Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Průkopníci samoobslužného provozu: Kasičky slouží už dvacet let
22.5.2014 - Při letmém pohledu vyjma číselného označení jsou motorové vozy řady 809 zvenku k nerozeznání od motorových osmsetdesítek, ze kterých vznikly. Oba druhy vozidel jsou statečnými zachránci lokálek. Kasičky, jak se jim přezdívá, začaly sloužit v první polovině devadesátých let v souvislosti se zaváděním samoobslužného provozu. »
Pomáháme manažerovi infrastruktury zvyšovat rychlost na tratích
9.5.2014 - V roce 2012 byla mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty podepsána Deklarace o spolupráci, která se týká především optimalizace traťových rychlostí. Dokument neřeší rozsáhlé změny dopravních modelů vyplývající z klasické modernizace infrastruktury jako je budování koridorů či modernizace zabezpečovacích zařízení. Jeho cílem je pracovat na postupné úpravě infrastruktury a provádět drobná zlepšení ve prospěch dopravce i zákazníka. »
Olomoucký železniční uzel získává pravou koridorovou podobu
24.4.2014 - V hanácké metropoli začala loni v říjnu velká proměna vnější části hlavního nádraží. Nezbytná modernizace dočasně komplikuje život cestujícím na jednom z největších nádraží v České republice, navíc na třetím koridoru. Cestující, kteří jezdí vlakem z Olomouce na Šternberk, nemohou od poloviny dubna využívat čtvrté nástupiště. Naopak se v těchto dnech zprovozní nový pátý peron, který stavbaři nedávno dokončili. »
Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy
8.4.2014 - Oficiálně jde o vlak Sv 1306. Železničáři mu však neřeknou jinak než Raketa. Mezi několika tisíci spojů Českých drah jde o unikát. Vlak jedoucí z Bohumína na pražské Odstavné nádraží jih, ačkoli se jedná o výkon osobního dopravce, nepřeváží cestující, ale jen náklad. Do soupravy jsou řazeny nejen správkové vozy a lokomotivy či redislokovaná kolejová vozidla, ale do distribuční sítě se tímto vlakem dostává také magazín ČD pro vás i jiné tiskoviny a letáky. »
Vybíráme vlakové posádky pro náročnou a prestižní práci v railjetech
27.3.2014 - Ještě v letošním roce vyjedou na české koleje railjety, které budou představovat na lince mezi Prahou, Brnem, Břeclaví a Vídní zcela novou kvalitu cestování. Aby byla zachována kontinuita nejen příjemného cestování, ale zároveň i obsluhy vlaku, proběhlo v Břeclavi na začátku března dvoudenní výběrové řízení na posádky, které budou tyto moderní a na naše poměry luxusní vlaky Českých drah doprovázet. »
Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2
13.3.2014 - Na kolejích se objevila unikátní měřicí souprava, která může přezkušovat evropský vlakový zabezpečovač i další technologie. Měřicí motorový vůz vznikl zásadní přestavbou z někdejšího stroje 851.026-5 Českých drah. První únorovou sobotu se s rovněž přestavěným konferenčním či doprovodným vozem představil v plné slávě novinářům. »
Na nádraží v Havlíčkově Brodě budují důstojné zázemí pro drážní hasiče
27.2.2014 - Dnes se podíváme do stanice Havlíčkův Brod, kde nedávno vznikla hasičská stanice. Takřka ve středu republiky, v Kraji Vysočina, je druhým rokem k dispozici železniční drážní záchranka, která v případě potřeby vyjíždí i do sousedních krajů. Ač drážní hasiči náleží do působnosti manažera infrastruktury, tedy SŽDC, zasahují ponejvíce u případů, které jsou spojeny s národním dopravcem – společností České dráhy. »
Česká řada 380 získává v Maďarsku pevnou půdu pod nohama
13.2.2014 - Technicko-bezpečnostní zkoušky lokomotiv Českých drah řady 380 v Maďarsku úspěšně pokračují. Na konci ledna testy absolvovaly stroje čísel 380.003 a 380.014. Do konce února ale mají projít schvalovacím procesem další kusy vozidel řady, aby mohly být v budoucnu nasazeny v pravidelném provozu na mezinárodní vlaky EuroCity. Maďarští strojvedoucí byli s naší nejmodernější elektrickou lokomotivou spokojeni. »
Zabezpečovač MIREL verze 04: konec tvrdých a bezdůvodných zastavení?
30.1.2014 - Vlakový zabezpečovač MIREL VZ1 od slovenského výrobce HMH Bratislava dobře znají i čeští strojvedoucí. Je instalován mimo jiné na strojích řady 380, disponují jím bratislavské Gorily řady 350 a také rakouské Taurusy 1216.2. Všechny zmíněné řady strojvůdci ČD pravidelně sedlají. A se stejnou pravidelností bojují se záludnostmi, které jim MIREL připravuje, zejména na zhlaví stanic. Nová verze MIREL 04 by měla některé problémy odstranit. »
Jak vypadá všední den strojvedoucího na stanovišti v Pendolinu
15.1.2014 - Žádný pracovní den strojvedoucího není stejný jako ten druhý. Kvůli stavu vozidla, situaci na trati, počasí, ale i psychickému stresu z mimořádností. Strávili jsme jeden den se strojvedoucím Michalem Kučerou, kterého můžete občas vidět na stanovišti Pendolina na trase Ostrava – Praha – Plzeň – Cheb – Františkovy Lázně. Stejně jako většinu jeho kolegů ho práce baví a inspiruje. »