Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Moravskoslezský kraj: přepravám dominuje těžký průmysl

Moravskoslezský kraj: přepravám dominuje těžký průmysl

2.12.2015 – autor: MICHAL ROH

Kdysi bylo Ostravsko nazýváno černým nebo také ocelovým srdcem republiky a i dnes patří tato oblast k významným průmyslovým regionům. Moravskoslezský kraj to však není jen Ostravsko. K významným sídlům samozřejmě patří i Opava, Karviná, Frýdek-Místek, Havířov, Český Těšín nebo Nový Jičín.

Moravskoslezský kraj: přepravám dominuje těžký průmysl

V regionu žije 1,25 mil. obyvatel, což je nejvíce v ČR. Jeho povrch o rozloze 5 427 km2 pokrývají hory i nížiny. Rozkládá se, jak jeho název napovídá, na území historických zemí Moravy a Slezska. Také železniční síť je poměrně hustá, složená jak z tratí koridorových, tak regionálních. Kromě těchto tratí je pro nákladní dopravu využívána i rozsáhlá síť vleček v majetku uhelných dolů a hutí. I zde patří k nejvýznamnějším zákazníkům ČD Cargo. Důležitými zákazníky jsou i koksovny, firmy zpracovávající dřevo, chemické závody a mnohé další společnosti. Není proto divu, že v nakládce i vykládce zaujímá Moravskoslezský kraj mezi ostatními čelní pozici.

Dominují transporty pro hutě a doly

K nejvýznamnějším zákazníkům společnosti ČD Cargo patří firmy ArcelorMittal Ostrava a Třinecké železárny. Na jejich vlečky jsou denně přistavovány desítky vozů s cennými surovinami – železnou rudou, dolomitickým vápencem, černým uhlím, koksem apod. Struktura výrobků nakládaných v hutích nebo ocelárnách na železniční vozy je ještě rozmanitější. Od ingotů, tyčí nebo profilů přes trubky až třeba po lodní plechy. Vlaky se surovinami na vlečku společnosti AMO vstupují ve stanici Ostrava-Bartovice, na­opak ložené zásilky odtud vyjíždějí stanicí Ostrava-Kunčice. Pozitivní je, že se nám podařilo získat přepravy černého uhlí z OKD právě do hutí AMO – jedná se totiž o nezanedbatelný objem cca 1 mil. tun ročně. Zajímavé jsou přepravy kolejnic z Třineckých železáren nebo širokých lodních plechů z Vítkovice Steel.

V posledních letech stále narůstá podíl silniční dopravy při odvozu hotových hutních výrobků. Částečně se jej podařilo zastavit nabídkou nových moderních nákladních vozů například řady Tams, Rils, Kils nebo Shimms, ale především nabídkou komlexních služeb, kdy třeba drát z Ostravy do Salzgütteru jsme přepravovali v kombinaci železnice-silnice přes sklad v Lovosicích. Kromě zmíněných firem jsou vlaky ČD Cargo obsluhovány i další hutní, strojírenské a šrotařské firmy v regionu – ArcelorMittal Tubular Products Karviná s vlečkou v Karviné-městě nebo Trojek s vlečkou v Ostravě.

Ostravsko zůstalo poslední lokalitou, kde se těží černé uhlí. I přes značný útlum se ho ve zdejších dolech vytěží 7–8 mil. tun za rok. Bohužel do jeho přeprav významně zasahuje také jeden z největších soukromých dopravců – akciová společnost AWT, dnes součást skupiny PKP Cargo. Předávací stanicí pro vlaky s uhlím jsou Louky nad Olší, odkud je ČD Cargo dopravuje do nedalekých hutí AMO, do Třineckých železáren nebo k dalším odběratelům v Polsku.

Škála nerostných surovin, které se nakládají v Moravskoslezském kraji do železničních vozů, je mnohem širší. Jmenovat lze kámen z Jakubčovic nad Odrou, vápenec ze Štramberka, nebo břidlici nakládanou firmou REVLAN v dopravně Svobodné Heřmanice na trati Opava – Svobodné Heřmanice. Ještě nedávno byl po železnici distribuován sádrovec z Kobeřic (Kravaře ve Slezsku).

Odvážíme dřevo z Jeseníků i Beskyd

Důležitou oblastí je i zpracování dřeva. K nejvýznamnějším producentům buničiny patří společnost BIOCEL v Paskově, v jejímž sousedství leží pila Mayr-Melnhof Holz patřící zase k velkým producentům řeziva a dalších výrobků ze dřeva. Do Paskova míří ke zpracování vláknina z České republiky, ale i ze zahraničí, například z Polska nebo Pobaltí. Vlečka společnosti BIOCEL je i cílovou pro soupravy s dřevní štěpkou loženou do kontejnerů Innofreight. Dřevní hmota se nakládá v řadě tarifních bodů kraje a není divu, vždyť poměrně velkou část území kraje pokrývají Beskydy, Jeseníky, Oderské vrchy a další nižší pohoří. K stanicím s největším objemem nakládky patří Rýmařov, Krnov, Frýdlant nad Ostravicí nebo Heřmánky. Prostředky ČD Cargo je obsluhována i „soukromá“ dráha z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem. I zde se přepravuje zejména dřevo.

Nejvýznamnější hraniční přechody jsou ve Slezsku

Silná je výměna zboží s Polskem i Slovenskem. Hraniční přechody Bohumín/Chałupki, Petrovice u Karviné/Zebrzydowice a Mosty u Jablunkova/Čadca skutečně patří k nejzatíženějším. A co všechno přes území kraje putuje? Kromě velkého množství černého uhlí a koksu také automobily, cement, dřevo, papír, pohonné hmoty, sádrokartonové desky ale i cibule, víno nebo ovocné sirupy. V oblasti mezinárodních přeprav musíme zmínit přeshraniční spolupráci se soukromými železničními dopravci. Právě na česko-polské hranici je poměrně živo a setkat se zde můžeme s lokomotivami i vozy celé řady dopravců, včetně dopravce ODOS, s nímž ČD Cargo na hranici především v Bohumíně velice úzce spolupracuje.

Moravskoslezský kraj je z pohledu nákladního dopravce perspektivním regio­nem. Má velký potenciál, vznikají zde nové průmyslové zóny, připravují se další rozvojové programy.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika