Železničář / Rozhovor / Jakub Unucka: Budoucnost železnice je také ve vodíku
Jakub Unucka: Budoucnost železnice je také ve vodíku
31.7.2019 – autor: MARTIN HARÁK
Moravskoslezský kraj se brzy stane patrně prvním regionem, kde veřejná doprava bude provozována výhradně vozidly na ekologický pohon. Už nyní tam jezdí řada autobusů s pohonem na stlačený plyn, v řadě měst jsou také v provozu elektrobusy nebo trolejbusy s hybridními pohony, které mohou jezdit i mimo trolejovou síť. To čeká postupně i regionální vlaky, které kraj plánuje provozovat nejen na hybridní elektrický, ale také na vodíkový pohon. O vizi regionu jsme hovořili s náměstkem hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakubem Unuckou.
Co si lze představit pod pojmem chytrý region?
Pojem chytrý region je myšlen tak, že budeme dělat vše, abychom lidem ušetřili čas a peníze. A ještě chceme šetřit životní prostředí, neboť v našem kraji jsme na tom v tomto ohledu subjektivně i objektivně hůře než jinde. Občas se k nám něco dostane vzduchem ze sousedního průmyslového Slezska v Polsku, v zimě emise přidávají místní „topiči“ a zbývající těžký průmysl na Ostravsku. Ale většinu nečistot v ovzduší už dnes má na svědomí hlavně doprava. A tak se nabízí možnost zabít dvě mouchy jednou ranou. V důsledku těžby uhlí vzniká metan a stát, namísto aby ho využil, tak ho za miliardy korun pouští do vzduchu. Když se podíváme na složení metanu, tak je to v podstatě čistý vodík. Další složkou jsou koksárenské plyny, které se v lepším případě zbůhdarma spalují – a to je opět čistý vodík. A když půjdeme na haldy, skládky, tak plyn v nich je také vodík… A vodík je palivo, které se v okolních zemích čím dál častěji používá jako palivo pro hromadnou dopravu.
Dá se vodík v této odpadové podobě vůbec využít?
Až se zavřou všechny šachty a přestane odlévat ocel, což je bohužel prognóza dalších několika let, tak nezbyde než hledat uplatnění pro celou armádu lidí. A není důvod, proč by nemohli začít fungovat ve vodíkovém byznysu. Byl bych rád, kdyby třeba za deset let v našem kraji několik tisíc lidí mohlo třeba vyrábět vodíkové motory pro auta, vlaky, autobusy pro celou Evropu. Proč ne? Přírodní zdroje máme v současnosti takřka nevyčerpatelné.
To je skvělá vize, ale nejprve musí vzniknout poptávka. A navíc je vodíkový pohon u vozidel veřejné dopravy v současnosti neuvěřitelně drahý…
Kdo jiný by měl spustit poptávku než politici a veřejná správa, kteří chtějí změnu. Moravskoslezský kraj by rád koupil vodíkové autobusy, které by mohly jezdit na nejvytíženějších trasách mezi Ostravou a Havířovem a v centru Ostravy. Významně si pohráváme s myšlenkou vlaků na vodíkový pohon. Co je drahé dnes, v budoucnu může být levné.
Prosazovat vodíkový pohon i v železniční dopravě jste začali jako první kraj v České republice. Je to věc, která se zatím zkouší pouze v sousedním Německu. Jaké máte reálné plány a vize?
Je zcela jasné, že stát řadu regionálních tratí nebude elektrifikovat, a tak na místních tratích zůstane vozba motorovými vlaky. Co ale s tím? Dieselový pohon je pro Evropskou unii „sprosté“ slovo, a já jako náměstek hejtmana si určitě netroufnu podepsat objednávku za stamiliony na dieselové vlaky, když se může stát, že za deset let budou evropské povolenky na diesel tak drahé, že pak bude lepší vlaky raději odstavit než s nimi jezdit. Jsou tedy jen dvě možnosti. Vlaky na bateriový pohon, anebo na vodík. Naší vizí je kombinace obou těchto bezemisních pohonů. Soutěž na tento typ vlaků budeme vyhlašovat příští rok, kdy budeme chtít pokrýt období let 2025 až 2040. Jsem si vědom současných technických limitů a vím, že jediný dostupný vlak na vodíkový pohon by mohl být zhruba v konfiguraci současné jednotky RegioPanter a pravděpodobně vývojově nic novějšího nebude během příštích osmi až deseti let k dispozici na trhu. Budeme tedy hledat tratě, na kterých by vodíkový vlak měl smysl. Konkrétně se velký potenciál nabízí na Opavsku. Já vidím výhodu vodíkového vlaku v tom, že může jezdit kdekoli. Pokud by se správce infrastruktury rozhodl některou neelektrizovanou trať třeba elektrifikovat, tak tyto soupravy klidně přesuneme jinam. Byl by to takový „univerzální push-pull“ na trochu jiný způsob. Jinak první dvě vodíkové vlakové soupravy jezdící v Německu byly testovány u nás ve Velimi na zkušebním okruhu VUZ, a tak je šance, že by mohly výhledově získat certifikaci i pro provoz na českých kolejích.
