Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Modernizace uzlu Vác zpožďuje EuroCity z Maďarska
12.12.2013 - Už jste asi zpozorovali, že vlaky EuroCity jedoucí z Maďarska mají často zpoždění v řádu desítek minut. Taková Hungaria dorazí včas pouze jednou za uherský rok. K hlavním příčinám tohoto nepříznivého stavu patří rozsáhlá modernizace stanice Vác, která zásadním způsobem ovlivnila všechny regionální i dálkové spoje tudy projíždějící. »
Bratislavská integrace se rodí s obtížemi a pomalu
27.11.2013 - Integrovaný dopravní systém Bratislavského kraje se stal 1. června letošního roku realitou. Nachází se na území slovenského hlavního města a v okrese Malacky. Systém vychází ze zkušeností z České republiky, především z Jihomoravského kraje. U našeho východního souseda se jedná teprve o první projekt tohoto typu v podobném rozsahu. »
V Rusku tečou stovky miliard do dopravních projektů
14.11.2013 - Ruská vláda považuje expanzi železnice za klíčovou pro další hospodářský rozvoj. K hlavním investičním projektům patří modernizace Bajkalsko-amurské magistrály a Transsibiřské magistrály nebo vysokorychlostní trať do Kazaně. Některé souvisejí i s nadcházejícím mistrovstvím světa ve fotbale. Na dopravní investice každopádně poputují stovky miliard rublů. »
Koleje Śląskie si ukously příliš velké sousto
31.10.2013 - Společnost Koleje Śląskie, která je ve stoprocentním vlastnictví polského Slezského vojvodství, zahájila pravidelný provoz svých vlaků v říjnu 2011. Následně nahradila původního dopravce Przewozy Regionalne na příměstských spojích páteřní linky z Gliwic přes Katovice do města Częstochowa. Její podnikání je názorným příkladem toho, jak mohou rozhodnutí politiků způsobit v železničním provozu katastrofu. »
Služba one stop shop usnadní přidělení kapacity dráhy
16.10.2013 - Od 10. listopadu letošního roku vznikne na 7. evropském nákladním železničním koridoru služba one stop shop. Měla by umožnit zjednodušení celého procesu přidělování kapacity dopravní cesty a trasy mezinárodních nákladních vlaků na jediném kontaktním místě koridoru (C-OSS). Centrum koridoru se nachází v Budapešti. Koridor přitom spojuje Českou republiku a Slovensko s jihovýchodní částí Evropy, konkrétně s Rakouskem, Maďarskem, Rumunskem, Bulharskem a Řeckem. »
Propad nákladní dopravy zasáhl i největšího hráče v Evropě
3.10.2013 - Globální finanční krize, která vypukla v roce 2008, měla dramatický vliv na nákladní kolejovou dopravu v Evropě. Propad se projevil i na velkých trzích, jakými jsou Francie nebo Německo. Krize zasáhla i největšího nákladního železničního dopravce na kontinentu – společnost DB Schenker Rail. V současnosti se však tento dopravce už dostal z nejhoršího a dokonce začal expandovat. »
Lokomotiva řady 380 už jezdí na Slovensko
20.9.2013 - České dráhy zahájily v sobotu 24. srpna docela nenápadně zkušební provoz lokomotiv řady 380 na Slovensko. Momentálně nejmodernější a nejvýkonnější česká lokomotiva jezdí mezi Prahou a Žilinou přes Valašské Meziříčí na expresu 121 Košičan a zpět se vrací na expresním spoji 122 Fatra. Ještě během letošního září by se měl zkušební provoz řady 380 rozšířit o několik dalších spojů na trase Praha – Žilina přes Ostravu a Čadcu. První lokomotivou, která se rozjela z české metropole na Slovensko, se stal stroj 380.003 z Depa kolejových vozidel Praha. »
Legenda maďarské pusty brázdí koleje přes čtyři desítky let
6.9.2013 - Neuvěřitelných čtyřicet let uběhlo od doby, kdy Maďarské státní dráhy převzaly svoji první dieselovou lokomotivu řady M41. Stalo se tak 1. června 1973. Od toho dne se staly neodmyslitelnou součástí maďarských neelektrifikovaných tratí. Nesou přezdívku Csörgő a byly vyráběny výhradně z domácích komponentů. »
Motorová chlouba NDR získala renomé na Vindoboně
15.8.2013 - Začátkem šedesátých let vznikly v Německé demokratické republice na tehdejší dobu neobvyklé motorové jednotky řady VT. Představovaly odpověď na západoněmecké TEE. V době největší slávy se objevily na mezinárodních spojích, především na proslulé Vindoboně mezi Berlínem, Prahou a Vídní. »
Čína nabírá rychlost: smělé plány jsou znovu v kurzu
31.7.2013 - Korupční skandály a jedno velké železniční neštěstí vedly k tomu, že se ambiciózní rozvoj vysokorychlostních tratí v Číně když ne zastavil, tak aspoň přibrzdil. Nyní se penězovod opět otevřel a do plánů a projektů na další vysokorychlostní tratě byly nově zapracovány i klimaticky náročné oblasti v severovýchodní části země. »