Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Léto ve znamení výluk aneb kde se v Česku „operuje“ nejvíceLéto ve znamení výluk aneb kde se v Česku „operuje“ nejvíce

22.7.2015 - Letošní rok se v železniční dopravě zapíše do historie jako rekordní především co do počtu výluk i prostavěných peněz. Správce infrastruktury utratí za stavby nejvíce financí ve své historii a celkově se provoz omezí takřka na sedm set tisíc hodin. Mnohé akce jsou navíc naplánovány na několik měsíců a zásadně tím narušují plynulost dopravy, návaznost a většinou též obraty souprav. Je to určitá daň za modernizaci tuzemských tratí, po nichž se však bude moci jezdit většinou rychleji, vždy určitě pohodlněji a bezpečněji. »

Retronátery aneb nostalgie všedního dneRetronátěry aneb nostalgie všedního dne

1.7.2015 - Virus „retrománie“ zasáhl téměř všechny obory lidské činnosti. Prvky odrážející doby dávno minulé se objevují i na železnici. Tady však spíš než o módní výstřelky jde o připomenutí tradice a hrdosti národního dopravce. V plejádě vozidel reprezentujících České dráhy nátěrem v korporátním designu se proto objevují i stroje v takzvaných retronátěrech. Zpravidla jde o barevná provedení odpovídající stavu po vyrobení či dokumentující některou typickou modifikaci z historie. Zdánlivě triviální převléknutí vozidla do „retrokabátku“ je ale práce nejen pro lakýrníky. Realizaci předchází zkoumání původní dokumentace, stovek snímků a nákresů. »

Obnovovat park pomáhají i evropské dotační operační programyObnovovat park pomáhají i evropské dotační operační programy

10.6.2015 - Cestující to už pomalu berou jako samozřejmost a komfortní vlaky považují za standard. Postupná obnova vozidlového parku Českých drah přitom ročně přijde na miliardy korun. Její rychlejší tempo a ve výsledku i pohodlnější jízdu do značné míry umožňují i dotační programy. Právě díky prostředkům z evropských fondů se v uplynulých letech podařilo pořídit řadu zcela nových vozidel. Jak je to vůbec s čerpáním těchto financí a kam směřovaly? »

Sedm statečných aneb deset let Pendolin pod značkou SuperCitySedm statečných aneb deset let Pendolin pod značkou SuperCity

27.5.2015 - Od počátku vzbuzovaly emoce. Rychlovlaky, revoluce na kolejích a nová dimenze cestování. Když se zastavily kvůli chybě výrobce, byly častovány přezdívkami jako Italskej zázrak, sázkové kanceláře vypisovaly kurzy, zda dojedou do cíle nebo nikoli. Kolovaly i vtipy na jejich nespolehlivost a „přetechnizovanost“. Posměšky ale zmizely stejně rychle, jako se objevily. Pendolina, o nichž je řeč, se rychle stala jedněmi z nejspolehlivějších a nejvyhledávanějších vlaků u nás. Je tomu už 10 let, co jsou spojována se značkou SuperCity. Jaké roky to byly a co všechno přinesly? »

Jména vlaků: místopis i zrcadlo dobyJména vlaků: místopis i zrcadlo doby

13.5.2015 - Jezdíte Milešovkou, Dvořákem nebo Karlštejnem? Nebo jdete na nádraží na svou „půlsedmičku“? Zapřemýšleli jste někdy o tom, proč mají některé spoje svá jména a co je jejich motivem? Pokud ne, vězte, že o názvech vlaků pojednává obor, který je jakousi lingvistickou antropologií vlakových jmen. Pojmenování spojů se odborně nazývá porejonyma. »

Květnové povstání: Prahu bránili i železničářiKvětnové povstání: Prahu bránili i železničáři

29.4.2015 - Velmi významnou roli sehráli před sedmdesáti lety v květnovém povstání českého lidu v Praze zaměstnanci tehdejších protektorátních drah. A podobně tomu bylo i v jiných městech, kde se odvážným jedincům podařilo zažehnout jiskru vzdoru. Bohužel v minulých letech se obraz Pražského povstání stejně jako pohled na další události okupace poněkud pokřivil. Jaká tedy byla úloha českých železničářů v závěru nejkrvavějšího válečného konfliktu historie? »

Přehlížení dělníci: aneb osobní vozy na českých kolejíchPřehlížení dělníci: aneb osobní vozy na českých kolejích

15.4.2015 - Ten, kdo táhne, upoutává veškerou pozornost, tažený zůstává zpravidla ve stínu. A neplatí to jen o lidech, podobnou analogii najdeme i na kolejích. A to doslova. Pozornost fotografů, historiků a fandů většinou strhávají kolosální stroje v čele vlaků. To, co je za nimi zařazeno, už jen dotváří celek. Přitom je obrovská škoda nedozvědět se o železničních vozech více. Historie osobních vozů klasické stavby je totiž neméně zajímavá jako pestré osudy lokomotiv. »

Velká velikonoční soutěž: Jste pozornými čtenáři Železničáře?Velká velikonoční soutěž: Jste pozornými čtenáři Železničáře?

1.4.2015 - Jste-li tradičními čtenáři Železničáře, dobře víte, že v období Velikonoc se na jeho stránkách pravidelně setkáváte s velkou soutěží. Jste-li navíc pozornými čtenáři, nebude pro vás problém otázky zodpovědět a zvýšit si tak šanci vyhrát některou ze zajímavých cen. V boji o hlavní ceny ale budete muset navíc prokázat i svůj křížovkářský um. Podobně jako loni se budou kvízové otázky tematicky dotýkat naší železnice a stejně tak odměny mají výraznou drážní „příchuť“. A to nejdůležitější na konec – větší šance na úspěch mají ti, kdo si archivovali loňské výtisky nebo mají opravdu sloní paměť. Odpovědi na všechny otázky totiž najdete na stránkách ročníku 2014. »

Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2015Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2015

18.3.2015 - Fandové historie železné dráhy a milovníci nostalgických vlaků se opět dočkali. S příchodem jara jsou tu znovu tolik oblíbené zvláštní nostalgické jízdy. Pro všechny nadšence, kteří dávají před lenošením u televize či válením se na zahradě přednost svůdným tvarům Bardotky, parním lokomotivám či jízdě legendárním Hurvínkem, máme dobrou zprávu. České dráhy i letos připravily celou řadu zajímavých nostalgických jízd a setkání. A opravdu je z čeho vybírat. »

Od úvratí k úvratím aneb aneb nenápadná pozoruhodnost železniceOd úvratí k úvratím aneb aneb nenápadná pozoruhodnost železnice

4.3.2015 - Není jich mnoho a vědí o nich spíše fandové železnice. Navíc jejich výstavba poměrně výrazně snížila význam jednotlivých tratí a stavitelé se k tomuto řešení uchylovali, jen pokud to bylo opravdu nevyhnutelné. Přesto jsou úvraťové stanice nedílnou součástí tuzemské železniční sítě. Jak vlastně taková nádraží vypadají a kde je v současné době v českých a moravských krajích najdeme? »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika