Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Historie - všechny zprávy

Historie - všechny zprávy

Dráha císaře Františka Josefa slaví 150 letDráha císaře Františka Josefa slaví 150 let

3.1.2022 - Patří k nejdůležitějším tratím na našem území a je součástí IV. železničního koridoru. Letos si připomíná významné výročí své historie. Před 150 lety začal pravidelný provoz na odbočné větvi soukromé Dráhy císaře Františka Josefa z dnešních Českých Velenic přes Veselí nad Lužnicí do Prahy. Již 3. září 1871 projely první vlaky úsek do Benešova. O pár měsíců později, konkrétně 14. prosince 1871, po dokončení dřevěného mostu přes Sázavu v Čerčanech a tunelu pod Královskými Vinohrady dorazily parní lokomotivy KFJB až na tehdejší Nádraží císaře Františka Josefa v Praze, dnešní hlavní.

Celý článek »

 

Z Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 letZ Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 let

7.12.2021 - Dnes už tuto trať bereme jako samozřejmost a nad spojením někdejšího královského města Plzeň s bavorským pomezím se pozastaví jen málokdo. Přesto její vznik nebyl vůbec jednoduchý. Od chvíle, kdy byla Plzeň spojena se světem pomocí kolejnic, nedávno uplynulo 160 let. Stalo se tak 15. října 1861 – ten den začal pravidelný provoz na trati Plzeň-Skvrňany – Domažlice – Furth im Wald.

Celý článek »

 

Nevídaný útěk: Hranici prorazili vlakemNevídaný útěk: Hranici prorazili vlakem

8.11.2021 - Nedávno jsme oslavili sedmdesáté výročí průjezdu Vlaku svobody. Vlaku, který urychlil vznik železné opony. Připomeňme si příběh železničářů a jejich přátel, kteří se postavili režimu, ke svému útěku použili vlak ČSD a přes západní hranici mezi Aší a Selbem vcelku bez problémů převezli přes stovku lidí. Kromě iniciátorů akce a jejich rodin zůstaly ve svobodném Bavorsku další obyvatelé naší země.

Celý článek »

 

První z tunelů pod Vinohrady slouží pražské železnici už 150 letPrvní z tunelů pod Vinohrady slouží pražské železnici už 150 let

4.10.2021 - Staly se neodmyslitelnou součástí železnice v metropoli. Vlaky tudy projíždějí na Smíchov nebo na Benešov u Prahy a České Budějovice. Nejstarší z trojice Vinohradských tunelů, důležité spojnice hlavního nádraží a nedalekých Vršovic, právě slaví 150 let provozu. Vznikl ruční ražbou jako součást jednokolejné dráhy císaře Františka Josefa (KFJB) z Prahy do Vídně v letech 1869–1871 a slavnostně zprovozněn byl 19. září 1871.

Celý článek »

 

Velký bejček se stal zachráncem lokálekVelký bejček se stal zachráncem lokálek

2.9.2021 - Lokálky v Československu v dávné minulosti obsluhovaly zastaralé a nevýkonné parní lokomotivy, které vozily smíšené vlaky velmi malou rychlostí. Problémem bylo také dědictví mnoha různých typů strojů, které byly vyrobeny vždy jen v malých sériích, často v jednotkách kusů. Tehdejší ČSD se proto rozhodly pro zavedení jednotného typu pro místní dráhy. Vznikly tak lokomotivy řady 423.0, které dostaly přezdívku Velký bejček. Od jejich zrodu letos uplynulo přesně 100 let.

Celý článek »

 
 

Přejít na stranu:« 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 »

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika