Železničář / Skupina ČD / Posuzování interoperability železničního systému
Posuzování interoperability železničního systému
27.2.2024
Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se zaměřením na železniční vozidla a drážní dopravu veřejnost zná především díky Zkušebnímu centru VUZ Velim. VUZ je ale i jedním z důležitých hráčů na poli v posuzování interoperability železničního systému v EU.

Interoperabilita železničního systému spočívá především v možnosti zajistit bezpečný a nepřerušovaný provoz vlaků dosahující stanovených úrovní výkonnosti po celé EU. V praxi takto definovaná interoperabilita například znamená, že je možné jedno drážní vozidlo s jedním strojvedoucím díky harmonizaci pravidel provozovat napříč železničním systémem EU. Překážkami, které tomu brání, jsou například rozdílné rozchody kolejí. Pro představu, v pobaltských zemích můžeme najít na síti nejčastěji rozchod kolejí 1 520 mm, ve Finsku 1 524 mm, ve Španělsku 1 668 mm, v Irsku pak 1 600 mm. Nicméně TSI (Technická specifikace pro interoperabilitu) umožňuje pochopitelně rozchodů více. Jako „normální rozchod“ je označován Stephensonův rozchod, který byl v nominální hodnotě odpovídající 1 435 mm v Británii uzákoněn jako jednotný v roce 1846 a dnes je světově nejrozšířenějším rozchodem. Od června 2021 došlo ke změně v TSI na 1 437 mm (návrhová hodnota).
V Česku mají dnes „normální rozchod“ všechny nemuzeální veřejné železniční tratě s výjimkou Jindřichohradeckých místních drah a osoblažské dráhy, které mají Bosenský rozchod 760 mm. Kromě rozchodu kolejí jsou další překážkou rozdílné národní vlakové zabezpečovače, těch v zemích EU funguje více než 20, často vzájemně nekompatibilních. V případě vlakových zabezpečovačů definovala Evropská komise strategii nazvanou Euro-
pean Rail Traffic Management System (ERTMS). Tato strategie má dvě základní součásti, a to Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) a mobilní telefonní síť pro železnice (GSM-R). Cílem je tedy v zemích EU používat systém jednotného vlakového zabezpečovače (ETCS), jehož funkční součástí je i síť GSM-R.
VUZ je Autorizovanou osobou č. AO 258 a Oznámeným subjektem č. 1714 (NoBo), což společnosti umožňuje posuzování interoperability provádět, a to v oblasti všech strukturálních subsystémů. VUZ je rovněž určeným subjektem (DeBo) pro posuzování shody s národními požadavky pro všechny subsystémy národní legislativy Česka, ale i Slovenska, a to díky dceřiné společnosti VUZ SK.
Infrastruktura i vozidla
Posuzování interoperability můžeme rozdělit na dvě části – infrastrukturní (železniční stavby) a část kolejových vozidel. U železničních staveb se provádí posuzování strukturálních subsystémů infrastruktura, energie, traťové řízení a zabezpečení, a to jak ve fázi celkového návrhu, tedy při projektování stavby, tak ve fázi realizace a závěrečného zkoušení, když se stavba realizuje. Samotné posouzení se pak provádí podle jednotlivých TSI, kterými jsou INF, PRM, SRT, ENE a CCT. A co se pod jednotlivými zkratkami skrývá? V rámci TSI INF se posuzuje vše, co by mohlo negativně ovlivnit jízdu vlaku a cestujících v něm nebo jak by mohl průjezd vlaku negativně působit na objekty kolem trati. Posuzují se tedy například objekty v průjezdném průřezu, nástupiště, směrové a výškové vedení trati, odolnost koleje a konstrukcí proti zatížení dopravou či aerodynamické vlivy od průjezdu.
U TSI PRM se posuzuje vše, co souvisí s přístupností železničního systému EU pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Například se kontroluje, zda je stavba vyhotovena podle pravidel návrhu pro bezbariérovou přístupovou cestu, orientační systém, přepážky, dále pak osvětlení, srozumitelnost a jiné. TSI SRT hovoří o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se „bezpečnosti v železničních tunelech“ železničního systému Evropské unie, kde se posuzuje především evakuace osob v případě nehody a odolnost konstrukce, aby byla tato evakuace možná. Obecně se posuzuje zajištění bezpečnosti pro cestující a jejich evakuace v případě nestandardní situace (požár, vykolejení, ale třeba i zastavení na delší dobu a tím vzniklá panika). V rámci TSI ENE se provádí posouzení systému trakčního vedení, včetně zpětného obvodu. Subsystém energie dále zahrnuje trakční napájecí stanice, spínací stanice a oddělovací úseky. TSI CCS definuje požadavky na interoperabilitu pro traťové subsystémy „Řízení a zabezpečení“, například systémy detekce železničních vozidel (počítače náprav, kolejové obvody), a na již zmíněné systémy GSM-R a ETCS.
