila. Úplně snadné to však není ani s jeho narozením. Název Pannonia Express se v jízdních řádech objevil poprvé v roce 1958, pár vlaků ČSD s čísly 3/4 spojil Berlín, Prahu, Budapešť a města na Balkáně ale už o rok dřív.
Eso ve šlépějích Gorily
10.8.2018 - Když se v sedmdesátých letech na kolejích objevila Gorila, byl to šok. Její výkon atakující hranici 4 000 kW a možnost řítit se po kolejích stošedesátikilometrovou rychlostí v čele těžkého expresu zněly v té době jako sci-fi. Ano, realita všedních dnů byla jinde, ale čeští konstruktéři ukázali svůj brilantní um. Stát žádal další vícesystémové stroje, které už ale nemusely být tak silné, protože mělo jít o lokomotivy pro běžné osobní a nákladní vlaky a rychlíky. Důraz se kladl na jejich univerzální použití a hospodárnost provozu.
Brejlovci: Neúnavní pomocníci s pěti křížky
24.7.2018 - Na počátku šedesátých let minulého století se nejen u nás, ale i v celé řadě dalších zemí naplno rozjela motorizace hlavních tratí, kdy bylo cílem zrychlit a zefektivnit dopravu a v neposlední řadě také zbavit velká města dýmu z parních strojů. V roce 1968 se na kolejích poprvé objevil prototyp lokomotivy původní řady T 478.3 v nadčasovém designu, která získala díky lehce předsunutému čelnímu oknu přezdívku Brejlovec, na Slovensku pak Okuliarnik.
Cestování s dětmi ve znamení zábavy i osvěty
27.6.2018 - Kino, přebalovací pulty, místa pro kočárky, časopisy. Nejen to nabízí České dráhy nejmenším cestovatelům ve svých vlacích. Kromě toho národní dopravce nezapomněl ani na rozumnou cenovou politiku, výlety tak rozhodně nezruinují rodinné rozpočty. Čím je tedy možné malé neposedy na cestě zabavit?
Patrové jednotky už si podmanily i Německo
6.6.2018 - Dvoupodlažní osobní vozy mají v Německu velkou tradici. Parní patrový vůz byl používán v Hesensku dokonce už v 19. století. Ve 30. letech 20. století přišel německý železniční průmysl s moderní koncepcí aerodynamicky tvarovaných článkových patrových vozů a vratných souprav s řídicími vozy. Po světové válce se Německo rozdělilo, a zatímco na Západě se nové konstrukce patrových vozů neujaly, na Východě byly původní koncepty úspěšně rozvíjeny.