Železničář / Téma / Téma - všechny zprávy
Téma - všechny zprávy
Obnova vozového parku: Jak ČD kráčí do budoucnosti
28.5.2023 - Pokud má železnice obstát v konkurenci ostatních druhů dopravy – zejména té individuální – nesmí být její jedinou ambicí pouhý převoz cestujících z jednoho nádraží na druhé. Klíčová jsou zejména tři hlediska: rychlá a kapacitní infrastruktura, síťovost, tedy co možná nejkratší intervaly a dobré přestupní vazby. A konečně komfort na palubách vlaků, stěžejní hledisko pro dopravce. České dráhy si tuto potřebu uvědomují a na dlouhodobou a náročnou cestu komplexní obnovy vozového parku nastoupily již před drahnou dobou. Jak si nyní stojí?
Poslední CityElefant vyjel z továrny před 10 lety
30.4.2023 - Dodnes si na své první setkání s moderní dobou pamatuji. Personifikovala ji pro mě na přelomu tisíciletí jednotka řady 471 v zastávce Neštěmice. Vzhledem k tehdejší podobě osobních vlaků působila jako zjevení – klimatizace, moderní, dvoupodlažní interiér v netypických barvách, po plynulém rozjezdu tiše plula po kolejích… Co je pro nás dnes převážně standardem, bylo tehdy zjevením. Postupem let se řada 471, CityElefant či Ešus, skutečně stala symbolem obnovy vozového parku, a to zejména v okolí hlavního města. Doba však letí neúprosně; od dodání poslední jednotky letos uplyne 10 let.
Osmsetdesítka mizí z kolejí. Co ji nahradí?
26.3.2023 - Když v roce 1973 vyjely na české koleje z Vagonky Studénka prototypy motorového vozu řady M 152.0 (dnes řada 810), patrně byl málokdo tak smělý, aby těmto lehkým motorovým vozům věštil masivní rozšíření prakticky na všech tuzemských vedlejších tratích a půlstoletí převážně bezproblémového provozu. Přesto je v různých stupních modernizace dodnes potkáváme. Jejich provozní důchod se ovšem nevyhnutelně blíží. Pojďme těmto dělníkům českých lokálek vzdát zasloužený hold a podívejme se, co populární i zatracované motoráky řady 810 nahrazuje a v budoucnu nahradí.
Podkrušnohorská magistrála směřuje do 21. století
26.2.2023 - Mohou železniční tratě cestovat? Při pohledu na vývoj trasování dráhy podkrušnohorskou pánví bychom na absurdní otázku mohli dostat překvapivou odpověď – ano. A jak. Důležitá aglomerační spojnice změnila během své existence trasu tolikrát, že by ji její první stavitelé patrně nepoznali. Po letech, kdy sloužila prioritně přepravě uhlí, se však konečně dočkává díky postupné modernizaci důstojnější podoby a snad už trvalé trasy. Pojďme si připomenout její původní podobu zejména mezi Ústím nad Labem, Teplicemi, Mostem a Chomutovem, zavzpomínejme na místa, kde nezůstal pražec na pražci, a nahlédněme do budoucna, abychom zjistili, kdy její technické parametry konečně navštíví současnost.
Železniční stavby 2023: Co se začne stavět?
28.1.2023 - O rekonstrukci trati mezi Prahou a Kladnem s výstavbou odbočky k Letišti Václava Havla se hovoří tak dlouho, že se mnozí mezitím stihli narodit, vystudovat a počít další generaci čekatelů na kvalitní spojení hlavního města s největším městem středočeským. Rok 2023 však bude velkým předělem – začne výstavba dvou úseků dráhy, která má potenciál stát se jednou z nejvýznamnějších příměstských tratí v rámci celé ČR. Začátku významných železničních staveb se ale dočkají i jinde.