U druhé zmíněné části, kolejových vozidel, se posuzují obecně jízdní vlastnosti vozidel, dále například bezpečnost proti vykolejení, brzdové vlastnosti, podmínky pro cestující, vybavení vozidel a vyzařování hluku do okolí při stání, při rozjezdu a za jízdy. Zároveň se provádí posouzení zástaveb palubních částí u lokomotiv na úrovni prvků a subsystémů. A pro úplnost, zde se provádí posouzení podle těchto TSI. Loc&Pas, které hovoří o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla – lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob železničního systému v EU, dále pak TSI Wag kolejová vozidla, ale pro nákladní vozy, TSI NOI kolejová vozidla – hluk. TSI PRM stejně jako u železničních staveb hovoří o technických specifikacích pro interoperabilitu týkajících se přístupnosti železničního systému Unie pro osoby se zdravotním postižením a osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. TSI CCS definuje požadavky na interoperabilitu pro palubní subsystémy „Řízení a zabezpečení“ kolejových vozidel a TSI SRT se opět zabývá technickou specifikací pro interoperabilitu týkající se bezpečnosti v železničních tunelech.
Členství v NB-Rail Association
Stejně jako je tomu téměř ve všech odvětvích, i na železnici se neustále posouvají dál veškeré trendy a technologie. Proto je důležité, aby i orgány pro posuzování shody držely krok s dobou a vývojem. Především kvůli koordinaci se zainteresovanými stranami byla založena v roce 2014 mezinárodní nezisková organizace NB-Rail Association, ve které je VUZ plnohodnotným členem. Aktivity koordinační skupiny NB-Railu jsou zaměřeny na neustálé zlepšování ustanovení pro uplatňování směrnice (EU) 2016/797 nebo TSI, aby byly železniční výrobky tak bezpečné a účinné, jak to vyžadují právní předpisy EU. NB-Rail tak fakticky zcela omezuje případy, které by vedly ke snížení úrovně interoperability a k dodatečným technickým a ekonomickým nákladům.
V říjnu loňského roku společnost VUZ hostila v ČR koordinační skupinu INF NB-Rail. Neméně důležité je v tomto ohledu také informování, především odborné veřejnosti, proto VUZ opakovaně pořádá různé semináře či odborná školení. O jejich konání se můžete dozvědět na webových stránkách společnosti. Jedním z posledních byl například v loňském roce v červnu seminář zaměřený na schvalování a homologaci kolejových vozidel po aplikaci 4. železničního balíčku.
Nezávislost a nestrannost jsou spolu s vysokou odborností hodnoty, na nichž je postaveno celé VUZ. Díky racionalizaci servisních, logistických či administrativních procesů za posledních 5 let výrazně klesly náklady na posuzování, čímž i VUZ přispívá ke snížení celkových investičních nákladů posuzovaného projektu, ovšem vždy při zachování maximální kvality.
VUZ v posledních dvou letech provedl maximální elektronizaci procesů, takže je drtivá většina výstupních dokumentů vydávána elektronicky s elektronickými podpisy, čímž se šetří nejen čas, ale také životní prostředí. VUZ také v roce 2019 zahájil projekt Uhlíková stopa, který má za cíl snížit celkovou ekologickou stopu firmy v souladu s požadavky GHG Protocolu. VUZ v roce 2022 úspěšně dokončil první etapu dekarbonizace a nakoupil 100% zelenou elektřinu pro vlastní spotřebu a zkoušky zákazníků. Jen za loňský rok 2023 VUZ vydal v rámci posuzování 578 certifikátů, což je jednoznačně nejvíce ze všech evropských notifikovaných osob.
Maximální kvalita, přímá komunikace se zákazníkem a důsledné dodržování nezávislosti a nestrannosti, na tom především je založen obchodní model VUZ. Partneři, kterým VUZ poskytuje služby, jsou často ve vzájemném ostrém konkurenčním vztahu a bez důsledného dodržování nezávislosti a nestrannosti by to nešlo. Snad každý, kdo cestuje po železnici, chce do cíle dorazit samozřejmě včas, ale především bezpečně.
Další články této rubriky
Pokud budeme důsledně postupovat podle nařízení č. 402/2013, pak doba psaní předpisů „krví“ skončila
1.1.2025 - Železnice denně přepraví miliony cestujících i tuny zboží. S vysokými nároky na spolehlivost, bezpečnost a efektivitu je nezbytné pečlivě sledovat a řídit rizika, která by mohla ohrozit plynulost provozu nebo bezpečnost… »
Zajímavosti z provozu ČD Cargo na Liberecku
18.11.2024 - Letošní rok byl na Liberecku opět ve znamení rozsáhlé výlukové činnosti. V prvním pololetí byl rekonstruován podjezd pod libereckým nádražím s výrazným dopadem na nákladní dopravu. Ta mohla využívat pouze část staničních… »
Nová éra kvality: VUZ rozšiřuje nabídku certifikací
29.9.2024 - Společnost Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) významně rozšiřuje svá portfolia certifikačních služeb. K již zavedené certifikaci podle normy ISO 9001 přidáváme od listopadu tohoto roku nové certifikace podle ISO 14001, ISO 50001,… »