Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Dvě výročí připomenou život otce našich železnicDvě výročí připomenou život otce našich železnic

9.9.2015 - Hned dvojí výročí si v letošním roce připomínáme ve spojení s významnou osobností našich železničních dějin. Tou není nikdo menší než Jan Perner, projektant i stavitel železničních tratí a také český vlastenec. Září je měsíc, ve kterém se před dvěma sty lety narodil i tragicky skonal v roce 1845 na jím budované dráze z Olomouce do Prahy ve věku pouhých 30 let. Všechna tato významná jubilea si připomeneme v sobotu 12. září v Pardubicích během Železničního dne Jana Pernera. »

Před 20 lety Rakousko vyhubilo poslední KrokodýlyPřed 20 lety Rakousko vyhubilo poslední Krokodýly

26.8.2015 - Přezdívkou Krokodýl se honosí hned několik lokomotiv, zpravidla charakterizovaných sníženou nebo zužující se kapotou představků připomínajících tlamu obřího plaza. Jméno znají ve Švýcarsku, Rakousku, u nás, nebo dokonce v Indii. Tím opravdovým a jediným Krokodýlem je stroj řady E 94. Letos tato německá kultovní „elektrika“ slaví 75 let od vyrobení, ale pouze dvě desetiletí od vyřazení z pravidelného provozu v Rakousku. »

Plechová Laminátka: Málo známý příběh improvizacePlechová Laminátka: Málo známý příběh improvizace

12.8.2015 - Když se zeptáte železničního fandy, podle čeho získaly známé Laminátky svou přezdívku, bez zaváhání odpoví, že podle materiálu použitého pro výrobu čel těchto lokomotiv. Otázka pro fajnšmekry ale zní: Opravdu měly všechny tyto legendární stroje kabinu z laminátu? »

Hlavní nádraží v Lipsku letos oslaví 100 letHlavní nádraží v Lipsku letos oslaví 100 let

29.7.2015 - V evropském dopravním kalendáři bude u roku 2015 s největší pravděpodobností následující poznámka: 100 let hlavního nádraží v Lipsku. Dokončeno bylo v roce 1915 a svou plochou 83 640 čtverečních metrů je největší hlavovou stanicí v Evropě. Denně jím projde na 120 tisíc lidí a jeho čelní fasáda je široká téměř 300 metrů. Oslavy jsou tudíž zcela namístě. »

Příběh nesplněného snu o „TGV“ z PlzněPříběh nesplněného snu o „TGV“ z Plzně

15.7.2015 - Česká republika už řadu let spekuluje o možnosti výstavby vysokorychlostního napojení na evropskou síť železniční dopravy, ale zatím jen v teoretické rovině. Už na konci 80. let se začalo dokonce intenzivně hovořit o vysokorychlostních vlacích, které měla pro ČSD vyrábět plzeňská Škodovka. Plány se však nerealizovaly a vlak zůstal nejen na papíře, ale i jako model, který je němou připomínkou odloženého projektu. »

Průlomový vynález ze Škody skončil na dvorku Průlomový vynález ze Škody skončil na dvorku

24.6.2015 - Světový primát drží inovační technické řešení přímého pohonu dvoukolí bez použití převodovky. Škodovácký vynález, který se prvně použil v roce 1987 u prototypu asynchronní lokomotivy 85 E0, předstihl svoji dobu o dobrých dvacet let. Teprve mnohem později se s tímto řešením setkáváme v Japonsku nebo Německu. Konec Asynchronu, jak se mašině později začalo říkat, byl však neveselý. »

Nová trať jako dárek vůdci přežila jen tři roky Nová trať jako dárek vůdci přežila jen tři roky

3.6.2015 - Letošní jaro je především ve znamení 70. výročí konce druhé světové války. Může teď sedmdesátku slavit i některá naše železniční trať? Ač se to zdá být vzhledem k tomu, že za krvavého konfliktu byla výstavba nových drah prakticky zastavena, zcela nemožné, jedna taková přece jen existovala. A 3. května 1945 prý po ní vyjel první „osobní“ vlak. »

Německá legenda oslaví padesáté narozeninyNěmecká legenda oslaví padesáté narozeniny

20.5.2015 - Je to neuvěřitelné, ale uběhlo už 50 let od doby zrodu jedné z největších železničních legend Evropy, německé expresní lokomotivy řady E 03, později označované jako 103. Stala se symbolem komfortních vlaků TEE a InterCity i zavádění vysokých rychlostí v železniční dopravě. Muzeum Německých drah (DB) ve své pobočce v Koblenz-Lützel připravilo na víkend 13. a 14. června oslavu kulatých narozenin této legendární lokomotivy. »

Nenápadná lokálka, kterou se stěhoval i HliníkNenápadná lokálka, kterou se stěhoval i Hliník

6.5.2015 - Místo, které proslavil hlavně hrdina známé filmové komedie Hliník, je mezi zdejšími lidmi známé i něčím zcela jiným. Končí zde totiž regionální trať přezdívaná Humpolačka. Nejenže provoz na ní trvá už úctyhodných 120 let, ale v posledních letech se na ní objevily také moderní Stadlery, jinak řečeno RegioSpidery řady 841. »

Ústecká malodráha naposledy zacinkala před 45 letyÚstecká malodráha naposledy zacinkala před 45 lety

22.4.2015 - Ten obrázek si dnes vybaví spíše už jen starší generace. Od dob, kdy Ústím nad Labem jezdily tramvaje, totiž uplynulo několik dlouhých desetiletí. Naposledy tu cinkající vozy po kolejích projely při nostalgických jízdách na začátku června roku 1970. Pak město o tento způsob dopravy přišlo definitivně. Následovala podstatně méně oblíbená éra autobusů. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika