Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Tárovací vozy umějí vážit na dekagramy
4.4.2013 - Možná jste si těch dvou neobvykle vyhlížejících nákladních vozů už někdy všimli. Oba jsou tmavě zelené, ten čtyřosý má zvláštní, krátkou vzdálenost otočných čepů, druhý, tříosý, dokonce nýtovaný plášť. Jejich věk je odsouvá do kategorie „historický“. Přesto se nadále používají a jsou plně funkční. Tyto tárovací vozy primárně slouží ke zkouškám železničních mostních vah. »
K vlakovému zabezpečovači vedla dlouhá cesta
28.3.2013 - Když skončila první světová válka, ubylo sice tragédií, ale na železnici počet nehodových událostí automaticky neklesl. Častá příčina vězela v chybě lidského činitele. Odborníci tápali, jakým směrem vyvíjet vhodné technické prostředky. V různých částech světa se tak objevovaly odlišné způsoby a systémy, jak automaticky zamezit projetí zakazující návěsti. V Československu došlo k průlomu až v padesátých letech. »
Jak vznikala peážní trať přes tehdy pruské Glucholazy
14.3.2013 - Na konci února uplynulo 125 let od zahájení železničního provozu na úseku Lipová Lázně – Glucholazy. Regionální dráha přinesla obyvatelům Slezska vyšší zaměstnanost v průmyslu i ve službách. Na této peážní trati, která se v roce 1888 stavěla až do Hanušovic, dnes jezdí spěšné spoje Českých drah Jeseník – Krnov. »
Těžba hnědého uhlí pohřbila lokální dráhu do Počerad
1.3.2013 - Nenápadnou dráhu na Mostecku v minulosti pohltila rozšiřující se těžba hnědého uhlí. Z té zhruba osmnáctikilometrové tratě dodnes zbylo jen několik náspů, propustků a v archivu kupička starých dokumentů. Tolik vizitka severočeské lokálky Počerady – Havraň – Vrskmaň. »
Strážní domky jako němí svědci železničního pravěku
12.2.2013 - Při jízdách vlakem po České republice můžete zahlédnout stovky strážních domků. Dnes už dávno neslouží svému účelu. Některé se postupně rozpadávají, jiné prošly rekonstrukcí a slouží novým majitelům jako rekreační objekty. Občas se ale hlavou mihne otázka: Jak může někdo bydlet jen pár metrů od kolejí? »
Před dvaceti lety se objevily Bardotky s elektrickým topením
24.1.2013 - Dlouho jsme si železnici bez legendárních Bardotek neuměli představit. Ještě před dvaceti lety to byla natolik nepostradatelná řada, že byla modernizována pro elektrické vytápění vlaků. Dnes se tyto lokomotivy objevují v čelech osobních vlaků již velmi sporadicky. Jejich čas se chýlí ke konci a stávají se v podstatě historií. »
Jídelním vozem 2419D kráčely dějiny evropských velmocí
12.1.2013 - Byl to obyčejný jídelní vůz, který brázdil koleje Evropy. Až do listopadu 1918, kdy právě v jeho útrobách oficiálně skončila první světová válka. Navždy měl připomínat triumf Francie nad Německem. O dvaadvacet let později se ale Adolf Hitler postaral o symbolickou odvetu a ve voze se podepisovala kapitulace znovu. »
Nedožité čtyřicáté narozeniny první střídavé Žehličky
2.1.2013 - Vždy stály opodál rychlých expresních strojů a silných nákladních mašin. Ukryté v kolejištích nákladních ranžírů a přednádraží ale dodnes vykonávají těžkou černou práci u posunu. Vůbec první Žehlička řady 210 by letos oslavila čtyřicátiny, ovšem svůj život položila na oltář pokroku, který nakonec zůstal nevyužit. »
Před stoletím a půl propojila Česká západní dráha Prahu s Plzní
6.12.2012 - Mezi nejdůležitější železniční tratě v České republice patří i kolejové spojení mezi Prahou a Plzní s navazující dráhou k německé hranici ve městě Furth im Wald. O významu této dopravní stavby se naši předci přesvědčovali už od 60. let 19. století. Navíc v těchto týdnech zde finišují práce na další části koridoru. »
Mezi Lanškrounem a Štíty měla před 100 lety vzniknout dráha
22.11.2012 - Ve zlatém věku lokálek, na konci 19. století, se v Čecháh i na Moravě otevírala jedna místní dráha za druhou. Současně se plánovaly i další tratě, které pro obyvatele měst a vesnic znamenaly přímé spojení s ekonomickými centry. Na mnohé projekty však už nezbyly peníze. Týká se to i dvacetikilometrového propojení Lanškrouna a Štítů na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. »