Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy
Historie - všechny zprávy
Jak pijí parní lokomotivy
15.10.2020 - Voda – životodárná tekutina pro vše živé. Ale i pro nejznámější stroj na světě je voda základním předpokladem bytí či nebytí. Tím systémem je legendární vynález průmyslové revoluce – Wattův parní stroj.
Hungaria: 60 let legendy na kolejích
15.10.2020 - Je jen málo expresů v Evropě, které se mohou pochlubit kulatým jubileem začínajícím šestkou. Naše Hungaria se mezi ně zařadila. Už 60 let slouží cestujícím mezi metropolemi Německa, Česka, Slovenska a Maďarska a po desetiletí patří mezi nejrychlejší a nejpohodlnější spojení čtveřice zemí uprostřed Evropy. A stala se právem legendou.
Horní Dvořiště aneb stanice s bohatou historií
25.9.2020 - Na tuzemské železniční síti snad neexistuje stanice či zastávka, kde by se psaly dějiny země i české železnice tak výrazně jako v Horním Dvořišti na jihu Čech. Přijel tudy do nově vzniklé vlasti i prezident Tomáš Garrigue Masaryk, ale i jednotky Pendolino ČD. Na část historie spojenou s provozem v režii ČSD a později ČD se podíváme podrobněji.
Šedesát let od sériové výroby lokomotiv řady 121
19.8.2020 - Prvotní zkušenosti z provozu prototypu elektrické lokomotivy E 499.101 a prvních sériových strojů univerzální řady E 499.1 z padesátých let prokázaly, že tyto stroje jsou schopné bez větších problémů zvládat náročnou službu v čele osobních vlaků a rychlíků na stejnosměrně elektrizovaných tratích tehdejšího Československa. Nevhodné ale byly pro dopravu nákladních vlaků. Bývalé ČSD proto vznesly požadavek na změnu konstrukce další výrobní série těchto lokomotiv do podoby vhodnější pro nákladní soupravy se změněnou hodnotou trakčního převodu. A tak přišla na svět lokomotivní řada E 469.1, v 80. letech přeznačená na řadu 121.
Posázavský pacifik oslavil 120. výročí
27.7.2020 - Vyhlášená železniční trať nazývaná jako Posázavský pacifik letos oslavila 120. výročí. Dráha se stavěla a zprovozňovala po částech a jako celek byla dokončena v roce 1900. Proslavila se také díky českému trampingu, který se v jejím okolí zrodil v dobách první československé republiky. Železnice vedoucí z Prahy do Vraného nad Vltavou a Dobříše, respektive Čerčan přes Jílové u Prahy, byla dříve spíše vnímána jako výletní dráha. Dnes je ale důležitou spojnicí Posázavím, kde v pravidelné intervalové dopravě zabezpečují provoz České dráhy na příměstských linkách Esko.