Bude mít tedy podle vás stejnou šanci i elektřina?
Před deseti lety se řada lidí usmívala například nad elektrobusy, nebo hybridními trolejbusy, které umí část své trasy ujet na baterie nebo vodík bez trolejí. To vše je dnes realitou. A to samé bude i s vodíkem. Myslím si, že vodík má do budoucna větší perspektivu než samotná elektřina. Jen třeba v Německu má vzniknout do roku 2021 čtyři sta plnicích stanic na vodík na všech hlavních automobilových tazích. Německá města kupují autobusy na vodík. A jak bylo řečeno, Deutsche Bahn testuje vlaky na tento pohon. Navíc existuje energetický balíček Evropské unie Čistý vzduch pro všechny Evropany, který požaduje zákaz spalování uhlí do roku 2030. To je pro náš kraj šílená představa, neboť jen milion tun uhlí spotřebuje na vytápění domácností. Tři čtvrtě milionů lidí v našem regionu má doma ústřední topení, které je vytápěno kotli na uhlí. K tomu nemáme zatím žádnou náhradní alternativu. I kdybychom zateplili všechny budovy, vyměnili všechna okna za trojskla, spálili všechny krajské odpady i biomasu, tak ušetříme jen jednu pětinu uhlí.
Plynu nebo elektřiny máme relativně málo. Co s tím? Bez evropských peněz, tedy bez finanční injekce, tento problém není náš kraj schopen vyřešit. Díky bývalému hejtmanovi Moravskoslezského kraje jsme se loni stali součástí evropské Uhelné platformy. V celé Evropě se jedná jen o náš kraj, pak i Karlovarský a Ústecký, Slezské vojvodství v Polsku, okolí města Chemnitz v Německu a něco málo v severním Řecku. Pro tyto regiony postižené útlumem těžby uhlí a s tím souvisejícím špatným vzduchem je připravený samostatný finanční balíček na změny v průmyslu. A právě z něj chceme například financovat výrobu vodíku. A balíčkem se v tomto měřítku myslí desítky miliard korun.
Daly by se tedy v rámci Uhelné platformy nakoupit i ekologicky čisté vlaky pro Moravskoslezský kraj?
Rozpočet EU je schvalován vždy na sedm let dopředu, takže až do roku 2021 už do tohoto rozpočtu žádné peníze pro zmíněnou Uhelnou platformu nepřitečou. Evropská komise ale dala pokyn, že pokud zbydou z fondů EU nějaké peníze na národní úrovni, mohou je bez problémů využít zmíněné postižené regiony. Česká vláda udělala správný krok a asi osm miliard nepoužila například na projekt optických sítí a peníze se souhlasem EU rozdělila v rámci Uhelné platformy mezi naše tři kraje. Dvě miliardy z toho jsou určené na nákup nízkoemisních vozidel městské hromadné dopravy. Letos jsme dali na vládu požadavek na další čtyři miliardy, které by mohly posloužit pro nákup řady nových elektrických jednotek RegioPanter ve dvou a třívozovém provedení.
Na závěr se nabízí otázka, co plánujete v regionální železniční dopravě do doby nástupu nových elektrických či vodíkových vlaků?
V současné době se rozjíždí postupná modernizace asi dvacítky malých motorových vozů řad 809 a 810. Musíme překlenout dobu sedmi až osmi let, kdy na tratě nastoupí nové, bezemisní vlaky, a tak jsme se rozhodli s národním dopravcem České dráhy vlaky důstojně vylepšit alespoň ještě na pár let v provozu. Motoráky dostanou novou pohonnou jednotku, wi-fi, opravdu funkční klimatizaci, nabíječky na mobily a také lepší sedačky. Kraj pochopitelně nemá zájem, aby lidé z okrajových částí jezdili zastaralými vlaky v bídném vybavení. Proto i těmto našim občanům chceme přinést zvýšení kvality a komfort cestování. Jen tak dostaneme lidi do veřejné dopravy. Jiné cesty není.
JAKUB UNUCKA
Po absolutoriu Fakulty strojní Vysoké školy báňské v roce 1995 pracoval nejprve jako obchodník a posléze ve vedoucí funkci v jedné z firem zabývajících se počítačovou technikou. V letech 2010 až 2017 byl místostarostou města Klimkovice na Novojičínsku, od roku 2016 je zastupitelem a náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region.
Další články této rubriky
Martin Kupka: Vysokorychlostní železnice je impulsem pro hospodářství
20.11.2024 - Železnice hraje v naší dopravní infrastruktuře podle ministra dopravy Martina Kupky zásadní roli a je důležité, aby nabídla rychlá spojení moderními a pohodlnými vlaky. Co je třeba udělat, aby přilákala další zákazníky? Je… »
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se… »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím… »