Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Jakub Bazgier: Výstavba VRT je efektivnější než zrychlení konvenčních tratí
23.10.2024 - Než v České republice poprvé přestavíme výhybku na vysokorychlostní trať, uplyne ještě mnoho času. Jejich příprava je však podobně důležitá jako samotná výstavba, v jistých ohledech snad ještě složitější. A zatímco se finalizují projekty prvních úseků a odehrávají se debaty se samosprávami i dotčenými obyvateli, začínají se testovat první technologie budoucích tratí. O tom, proč vlastně máme jezdit rychlostí 320 km/h, co znamená francouzský model a jak je příprava daleko, hovoří Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy VRT. »
Petr Šťáhlavský: Před kameru jsem se dostal z minuty na minutu
24.9.2024 - Nechybělo mnoho a tvář Petra Šťáhlavského jsme mohli potkávat za přepážkou některé z tuzemských bank. Díky náhodě však nakonec přece jen zakotvil u železnice, a tak můžeme v následujících řádcích prostřednictvím vyprávění jednoho člověka sledovat vývoj komunikace celých Českých drah. Aneb jak jsme se dostali od jehličkové tiskárny a jednoho mobilu v kufříku k internetu a sociálním sítím. Stylově na stránkách Železničáře, jenž naopak existoval tehdy jako nyní. »
David Vávra: Koleje jsou řešením dopravních problémů měst
20.8.2024 - Jaká je role drážní dopravy ve městech? Zaslouží si Praha nový vstup z hlavního nádraží do města? A jak dál s výtoňským mostem? Metropoli čeká řada zásadních rozhodnutí, která se bezprostředně týkají dráhy. V následujících řádcích nabízíme pohled Davida Vávry, architekta s citem pro dráhu a branického patriota, se kterým jsme se nemohli setkat nikde jinde než v nádražní restauraci ve stanici Praha-Braník. »
Petr Pospíšil: Jídelní vůz dokáže rozhodnout, zda zákazník pojede vlakem
19.7.2024 - Jízda vlakem není promarněným časem. Cestující může pohodlně pracovat, odpočívat, sledovat ubíhající krajinu... Nejpříjemnějším benefitem ale bývá na dlouhých trasách návštěva jídelního vozu. Dobré jídlo na palubě dokáže z běžné cesty udělat zážitek, na který se mnozí těší dlouho dopředu. Udržet současnou vysokou úroveň stravování ve vlacích a neustále cestující něčím příjemně překvapovat si přeje Petr Pospíšil, ředitel kolejového provozu společnosti JLV, sám velký propagátor cestování po železnici. »
Radek Steiger: Kolegům z Jihomoravského kraje hledáme uplatnění, kde můžeme
20.6.2024 - I při letmém průjezdu olomouckým hlavním nádražím je vidět výrazná změna. Postarší elektrické jednotky a vlakové soupravy nahrazují moderní vozidla převážně z rodiny RegioPanterů. O tom, co tak markantní zásah do vozového parku v provozu znamená, jsme si povídali s ředitelem Oblastního ředitelství osobní dopravy (OŘOD) Východ Radkem Steigerem. Řeč ale přišla i na velké personální změny na jihu Moravy. »
Peter Helexa: Výhody železnice si uvědomuji čím dál více
21.5.2024 - Slovenská železnice se probouzí. Po letech se konečně začíná zrychlovat modernizační úsilí na drážní síti, ještě viditelnější je pak obnova vozového parku Železničné spoločnosti Slovensko (ZSSK). Její nový generální ředitel Peter Helexa naskakuje do rozjetého vlaku, který, obrazně řečeno, zatím nejede příliš rychle, ale nabízí solidní komfort a jeho personál hledí do budoucnosti optimisticky. »
Jiří Ješeta: S ComfortJety se poprvé setkáme na Ostravanech
18.4.2024 - Po roce se opět setkáváme s náměstkem pro osobní dopravu Jiřím Ješetou, abychom sesumírovali ty nejzajímavější novinky v provozu Českých drah. Poprvé se svezeme ComfortJety, představeny budou bateriové RegioPantery, brzy dorazí i další nová vozidla. Kromě obnovy vozového parku však musíme zmínit i méně veselá témata. Ztrátu výkonů v Ústeckém kraji, konec pokladních a průvodčích na jižní Moravě nebo situaci kolem schvalování jednotek 847 od PESY. „Sankce za jejich nedodání už dosahují desítek milionů korun, což samozřejmě budeme uplatňovat i my vůči výrobci,“ upozorňuje Ješeta. »
Pavel Kolář: Na sále není žádná směna stejná
20.3.2024 - Centrální dispečerské pracoviště na pražské Balabence začalo růst před deseti lety, o dva roky později převzalo dálkové řízení prvních úseků železnice v Čechách. Přestože se nyní nachází asi v jedné třetině plánovaného rozsahu řízených – nutno dodat – konvenčních tratí, téměř sedm set kilometrů vzbuzuje úctu už nyní. Ředitel CDP Praha Pavel Kolář si moderní pracoviště velmi pochvaluje. „Dočkali jsme se toho, co jsme si slibovali,“ oceňuje v rozhovoru. »
Tomáš Tóth: Expanze do zahraničí je pro nás v tuto chvíli klíčová
20.2.2024 - ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, je významným hráčem nejen na tuzemském, ale i na středoevropském trhu. S vlaky ČD Cargo se můžeme v současnosti setkat v sedmi zemích Evropy a zcela určitě to není konečné číslo. Její lokomotivy se již objevují v Nizozemsku a chystají se do Belgie. Firma se navíc hodlá zaměřit na rozvoj aktivit v Srbsku či ve Slovinsku. Rozhovor s předsedou představenstva ČD Cargo Tomášem Tóthem však není jen o zahraniční expanzi, ale také zhodnocením uplynulého roku. Zároveň přiblížíme cíle roku 2024. »
Jan Kučera: Netrestáme, jen chceme přijít na to, co se skutečně stalo
23.1.2024 - O pracovní setkání se zaměstnanci Drážní inspekce patrně nikdo z provozu příliš nestojí – děje se tak totiž u mimořádných událostí či v jejich důsledku. Pro bezpečnost na dráze je však jejich práce nezbytná, na základě zjištěných příčin a okolností se snaží přijít s takovými doporučeními, aby se podařilo systémové problémy eliminovat. „Abychom se ale z chyb mohli poučit, musíme se dozvědět, co se stalo,“ upozorňuje generální inspektor Jan Kučera. »