Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Italská Želva oslavila padesátku
31.1.2018 - Druhou polovinu 60. a začátek 70. let minulého století lze vnímat jako zlatou éru poválečné železnice. Dráha je už pod tlakem konkurence, jako jsou trysková letadla a rychle se rozvíjející motorismus podpořený stavbou dálnic. Přesto má i nadále nezastupitelnou roli v osobní i nákladní dopravě a svého postavení se nevzdává lacino. Právě v té době vstupují na scénu moderní a nebývale komfortní vagony i rychlé a výkonné lokomotivy, které se stanou legendami v boji o zákazníky. V Německu je to E 03, zakrátko přeznačená na 103, ve Francii CC 6500 a v Itálii dostane tuto úlohu řada E.444, ironicky pokřtěná jako Tartaruga – Želva. »
Jablonecká malodráha: Jedinečný technický unikát
15.1.2018 - Kdysi jedna z nejlépe spravovaných a dokonale i moderně technicky vybavených elektrických úzkorozchodných sítí v Evropě vznikla v podhůří Jizerských hor. Svému účelu sloužila do roku 1965, kdy byla nahrazena neekologickými vozidly poháněnými tehdejší levnou sovětskou naftou. »
Malebná lokálka u Milešovky slaví 120 let
27.12.2017 - Patří k nejromantičtějším tratím v Českém středohoří vinoucím se nedaleko majestátní Milešovky. Stala se také symbolem letních povodní v roce 2013. Řeč je o lokálce vedoucí z Lovosic do Řetenic, která je součástí Severočeské transverzálky Teplice – Liberec. Od jejího otevření uplyne 16. prosince 120 let. V současnosti je na ní provoz z velké části zastaven, ale snad se blýská na lepší časy. »
Kuřáckým kupé odzvonilo před deseti lety
12.12.2017 - Pro milovníky modrého dýmu to byla špatná zpráva. To, co léta považovali za naprostou samozřejmost, museli jednou pro vždy oželet – cigarety jako společníka na cestu. Letos v prosinci to bude přesně 10 let, kdy se všechny vlaky na tuzemských tratích vedené pod hlavičkou Českých drah staly striktně nekuřácké. »
Šumavská lokálka zajímavostmi opředená
24.11.2017 - Život na Šumavě nebyl nikdy procházkou růžovým sadem. Region byl nicméně turisticky velice atraktivní už v dobách dávno minulých, kromě toho byla tato krajina zajímavá také hospodářsky. Pomohla tomu i železnice. Co se na trati z Číčenic do Nového Údolí dělo v dobách největších historických zvratů? »
Železnice v zrcadle poštovních známek
7.11.2017 - Nad jejich používám se dnes ani už nepozastavujeme a bereme je jako samozřejmost. Byť mají nejlepší léta za sebou, jsou poštovní známky i v době mobilů a e-mailů stále běžnou součástí naší komunikace s úřady či institucemi, ale i mezi lidmi samotnými. Od vydání této první ceniny uplynulo více než 170 let, mnohokrát změnila podobu i motivy, ale stále patří k vyhledávaným cílům mnoha sběratelů. »
Z Nýrska do Železné Rudy se jezdí 140 let
26.10.2017 - Železnice z Nýrska do Železné Rudy slaví v těchto dnech 140. narozeniny. Trať se prodírá hustými šumavskými hvozdy, aby těsně před cílem prošla jedním z nejdelších železničních tunelů pod masívem hory Špičák. Své si na stavbě užili především dělníci. O pár desítek let později se ocitla pod bedlivým dozorem pohraniční stráže. A víte, komu Šumavani přezdívali barabové? »
FOTOGALERIE: Nehody tramvají: když se na kolejích umíralo
20.10.2017 - Nehody na železnici se v minulosti nevyhýbaly ani tuzemským tratím. Mnohdy se sice jednalo jen o pomuchlané plechy, nezřídka však při haváriích také umírali lidé, případně si následky karambolů nesli po zbytek života. A to v podobě zranění nebo psychického traumatu. Ale nejen klasická železnice je svědkem těchto nepříjemných událostí, tragédie se stávaly i na kolejích tramvajových. »
Německá peáž a zapomenutá obec na Šluknovsku
9.10.2017 - Tajemně znějící slovo peáž, pocházející z francouzštiny, znamená pro železničáře privilegovanou dopravu přes území cizího státu. Jinými slovy: cestující či náklad je provážen přes území cizího státu ve vlastních vozech s vlastním personálem, bez celního a pasového odbavení. »
Z bohaté historie maďarských železnic
22.9.2017 - Maďarsko je dnes malým státem, ale jeho předchůdce Uhersko neboli také Uhry, oficiálním názvem Uherské království (maďarsky Magyar Királyság), byl historický mnohonárodnostní státní útvar s maďarskou hegemonií. Do roku 1918 se rozkládal na území dnešního Maďarska a Slovenska a dále v částech dnešních států Chorvatska, Polska, Rakouska, Rumunska, Slovinska, Srbska a Ukrajiny. A má i bohatou historii železniční. »