Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Průzkum: ČD se těší stále větší obliběPrůzkum: ČD se těší stále větší oblibě

27.5.2019 - České dráhy se dlouhodobě zajímají o názory cestujících na kvalitu služeb. Podle průzkumu, který si ČD nechávají pravidelně zpracovávat, se národní dopravce těší stále větší oblibě. Šetření ukázalo i další zajímavé výsledky. Třeba to, že lidé využívají vlak více než v roce 2017. S čím jsou lidé spokojení a za co ČD naopak nepochválili? Přinášíme podrobné výsledky. »

Od národního zabezpečovače k ETCSOd národního zabezpečovače k ETCS

2.5.2019 - Železnice v jednotlivých zemích v současnosti procházejí velkými změnami v oblasti řízení a zabezpečení dopravy. Patrná je především snaha umožnit jízdu vlaků bez omezení po celé evropské železniční síti. Připomeňme si proto technologii vlakového zabezpečovače od jeho počátků až k přechodu na jednotný evropský vlakový zabezpečovač označovaný zkratkou ETCS neboli European Train Control System. »

Vlakem na letiště? Za deset letVlakem na letiště? Za deset let

12.4.2019 - Je to mnohaletý evergreen: jak vyřešit už zcela nevyhovující dopravu z centra Prahy na Letiště Václava Havla. Autobusy nestačí, cestujících přitom neustále přibývá. Pomoci by mělo železniční spojení s Masarykovým nádražím. V plánu je kromě velké rekonstrukce trati na Kladno včetně odbočky na letiště i její zdvoukolejnění a elektrifikace. Plány na budoucí provoz mají také České dráhy. »

Obnova vozidel ČD: 45 miliard za 10 letObnova vozidel ČD: 45 miliard za 10 let

1.4.2019 - České dráhy v posledních zhruba deseti letech investovaly do svého vozidlového parku přibližně pětačtyřicet miliard korun. Peníze směřovaly do nákupu nové techniky i modernizací. Díky vydatné finanční injekci mohou cestující ČD při cestách využívat moderní technologie a komfort. Národní dopravce v investicích však nepoleví. Připravili jsme přehled nové i modernizované techniky včetně výhledu na další roky. Do čeho se tedy nalijí další miliardy korun? A odkud budou směřovat? »

Příběh obdivovaných Krasinů řady 456.0 Příběh obdivovaných Krasinů řady 456.0

25.2.2019 - Mezi nejobdivovanější lokomotivy, které vznikly v meziválečném období, patří i řada 456.0 ČSD, známá pod přezdívkou Krasin. Sedmadvacet strojů dodaných v letech 1928 až 1932 firmou ČKD spolehlivě sloužilo z větší části do šedesátých let minulého století, dvě poslední lokomotivy dojezdily dokonce až v roce 1972. »

Ozubnice: jedineční pomocníci v kopcích a horáchOzubnice: jedineční pomocníci v kopcích a horách

18.2.2019 - Nelámou rychlostní rekordy, ale zato bezpečně dopravují po mnohdy neuvěřitelně strmých terénech cestující, kteří by jinak museli absolvovat náročnou cestu po svých. Ozubnicové dráhy – německy Zahnradbahn, francouzsky Chemin de fer á crémaillère nebo také anglicky Cog Railway navíc zkracují vzdálenosti a pomáhají rozvoji horské turistiky. A to vše díky britskému správci uhelných dolů Blenkinsopovi, který společně se svým důlním inženýrem Murrayem uvedl systém ozubnicových železničních strojů v 19. století do života. »

Železniční tunely: Obezděnou tmou za vyšší rychlostíŽelezniční tunely: Obezděnou tmou za vyšší rychlostí

4.2.2019 - Považujeme je za samozřejmost a bez jejich existence si dnes železnici nedovedeme představit. Od výstavby prvních tunelů v 19. století se změnilo mnohé – mechanizace, metody i způsoby ražby, které se postupně zdokonalovaly a umožnily jejich rychlejší dokončování. Řada původních staveb už samozřejmě neslouží svému účelu. Tunely, jak je známe ze současnosti, se svým předchůdcům podobají jen pramálo. Nejvýše kamennými vjezdovými portály s ozdobnými prvky. »

Malí Hektoři: spolehliví pracanti slaví šedesátkuMalí Hektoři: spolehliví pracanti slaví šedesátku

15.1.2019 - Vznikla postupně ve čtyřech sériích v letech 1958 až 1962 na výrobních pásech lokomotivky ČKD Praha. Tato dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu si u provozního personálu brzy získala oblibu díky své spolehlivosti, jednoduché obsluze a robustnosti rámu. Malí Hektoři, jak se strojům přezdívá, pracovali nejen ve službách bývalých ČSD a později i Českých drah, ale byli s úspěchem exportováni do řady zemí světa. »

Příběh řady 371: Z Německa až k jižní Moravě Příběh řady 371: Z Německa až k jižní Moravě

3.1.2019 - Má nelichotivou přezdívku a letos tato lokomotiva oslavila třicátiny. Donedávna šlo o elektrický stroj z vozidlového parku Českých drah, který měl jako jediný povolení překročit česko-německou hranici. Dnes už ho na výkonech do Drážďan nahrazuje moderní Vectron. Práci však sedmička Bastardů neboli mašin řady 371 v barvách národního dopravce stále zastává na linkách z Prahy na jižní Moravu. A ne špatně. »

Prototypy Šestikoláků: výročí zrodu elektrických silákůPrototypy Šestikoláků: výročí zrodu elektrických siláků

26.11.2018 - Prvními lokomotivami, které začaly po spuštění elektrického provozu v 50. letech v bývalém Československu dopravovat osobní i nákladní vlaky, byly škodovácké stroje označené původní řadou E 499.0. Stroje o trvalém výkonu 2 032 kW sice vykazovaly vynikající trakční vlastnosti, avšak zejména v náročnějších úsecích na Moravě a Slovensku bylo nutné využívat k dopravě těžších vlaků přípřeží a postrků. Řešením k efektivnějšímu provozu proto měly být výkonnější lokomotivy. Proto před šedesáti lety vznikly první dva šestinápravové prototypy, lidově zvané jako Šestikoláky. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika