Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Sedm statečných aneb deset let Pendolin pod značkou SuperCitySedm statečných aneb deset let Pendolin pod značkou SuperCity

27.5.2015 - Od počátku vzbuzovaly emoce. Rychlovlaky, revoluce na kolejích a nová dimenze cestování. Když se zastavily kvůli chybě výrobce, byly častovány přezdívkami jako Italskej zázrak, sázkové kanceláře vypisovaly kurzy, zda dojedou do cíle nebo nikoli. Kolovaly i vtipy na jejich nespolehlivost a „přetechnizovanost“. Posměšky ale zmizely stejně rychle, jako se objevily. Pendolina, o nichž je řeč, se rychle stala jedněmi z nejspolehlivějších a nejvyhledávanějších vlaků u nás. Je tomu už 10 let, co jsou spojována se značkou SuperCity. Jaké roky to byly a co všechno přinesly? »

Jména vlaků: místopis i zrcadlo dobyJména vlaků: místopis i zrcadlo doby

13.5.2015 - Jezdíte Milešovkou, Dvořákem nebo Karlštejnem? Nebo jdete na nádraží na svou „půlsedmičku“? Zapřemýšleli jste někdy o tom, proč mají některé spoje svá jména a co je jejich motivem? Pokud ne, vězte, že o názvech vlaků pojednává obor, který je jakousi lingvistickou antropologií vlakových jmen. Pojmenování spojů se odborně nazývá porejonyma. »

Květnové povstání: Prahu bránili i železničářiKvětnové povstání: Prahu bránili i železničáři

29.4.2015 - Velmi významnou roli sehráli před sedmdesáti lety v květnovém povstání českého lidu v Praze zaměstnanci tehdejších protektorátních drah. A podobně tomu bylo i v jiných městech, kde se odvážným jedincům podařilo zažehnout jiskru vzdoru. Bohužel v minulých letech se obraz Pražského povstání stejně jako pohled na další události okupace poněkud pokřivil. Jaká tedy byla úloha českých železničářů v závěru nejkrvavějšího válečného konfliktu historie? »

Přehlížení dělníci: aneb osobní vozy na českých kolejíchPřehlížení dělníci: aneb osobní vozy na českých kolejích

15.4.2015 - Ten, kdo táhne, upoutává veškerou pozornost, tažený zůstává zpravidla ve stínu. A neplatí to jen o lidech, podobnou analogii najdeme i na kolejích. A to doslova. Pozornost fotografů, historiků a fandů většinou strhávají kolosální stroje v čele vlaků. To, co je za nimi zařazeno, už jen dotváří celek. Přitom je obrovská škoda nedozvědět se o železničních vozech více. Historie osobních vozů klasické stavby je totiž neméně zajímavá jako pestré osudy lokomotiv. »

Velká velikonoční soutěž: Jste pozornými čtenáři Železničáře?Velká velikonoční soutěž: Jste pozornými čtenáři Železničáře?

1.4.2015 - Jste-li tradičními čtenáři Železničáře, dobře víte, že v období Velikonoc se na jeho stránkách pravidelně setkáváte s velkou soutěží. Jste-li navíc pozornými čtenáři, nebude pro vás problém otázky zodpovědět a zvýšit si tak šanci vyhrát některou ze zajímavých cen. V boji o hlavní ceny ale budete muset navíc prokázat i svůj křížovkářský um. Podobně jako loni se budou kvízové otázky tematicky dotýkat naší železnice a stejně tak odměny mají výraznou drážní „příchuť“. A to nejdůležitější na konec – větší šance na úspěch mají ti, kdo si archivovali loňské výtisky nebo mají opravdu sloní paměť. Odpovědi na všechny otázky totiž najdete na stránkách ročníku 2014. »

Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2015Nostalgické a historické jízdy Českých drah v sezoně 2015

18.3.2015 - Fandové historie železné dráhy a milovníci nostalgických vlaků se opět dočkali. S příchodem jara jsou tu znovu tolik oblíbené zvláštní nostalgické jízdy. Pro všechny nadšence, kteří dávají před lenošením u televize či válením se na zahradě přednost svůdným tvarům Bardotky, parním lokomotivám či jízdě legendárním Hurvínkem, máme dobrou zprávu. České dráhy i letos připravily celou řadu zajímavých nostalgických jízd a setkání. A opravdu je z čeho vybírat. »

Od úvratí k úvratím aneb aneb nenápadná pozoruhodnost železniceOd úvratí k úvratím aneb aneb nenápadná pozoruhodnost železnice

4.3.2015 - Není jich mnoho a vědí o nich spíše fandové železnice. Navíc jejich výstavba poměrně výrazně snížila význam jednotlivých tratí a stavitelé se k tomuto řešení uchylovali, jen pokud to bylo opravdu nevyhnutelné. Přesto jsou úvraťové stanice nedílnou součástí tuzemské železniční sítě. Jak vlastně taková nádraží vypadají a kde je v současné době v českých a moravských krajích najdeme? »

Česko-slovenský duel staronových obojživelníků: 363.5 ČD Cargo vs. 361.1 ZSSKČesko-slovenský duel staronových obojživelníků: 363.5 ČD Cargo vs. 361.1 ZSSK

18.2.2015 - V rubrice Test vozidel zpravidla porovnáváme vozidla, která jsou nasazována na podobné výkony. Tentokrát však uděláme výjimku a podíváme se na „zoubek“ dvěma lokomotivám, které – ač každá slouží k dopravě diametrálně odlišných vlaků – mají stejné kořeny a jejich modernizace je koncepčně prakticky totožná. Jak se s omlazením Peršingů řady 163 poprali v Plzni a jak na to šli ve Vrútkách? Potvrdí se platnost rčení, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž? Síly změří stroje řady 363.5 ČD Cargo a 361.1 slovenského dopravce ZSSK. »

Marketingová válka o prestiž, image a kvalituMarketingová válka o prestiž, image a kvalitu

4.2.2015 - Tuzemské koleje dnes zcela běžně brázdí vlaky s nejrůznějším označením. Kategorizace obchodních značek vlaků Českých drah má přesná pravidla, a podobně jako je tomu v zahraničí, do značné míry souvisí s požadavky zákazníků na garantovanou kvalitu služeb. Roli v označování jednotlivých spojů má i rostoucí konkurence na celém trhu osobní dopravy, a to nejen té železniční. Pro železničního dopravce jsou hlavním produktem jeho spoje, a proto je logické, že je označuje určitými pojmenováními, kategoriemi, stejně jako je tomu například u aut či v dalších oborech. »

Dvoukolejná z nouze ctnost aneb (ne)výstavba dalších traťových úsekůDvoukolejná z nouze ctnost aneb (ne)výstavba dalších traťových úseků

21.1.2015 - Na nejdůležitějších tepnách je vnímáme jako samozřejmost, často voláme po jejich rozšíření. Už si ale neuvědomujeme, že (až na výjimky) nebyly součástí železnice od samého začátku. Rodily se na základě rostoucí potřeby větší kapacity tratí, zanikaly jako důsledek válečného běsnění. Řeč je o druhých (případně třetích) traťových kolejích, jejichž výstavba byla nákladnou investicí, realizovanou často po kratších úsecích. Fenomén (ne)výstavby druhých kolejí je dodnes jedním z aspektů, který může železniční trať vyzdvihnout nebo pohřbít. Z dnešního pohledu už řešíme jen nejpalčivější místa a zatím čekáme na rozhodnutí, zda sníženou kapacitu nahradí zcela nové VRTky. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika