Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Před dvaceti lety se objevily Bardotky s elektrickým topenímPřed dvaceti lety se objevily Bardotky s elektrickým topením

24.1.2013 - Dlouho jsme si železnici bez legendárních Bardotek neuměli představit. Ještě před dvaceti lety to byla natolik nepostradatelná řada, že byla modernizována pro elektrické vytápění vlaků. Dnes se tyto lokomotivy objevují v čelech osobních vlaků již velmi sporadicky. Jejich čas se chýlí ke konci a stávají se v podstatě historií. »

Jídelním vozem 2419D kráčely dějiny evropských velmocíJídelním vozem 2419D kráčely dějiny evropských velmocí

12.1.2013 - Byl to obyčejný jídelní vůz, který brázdil koleje Evropy. Až do listopadu 1918, kdy právě v jeho útrobách oficiálně skončila první světová válka. Navždy měl připomínat triumf Francie nad Německem. O dvaadvacet let později se ale Adolf Hitler postaral o symbolickou odvetu a ve voze se podepisovala kapitulace znovu. »

Nedožité čtyřicáté narozeniny první střídavé Žehličky Nedožité čtyřicáté narozeniny první střídavé Žehličky

2.1.2013 - Vždy stály opodál rychlých expresních strojů a silných nákladních mašin. Ukryté v kolejištích nákladních ranžírů a přednádraží ale dodnes vykonávají těžkou černou práci u posunu. Vůbec první Žehlička řady 210 by letos oslavila čtyřicátiny, ovšem svůj život položila na oltář pokroku, který nakonec zůstal nevyužit. »

Před stoletím a půl propojila Česká západní dráha Prahu s PlzníPřed stoletím a půl propojila Česká západní dráha Prahu s Plzní

6.12.2012 - Mezi nejdůležitější železniční tratě v České republice patří i kolejové spojení mezi Prahou a Plzní s navazující dráhou k německé hranici ve městě Furth im Wald. O významu této dopravní stavby se naši předci přesvědčovali už od 60. let 19. století. Navíc v těchto týdnech zde finišují práce na další části koridoru. »

Mezi Lanškrounem a Štíty měla před 100 lety vzniknout dráhaMezi Lanškrounem a Štíty měla před 100 lety vzniknout dráha

22.11.2012 - Ve zlatém věku lokálek, na konci 19. století, se v Čecháh i na Moravě otevírala jedna místní dráha za druhou. Současně se plánovaly i další tratě, které pro obyvatele měst a vesnic znamenaly přímé spojení s ekonomickými centry. Na mnohé projekty však už nezbyly peníze. Týká se to i dvacetikilometrového propojení Lanškrouna a Štítů na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. »

Akcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelstvíAkcie jako výtvarné dílo, ale i předmět sběratelství

8.11.2012 - Sledujete pohyby svých dluhopisů a cenných papírů v novinách? Stresujete se kvůli sebemenší změně ceny akcií? V tom případě máme pro vás radu: uklidněte se sběratelstvím historických cenných papírů železničních společností, které už dávno neexistují. »

Černá sobota ukazuje smrt a hazard z pančovaného alkoholuČerná sobota ukazuje smrt a hazard z pančovaného alkoholu

11.10.2012 - Celá Česká republika už řadu dní žije metylalkoholovou aférou. Počet mrtvých je vyšší než při katastrofálních povodních v roce 2002. Podobný skandál se ale nevyskytl poprvé. Svědčí o tom i černobílý film z roku 1960, který se částečně odehrává v železničářském prostředí. »

Před 140 lety železná dráha spojila Olomouc s KrnovemPřed 140 lety železná dráha spojila Olomouc s Krnovem

27.9.2012 - Po prohrané krátké válce s Pruskem v roce 1866 nastala vhodná doba pro stavbu železnic. Vídeňská vláda totiž chtěla z politických důvodů uklidnit obyvatele. Vznikla tehdy řada nových drah, a to i na severní Moravě a ve Slezsku. »

Ministr letectví, který raději jezdil vlakemMinistr letectví, který raději jezdil vlakem

13.9.2012 - V nacistickém Německu tento druhý nejmocnější muž třetí říše proslul jako milovník přepychu, umění, dobrého jídla i cestování. Vrchní velitel Luftwaffe a ministr letectví Hermann Göring ale raději jezdil vlakem, než létal. Ve svém vlaku měl totiž takový luxus, který žádný dobový aeroplán nabídnout nemohl. »

115 let tramvají v městě pod Ještědem115 let tramvají v městě pod Ještědem

30.8.2012 - Tramvajová doprava v Liberci letos slaví nekulaté, ale uctyhodné výročí. Před sto patnácti lety položily tramvaje základ městské dráze, která později spojila Liberec se sousedním Jabloncem nad Nisou. Na rozdíl od řady dalších severočeských měst tramvaje pod Ještědem přežily dodnes. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika