Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Zmizelá železniční Praha na černobílých fotografiích

Zmizelá železniční Praha na černobílých fotografiích

13.5.2013 – autor: PETR HORÁLEK

Druhý díl fotografické publikace o proměnách tratí, stanic a zastávek na území hlavního města poskytuje milovníkům železnice pastvu pro oči. A někdy i pořádný šok, když například dnešní rekreační oblast na starých snímcích vypadá jako ráj průmyslu. Nebo když místo sídliště vidíte jen louku. Publikace tak názorně ukazuje, jakým dynamickým vývojem, byť ne vždy v pozitivním duchu, prošla Praha za uplynulá desetiletí.

Zmizelá železniční Praha na černobílých fotografiích

Probírání starých fotografií není jenom o nostalgii. Ze snímku starého padesát let se sice dozvíte, jak kdysi vypadalo místo, které třeba důvěrně znáte, ale především si lépe a v širším kontextu uvědomíte změny, které kolem vás neustále probíhají. Dopravní, ale i ekonomický vývoj hlavního města můžete posuzovat i podle právě vydané knihy v rámci cyklu Zmizelá Praha, která se zaměřuje výhradně na svět železnice, a to dokonce už ve druhém dílu. Ivo Mahel pro vás sestavil poutavou kolekci černobílých fotografií, kterou náležitě vybavil vysvětlujícími popisky. Na začátku knihy navíc máte pomůcku v podobě map, v nichž jsou zakreslena místa, kde byly publikované snímky pořízeny. Aspoň párkrát se k mapám určitě vrátíte, protože nebudete věřit vlastním očím. 

Dramatické proměny

Hned první fotografie z Hostivaře obsahuje kromě nádražní budovy jen louky, lesy a pole. Dnes je zde náměstí Josefa Marata s hustým silničním provozem a samozřejmě sídliště! Kniha ukrývá pár překvapení téměř pro každého. Například zastávku (dříve stanici) v Hlubočepích obklopuje les průmyslových závodů, které dávají tušit existenci vleček a velkou poptávku po přepravě nákladu po železnici. V současnosti má toto území rekreační charakter (okraj Prokopského údolí). Obyvatele Prahy 4 zase může šokovat, že trať okolo Kačerova dříve nevedla v tak hlubokém zářezu pod úrovní silnice jako dnes nebo že stanice v Braníku byla v šedesátých letech třetím nejvytíženějším nádražím v hlavním městě.

Výrazné úpravy terénu či budov si často vynutila výstavba dálniční sítě (posun stanice v Krči mimo hlavní obytnou zástavbu) nebo tramvajové sítě (vznik zastávky v Modřanech). Dramatické proměny se ale uskutečnily i v nedávné minulosti. Dnes už je to skoro k nevíře, že na pražské hlavní nádraží vedly od východu jen dvě jednokolejné tratě, z toho jedna klikatá a druhá strmá. Přitom Nové spojení bylo otevřeno až v roce 2009! Než bylo postaveno, rychlíky se ploužily v těsné blízkosti žižkovských domů a cestující se dívali, jak v osvícených bytech lidé večeří nebo se dokonce převlékají. Z bývalé tratě, která obsahuje i 303 metrů dlouhý tunel, se stala pohodlná stezka pro pěší a cyklisty. 

Máte zastávku na Spořilově?

Pohled do železniční minulosti Prahy ale není u konce. Stále probíhá pátrání po snímcích některých lokalit, které dříve vypadaly docela jinak, například zastávka na Spořilově (zanikla na počátku 60. let) nebo úrovňový přejezd se zá­vo­ra­mi přes Spojovací ulici v Libni. A budoucnost už klepe na dveře. V příštích dvou letech se zmodernizuje například zastávka v Klánovicích, postaví nová zastávka v Bubenči a v souvislosti s prodloužením metra vznikne přestupní terminál ve Veleslavíně. Jednou snad přijde i modernizace koridorové tratě podél Berounky na Smíchov a třeba i železniční spojení centra Prahy s letištěm v Ruzyni. Tak choďte často fotografovat, ať se mají příští generace čemu divit.

KRÁTCE O TITULU

• Celý název knihy, která vyšla v rámci cyklu Zmizelá Praha, zní: Nádraží a železniční tratě, 2. díl, Zaniklé, proměněné a ohrožené stavby na pražské periferii.
• Autorem publikace a textů je Ivo Mahel, 212 černobílých fotografií pochází ze soukromých zdrojů i archivů velkých organizací (jeden snímek dodal i člen redakce Železničáře Martin Navrátil).
• Knihu o dvou stech stranách vydalo v dubnu 2013 Nakladatelství Paseka.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Jak pijí parní lokomotivyJak pijí parní lokomotivy

15.10.2020 - Voda – životodárná tekutina pro vše živé. Ale i pro nejznámější stroj na světě je voda základním předpokladem bytí či nebytí. Tím systémem je legendární vynález průmyslové revoluce – Wattův parní stroj. »

Hungaria: 60 let legendy na kolejíchHungaria: 60 let legendy na kolejích

15.10.2020 - Je jen málo expresů v Evropě, které se mohou pochlubit kulatým jubileem začínajícím šestkou. Naše Hungaria se mezi ně zařadila. Už 60 let slouží cestujícím mezi metropolemi Německa, Česka, Slovenska a Maďarska a po desetiletí… »

Horní Dvořiště aneb stanice s bohatou historiíHorní Dvořiště aneb stanice s bohatou historií

25.9.2020 - Na tuzemské železniční síti snad neexistuje stanice či zastávka, kde by se psaly dějiny země i české železnice tak výrazně jako v Horním Dvořišti na jihu Čech. Přijel tudy do nově vzniklé vlasti i prezident Tomáš Garrigue… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika