Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Jan Hobza: ČD - Telematice se daří, zvýšení nákladů unese
22.12.2022 - Do čela dceřiné společnosti Českých drah ČD - Telematika nastoupil Jan Hobza v srpnu letošního roku a byl to pro něj skok do dobře rozjetého vlaku. I přes obecně nepříznivou situaci v důsledku pandemie COVID-19 a ruské vojenské agrese na Ukrajině je pro společnost rok 2022 v dobrém smyslu rekordní. „Jsme ekonomicky velmi stabilní firma,“ ujišťuje Hobza v rozhovoru. V něm dále popisuje zásadní důležitost projektu instalace vlakového zabezpečovače ETCS nebo plány na další rozvoj ČD - Telematiky. »
Adam Svojanovský: ČD Bus snižuje náklady na náhradní dopravu
24.11.2022 - Náhradní autobusová doprava za vlaky Českých drah se logicky netěší velké popularitě mezi cestujícími. Při mnohých rekonstrukcích infrastruktury je však nezbytná. Cílem pochopitelně je, aby měla co nejvyšší úroveň funkčnosti a komfortu. K tomu má pomoci nová dceřiná firma Českých drah – ČD Bus. Ta se má stát koordinátorem i garantem kvality náhradní autobusové dopravy a zároveň také pomůže zásadním způsobem snížit její náklady. Jak to lze uskutečnit, vysvětluje předseda představenstva ČD Bus Adam Svojanovský. »
Michal Krapinec: Zlepšit obsazenost vlaků mohou investice do vozidel
24.10.2022 - Cena energií je největším rizikem pro hospodaření Českých drah. Právě nevídaný růst cen vstupů se negativně podepsal na ekonomických výsledcích společnosti. Nejen o tom, jak tento problém řešit, ale i o možnosti zdražení jízdného či obhajobě výkonů jsme hovořili s předsedou představenstva a generálním ředitelem ČD Michalem Krapincem. »
Lukáš Svoboda: Musíme změnit systém financování železniční doprav
23.9.2022 - Dokončení finančního auditu, obhajoba ratingu, aktualizace strategie financování a především nutnost řešit rostoucí ceny energií. Nejen tyto úkoly musel po dubnovém nástupu do funkce začít řešit nový člen představenstva Českých drah odpovědný za řízení ekonomických útvarů Lukáš Svoboda. Prozradil také, kde dopravce hodlá hledat další finanční zdroje. »
Radka Drápelová: Prioritou je poskytování obligatorního vzdělávání
22.8.2022 - Po odchodu Blanky Havelkové do představenstva Českých drah se Radka Drápelová na konci zimy stala po předchozím působení ve vedení Dopravního vzdělávacího institutu (DVI) novou předsedkyní této dceřiné společnosti. V rozhovoru prozradila, na co se zaměřila po nástupu do funkce předsedkyně představenstva nejdříve, jaké jsou plány firmy do budoucna, zda se osvědčila dětská skupina Sovička či jak hodlá DVI rozvíjet aktivity na poli dopravní psychologie. Zároveň zdůraznila, že i po změně vedení se pokračuje ve vytyčené strategii. Za prioritu pak považuje poskytování kvalitního obligatorního vzdělávání ve Skupině ČD. »
Blanka Havelková: Oblast lidských zdrojů je v dnešní době klíčová
25.7.2022 - Získání nových zaměstnanců, udržení stávajících a urychlení nástupního procesu. To jsou jen některé úkoly, které po svém letošním nástupu do představenstva Českých drah začala řešit náměstkyně generálního ředitele ČD pro lidské zdroje Blanka Havelková. V rozhovoru se ale zmínila například i o tom, jak nedávná doba pandemie ovlivnila pracovníky či zda může být pro firmu přínosem práce z domova. »
Martin Kupka: Otevřený trh přináší řadu příležitostí i výzvy
23.6.2022 - O budoucí roli železniční dopravy v tuzemsku, výstavbě vysokorychlostních tratí či úloze státu coby stoprocentního vlastníka Českých drah jsme hovořili s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Zmínil se také o dalším vývoji Jednotného státního tarifu či objednávání dopravy na regionálních tratích. Z pozice ministerstva je podle něj nutné, aby se s kraji mnohem více diskutovalo a koordinovala se dopravní obslužnost. »
Zdeněk Chrdle: Vývoj autonomního vlaku trval přibližně pět let
20.4.2022 - Švestkovou dráhu, turisty oblíbenou malebnou lokálku v severních Čechách spojující Litoměřice, Lovosice a Most, společnost AŽD provozuje již od konce roku 2019. Zároveň ji tento přední český dodavatel řídicích a zabezpečovacích systémů pro dopravu využívá také jako svůj testovací polygon. Jaké novinky z oblasti zabezpečení firma vyvíjí nejen pro tuto trať? A jak se staví k její případné elektrizaci, o níž se začalo mluvit? Na to i mnohé další věci odpověděl v rozhovoru pro Železničáře Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD. »
Martin Bělčík: Máme stále motivaci jít dopředu
16.3.2022 - Uplynulé dva roky nebyly vůbec lehké. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) přesto během nich dál poskytoval své služby a management společnost udržel v dobré finanční kondici. Generální ředitel Martin Bělčík celé období zhodnotil a nastínil další plány, které přispějí k rozvoji firmy. Co nového VUZ svým zákazníkům nabídne a jak se hodlá postavit k uhlíkové neutralitě? »
Marek Plochý: Letos se nostalgie ponese v duchu investic
18.1.2022 - Ředitelem Centra historických vozidel (CHV) Českých drah je Marek Plochý více než půl druhého roku. Za tu dobu se tomuto manažerovi a velkému milovníkovi železniční historie povedlo rozjet anebo naopak dokončit několik projektů, které by měly drážní nostalgii ještě více přiblížit lidem. Co dále plánuje? Na jaké historické skvosty se mohou návštěvníci těšit? A jak se CHV popasuje se zabezpečovačem ETCS? »