Železničář / Zahraničí / Práce na tunelu Semmering jsou v polovině
Práce na tunelu Semmering jsou v polovině
1.7.2020 – autor: JOSEF HOLEK Foto: ÖBB
Správce rakouské infrastruktury ÖBB-Infrastruktur ohlásil, že ražba úpatního tunelu u průsmyku Semmering je ve své polovině a staveniště jsou po ústupu pandemie koronaviru znovu otevřená. Budování sedmadvacet kilometrů dlouhého tunelu začalo už před osmi lety.
Až na rok 2027 je naplánováno ukončení stavby rakouského úpatního tunelu Semmering. Letos se stavbaři i přes komplikace spojené s pandemií koronaviru dostali do poloviny. Tunel jako takový se začal pod východními Alpami razit v roce 2014, o dva roky dříve byly zahájeny přípravné práce – výstavba obchvatů a složišť materiálu či inženýrských sítí.
„Po osmi letech výstavby jsme dosáhli poloviny stavebních prací. Tento milník představuje další kapitolu úspěchu nového jižního úseku,“ prohlásil Andreas Matthä, generální ředitel ÖBB-Holding AG. Pokud se sečtou všechny vstupy, šachty a spojovací tunely, bylo kvůli 27 km dlouhé stavbě vytvořeno 62 menších tubusů, na většinu stavenišť musely být přístupové tunely a šachty vystavěny předem. Teprve pak bylo možné začít kopat tunel jako takový.
Hygiena především
Tunel spojí města Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Na staveništi Fröschnitzgraben, tedy uprostřed tunelu, už řadu let pracují dva razicí stroje Carl a Ghega (obdoby naší Viktorie). Pod vrcholy Mitterotteru a Grasbergu už prorazily ve směru na Gloggnitz zhruba tři kilometry. Stejnou délku hlásí i další úsek, tentokrát ve směru na Mürzzuschlag. Kilometr a půl je vyražený i ze směru od Grautschenhofu u Mürzzuschlagu.
Úsek v Dolním Rakousku dosáhl obzvláště náročné oblasti z hlediska výstavby tunelů: v Gloggnitzu stavební firmy stabilizují tunelové roury, do nichž na jaře 2019 prosáklo množství vody. Dále tu dělníci připravují instalaci budoucího vnitřního opláštění formují budoucí portály anebo připravují rekonstrukce stanice Mürzzuschlag. Ta by měla být dokončena příští rok. V době, kdy v Evropě řádil koronavirus, byly stavební práce omezeny. Dodržována byla a nadále jsou přísná hygienická pravidla.
Ve tmě rychlostí 230 km/h
Úvodní ceremoniál projektu Semmering Base Tunnel New se odehrál před osmi lety. Tunel se začal stavět z pěti míst současně a tvoří jej dvě roury. Propojky jsou budovány vždy po pěti stech metrech. V budoucnu bude možné v tunelu jezdit rychlostí 230km/h. Projekt nahradí starou, ale slavnou dvaačtyřicet kilometrů dlouhou horskou dráhu Semmering, po které jezdí i railjety ČD z a do Štýrského Hradce. Loni společnost oznámila, že výstavba bude mít rok zpoždění, hotovo tedy bude v roce 2027.
Další články této rubriky
Na Slovensku vyjela poslední ze čtyř pořízených jednotek KISS
3.10.2024 - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nasadila počátkem srpna do ostrého provozu čtvrtou jednotku KISS. Cestující začala vozit na trasách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín. Jedná se o poslední z objednaných… »
DB prohloubily ztrátu, budou propouštět
30.9.2024 - Hospodaření německé společnosti Deutsche Bahn skončilo v první polovině letošního roku opět v červených číslech. Dopravce výrazně prohloubil ztrátu na 1,2 miliardy eur, v přepočtu asi 30,5 miliardy Kč, zatímco loni ve stejném… »
Alstom vyrobí jednotky pro kolínský S-Bahn
19.9.2024 - Společnost Alstom vyhrála zakázku na dodávku 90 příměstských jednotek Adessia Stream. Vlaky si objednaly místní dopravní svazy go.Rheinland a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) a nasadí je na spoje v síti S-Bahn v okolí Kolína nad… »