Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Historie / Netradiční kolejová vozidla za první světové války

Netradiční kolejová vozidla za první světové války

4.9.2014 – autor: JAN DVOŘÁK

Blíží se půlnoc a do ztichlého největšího pražského nádraží, které se ponořilo do tmy, přijíždí zvláštní vlak – vlak lazaretní. Zřízenci spěchají k vagonům a pomáhají raněným ven. Někteří musí opustit železniční vagony na nosítkách. Do noční tmy, kterou ozařuje několik nádražních světel, se mimo oddechující parní lokomotivy ozývá i sténání některých raněných, šum rychlých kroků zdravotníků, ale i cinkání tramvají. Ne, to nejsou autorské vize, nýbrž historická fakta.

Netradiční kolejová vozidla za první světové války

Píše se rok 1914 a začíná světová válka. Záminkou pro její vyhlášení se stalo zavraždění arcivévody Františka Ferdinanda (následníka trůnu) v Sarajevu. Čeští vojáci v barvách armád Rakousko-Uherska se časem promísili do vojsk i ostatních bojujících států, např. Itálie, Německa, Ruska, Francie, a zakládali i vlastní české jednotky. Mrtvých, raněných i nemocných přibývalo mezi bojujícími stranami a ti se z válečných front odváželi do klidného vnitrozemí k léčení, operacím apod. Tisíce vojáků bylo od počátku války odváženo i do Prahy, kde se Elektrické podniky podílely na jejich přepravě do pražských nemocnic. K tomuto účelu bylo vyčleněno osmnáct osobních motorových vozů, které byly upraveny tak, že se okna nahradila záclonami a zvláštními stahovacími plachtami. 

Sanitní tramvaje odvezly 700 tisíc raněných vojáků

Nosítka se kladla rukojeťmi na podokenní rámy. Do některých vozů se dalo uložit osm nosítek, do některých jenom šest. Všechny takto upravené vozy mohly najednou přepravit 540 lehce raněných bez nosítek nebo 132 těžce raněných na nosítkách. Nemocní a ranění vojáci byli vlaky přiváženi po železnici na nádraží císaře Františka Josefa (dnešní hlavní nádraží), odkud je tramvaje rozvážely do nemocnic.

První vlak s raněnými přijel do Prahy 2. září 1914 hodinu před půlnocí a od té doby do konce války jich pražské sanitní tramvaje přepravily asi 700 tisíc. Byly postaveny kolejové sanitní odbočky do nádraží, do Všeobecné a vojenské nemocnice u Karlova náměstí a do provizorních domků pro rekonvalescenty na Letné. 

Návazně na sanitní tramvaje byla přestavěna v roce 1917 z osobního čtyřnápravového vozu č. 152 pohřební tramvaj. Vozová skříň měla dvě oddělení, do kterých se daly uložit dvě až čtyři rakve. Ty se upevnily řemeny na zvláštní výsuvné desky, které se vsouvaly do vozu bokem, kde byla spodní část bočnice výklopná. Vůz byl neprůchozí, mimo střechu celý černý se stříbrnými ozdobnými linkami. Jízdy pohřební tramvaje byly zahájeny 22. října 1917 a trvaly až do 17. června 1919. Za tu dobu přepravila tato tramvaj z nemocnic na Vinohradský a Olšanské hřbitovy 1 042 mrtvých vojáků. Hned dalšího dne, 18. června, byl vůz stažen z provozu a v roce 1922 už opět jezdil jako osobní. 

Dráha jako válečný dříč

V první světové válce zahynulo na 8 milionů vojáků, zejména mladých rekrutů, kteří byli obětováni v nesmyslné zákopové válce. Více než 16 milionů lidí utrpělo zranění. Pro střední a východní Evropu byl nejvýznamnějším důsledkem této světové války vznik nových států na troskách mnohonárodnostní rakousko-uherské monarchie, mimo jiné i Československa. Důležitou roli v tomto dějinném představení měla i kolejová doprava.


Průměrné hodnocení (32 hlasů): 4.56

Další články této rubriky

Jak pijí parní lokomotivyJak pijí parní lokomotivy

15.10.2020 - Voda – životodárná tekutina pro vše živé. Ale i pro nejznámější stroj na světě je voda základním předpokladem bytí či nebytí. Tím systémem je legendární vynález průmyslové revoluce – Wattův parní stroj. »

Hungaria: 60 let legendy na kolejíchHungaria: 60 let legendy na kolejích

15.10.2020 - Je jen málo expresů v Evropě, které se mohou pochlubit kulatým jubileem začínajícím šestkou. Naše Hungaria se mezi ně zařadila. Už 60 let slouží cestujícím mezi metropolemi Německa, Česka, Slovenska a Maďarska a po desetiletí… »

Horní Dvořiště aneb stanice s bohatou historiíHorní Dvořiště aneb stanice s bohatou historií

25.9.2020 - Na tuzemské železniční síti snad neexistuje stanice či zastávka, kde by se psaly dějiny země i české železnice tak výrazně jako v Horním Dvořišti na jihu Čech. Přijel tudy do nově vzniklé vlasti i prezident Tomáš Garrigue… »

 

Všechny články rubriky Historie

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika