Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Dobříšský pacifik dělá radost nejen rekreantůmDobříšský pacifik dělá radost nejen rekreantům

19.12.2013 - Od nepaměti svírají ve své náruči krajinu na jih od Prahy velké i malé toky. Kolem Vltavy, Sázavy a Kocáby vedlo několik hlavních stezek, z nichž se některé „proměnily“ v železniční tratě. Ta kolem Bojovského potoka, směrem na město Dobříš, byla zprovozněna v září 1897. Postupem času se staIa synonymem pro český tramping. I dnes sem zajíždí významné množství víkendových rekreantů a hledá zde odpočinek. »

Tramvaje ze Smíchova mířily do východoněmeckých městTramvaje ze Smíchova mířily do východoněmeckých měst

12.12.2013 - Smíchovská vagonka, která vznikla v polovině 19. století, se proslavila nejen výrobou železničních vozidel. Do jejího portfolia patřily i tramvaje. Tu úplně první zde dokončili v roce 1897. V polovině šedesátých let padlo v rámci RVHP rozhodnutí, že na Smíchově přednostně zajistí všechny tramvaje pro NDR. Jenže soudruhům ve východním Německu se to moc nelíbilo. »

Dlouhý spád u Moldavy prověřil náročnou práci brzdařůDlouhý spád u Moldavy prověřil náročnou práci brzdařů

14.11.2013 - V minulosti dávné i nedávné měly jedny z nejfatálnějších důsledků nehody, kdy ujely vozy nebo skupiny vozů po tratích s velkým spádem či došlo na vlaku k selhání brzd. Stačí vzpomenout například Krounu v roce 1995. Historické prameny prakticky na každé lokálce s dlouhými spády registrují jedno či více ujetí vozů. Pokud se to obešlo bez následků, zpravidla zapomenutých. Zde je jedna z nehodových událostí s relativně dobrým koncem. »

Herzánův most ustoupil modernizaci uzlu v České Třebové Herzánův most ustoupil modernizaci uzlu v České Třebové

16.10.2013 - Až do roku 1960 představoval Herzánův most, nebo také Milerák, výraznou dominantu českotřebovského železničního uzlu. V letošním roce si pamětníci připomínají 90 let od doby, kdy se začal v roce 1923 stavět. Na mostě však byla zajímavá i jeho likvidace, která probíhala za použití ojedinělé technologie snášení. Na celé akci se významně podílela tehdejší armáda. »

Okolo Hradce Králové přes Chlumec a Lysou na Prahu Okolo Hradce Králové přes Chlumec a Lysou na Prahu

3.10.2013 - V říjnu 1873, tedy před 140 lety, byl zahájen provoz mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové. Současně se začalo jezdit mezi Lysou a Rohanským ostrovem v Praze, takže vzniklo železniční spojení mezi hlavním městem a východními Čechami. Svůj význam si uchovalo i dnes. Výstavba stanic a zastávek probíhala až do čtyřicátých let minulého století. »

Poštovní vozy odnesl čas, ale vzpomínky na vůni kamen zůstaly Poštovní vozy odnesl čas, ale vzpomínky na vůni kamen zůstaly

20.9.2013 - Do vlakových pošt jsem nastoupil v roce 1966. V té době jezdily po republice vozy ještě předválečné, některé pamatovaly první republiku. Topilo se v nich na pevná paliva v kamnech a za jízdy v trubkách umístěných uvnitř vozu syčela pára. Nešlo to příliš regulovat, některé trubky už měly poněkud doslouženo, a tak do vozu vnikala pára. Občas jsme se v práci cítili jako v sauně. »

Ruská armáda brala v srpnu 1968 železničáře jako rukojmíRuská armáda brala v srpnu 1968 železničáře jako rukojmí

6.9.2013 - Jako student Vysoké školy dopravní v Žilině jsem o prázdninách roku 1968 vykonával praxi coby výpravčí ve stanici Praskačka. Stanice leží na trati Hradec Králové – Velký Osek. Odbočkou do Opatovic nad Labem se tam vozilo uhlí do elektrárny a jezdily tu také odklonem osobní vlaky. A právě na této odbočce, kde sloužili signalisté, jsem zažil dobrodružství s vlakem, který byl údajně plný sovětských rušiček. »

Vlaky Praha – Plzeň jezdí už 40 let bez páryVlaky Praha – Plzeň jezdí už 40 let bez páry

15.8.2013 - V prvních červnových dnech roku 1973 skončilo pravidelné nasazování parních lokomotiv na trati Praha – Plzeň. Pro hodně pracovníků železnice a příznivců historie se tehdy uzavřela jedna velká kapitola života. Derniéra připadla na víkend 2. a 3. června, kdy se měnil jízdní řád. »

Rekord v parní trakci patří britské Divoké kachněRekord v parní trakci patří britské Divoké kachně

31.7.2013 - Snad všechny světové znalostní encyklopedie obsahují informaci o nejvyšší rychlosti 126 mil za hodinu, kterou dosáhla v roce 1938 v Anglii parní lokomotiva Mallard neboli Divoká kachna. Letos si připomínáme 75. výročí, kdy tento stroj vytvořil světový rychlostní rekord parní trakce. Jenže mnohé obdobné lokomotivy z doby dřívější i pozdější dokázaly jet ještě rychleji. »

První elektrifikovaná dráha měla vést až k břehům VltavyPrvní elektrifikovaná dráha měla vést až k břehům Vltavy

19.7.2013 - Vynálezce František Křižík by se asi divil. Na první elektrifikované trati v Čechách že jezdí motorové vozy? Ano, i taková je ekonomická realita železniční dopravy u nás. Ale hlavní je, že se na 110 let staré Bechyňce, tedy dráze Bechyně – Tábor, stále jezdí. Podle ambiciózních návrhů z dávné minulosti měly její koleje vést výrazně dál, přinejmenším do Týna nad Vltavou. »

 

Přejít na stranu: « |1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika