Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Před 30 roky se vrátily vlaky do příhraničí
4.8.2021 - Na začátku června uplynulo třicet let od znovuotevření železničního hraničního přechodu mezi Železnou Rudou a bavorským Bayerisch Eisensteinem. Kulaté výročí si připomněli občané z obou stran hranice, regionální politici i železničáři. Jak to ale na hranici vypadalo před rokem 1991 a jak se po listopadu na Železnorudsku obnovení železničního spojení oslavovalo?
Kraken s Karkulkou doplatil na dobu vzniku
30.6.2021 - Měly poměrně krátký život, nepatřily ani k představitelům vysoké spolehlivosti, a dokonce se také nikdy nezačalo s jejich sériovou výrobou. Přesto se prototypy elektrických jednotek řady 470 výrazně zapsaly do historie železniční dopravy v tuzemsku. Od vzniku těchto vlaků právě uplynulo třicet let. Na kolejích ani v muzeu je však už nespatříte.
Německým šestikolákům právě začíná zvonit umíráček
3.6.2021 - V Německu zůstávají v provozu poslední šestinápravové elektrické lokomotivy. V současnosti je turnusově nasazena už jen desítka lokomotiv řady 151, především v čele těžkých rudných a uhelných vlaků do Beddingenu u Branschweigu a do Bochumi-Präsident. Několik dalších strojů se může objevit v severní a západní části Německa na některých výkonech jako výpomoc ze zálohy. O to více strojů však směřuje postupně k likvidaci na šrotiště v Opladenu nedaleko Kolína nad Rýnem. V únoru se tam na svou poslední jízdu odebralo 13 lokomotiv řad 151 a 155 z deponie v Rostocku-Seehafenu
Před 30 lety vkročila česká železnice do Evropy
12.5.2021 - Dne 2. června uplyne už 30 let od chvíle, kdy tehdejší ČSD přistoupily k síti mezistátních komfortních vlaků EuroCity (EC). V roce 1991 to byla neděle a ve Vídni se na svou první jízdu chystal zbrusu nový spoj EuroCity do Prahy. Tak začala éra nových služeb a kvality cestování na českých železnicích, i když z počátku nastupovala pomalu a nesměle. Ohlédněme se za těmi třemi desítkami let a podívejme se ještě dál do minulosti, jak začaly a kudy kráčely železnice při nabídce luxusního cestování.
Dvě švýcarská výročí: Luxusní jednotka TEE a lehká rychlíková lokomotiva
8.4.2021 - Letos mohou Švýcaři slavit hned dvě výročí legendárních vozidel svých spolkových železnic SBB. Před 70 lety, v roce 1951, byla dokončena výroba 50 strojů prvního moderního typu elektrických lokomotiv řady Re 4/4 I a před 60 lety, v roce 1961, se na koleje vydaly luxusní vlaky pro transevropské expresy RAe TEE II. Přestože obě řady nejsou příliš početné, a v případě elektrických jednotek by se dalo hovořit dokonce o kusové výrobě, nesmazatelně se zapsaly do historie nejen švýcarských železnic.