Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Parní léto v Bezdružicích ozdobil Kafemlejnek
14.8.2019 - Západočeská lokálka z Pňovan do Bezdružic ve druhé polovině července opět přivítala parní trakci. Mezi Bezdružicemi, Kokašicemi a Cebiví totiž jezdila historická souprava s parní lokomotivou 310.072 v rámci akce Bezdružické parní léto. »
ETCS ve Švýcarsku: přínos zatím chybí
9.8.2019 - Evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS funguje v celém Švýcarsku na úrovni 1, tedy včetně návěstidel podél trati. Na vybraných úsecích jako například v základnových tunelech Gotthard či Lötschberg nebo na nové trati Mattstetten – Rothrist pracuje na úrovni 2, což znamená bez návěstidel. Momentálně se ve stupni 2 nachází celkem 250 kilometrů švýcarských železničních tratí. »
Bernina Express už jezdí i z Landquartu
16.7.2019 - Bernina Express Rhétských drah nově zajíždí přes Davos a Klosters i do Landquartu. První vlak, který doplnil obvyklý spoj do města Tirano, vyjel na začátku května. Trasa z Landquartu až do Itálie je o celých 45 kilometrů delší. Cestovatelé se zde mohou potěšit kulturním a přírodním prostředím a vychutnat si Alpy v jejich nejpůsobivější podobě. »
Do Mukačeva po normálním rozchodu
25.6.2019 - Slovenský národní dopravce ZSSK od červnové změny jízdního řádu nasazuje na základě objednávky ministerstva dopravy dva páry regionálních rychlíků denně mezi východoslovenskými Košicemi a ukrajinským Mukačevem. Pojede se bez nutnosti výměny podvozku, a tudíž o poznání rychleji. »
Rakousko investuje do infrastruktury
29.5.2019 - Rok 2026 bude pro rakouské železnice přelomový. Cestu z Vídně do Klagenfurtu zvládnou vlaky místo čtyři za pouhé dvě a třičtvrtě hodiny a ze Štýrského Hradce pak jen za 45 minut, což je velký rozdíl proti nejrychlejšímu spojení, které nyní trvá dvě hodiny. Vlaky přitom projedou řadou nových nádraží a vysokou rychlostí překonají díky novým tunelům a traťovým úsekům pohoří Semmering a Koralpe. »
Švýcaři dokončují ETCS a zrychlují takt
15.5.2019 - Švýcarské tratě standardního rozchodu jsou jako první v Evropě plně připravené na evropský vlakový zabezpečovač ETCS. Díky tomu odpadnou vícenáklady na dosazení dalších zabezpečovačů na lokomotivy. Švýcaři navíc plánují zavedení čtvrthodinového taktu na vytížených úsecích a v souvislosti s dalším rozvojem sítě chtějí spolkové dráhy SBB rozšiřovat úspěšný taktový jízdní řád a zvyšovat nabídku na trasách s rostoucí poptávkou. Stranou nezůstane ani nákladní doprava. »
Nejmenší veřejná dráha jezdí v Anglii
2.4.2019 - Velká Británie dala světu nejen klasické železnice, ale i některé rarity. Třeba trať společnosti s názvem Romney, Hythe & Dymchurch Railway nedaleko Folkestone na jižním pobřeží Anglie. Od svého vzniku je považována za nejmenší veřejnou železnici na světě. Na začátku příběhu dráhy stála obyčejná klukovská láska k železnicím s rozchodem kolejí 15 palců, což je pouhých 381 milimetrů. »
Rhétská dráha se pyšní třídou Excellence
22.2.2019 - Po Rhétské dráze lze cestovat ještě komfortněji než v první třídě. Švýcarský Glacier Express nyní nabízí speciální prosklené vozy s třídou Excellence Class. Svézt se s nimi můžete mezi Svatým Mořicem, Davosem a Zermattem. Do regionu každý den míří i lůžkový vůz Českých drah z Prahy. »
Německé dráhy podle odborů čelí krizi
17.1.2019 - Navzdory rostoucímu počtu cestujících a přepravnímu výkonu v dálkové i v regionální dopravě čelí německá Deutsche Bahn (DB), jak alespoň uvádějí tamní média, velké krizi. Podle sdělovacích prostředků chybí téměř 6 000 zaměstnanců, což vede dokonce k rušení spojů, roste počet závad a plánované cíle v přesnosti spojů se nedaří dosáhnout. »
Z Budapešti do Mukačeva po normálním rozchodu
4.1.2019 - Zástupci maďarských a ukrajinských železnic nedávno představili svou vizi přímého vlakového spojení do Mukačeva po normálním rozchodu. Byť se veřejnost stavěla k plánům poněkud skepticky, a ještě na začátku prosince vše nasvědčovalo tomu, že se realizace zpozdí, nakonec 9. prosince IC s přímým vozem do Mukačeva skutečně vyjel. Mezi pohraniční přechodovou stanicí Záhony a Mukačevem kolej normálního rozchodu existovala už nyní, bylo však potřeba postavit 300 metrů dlouhou trať od seřaďovacího nádraží blíže k mukačevskému nádraží. »