Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Legendární britské šelmy se svezly autovlakem na Slovensko

Legendární britské šelmy se svezly autovlakem na Slovensko

4.9.2014 – autor: MICHAL MÁLEK

Autovlaky Českých drah, tedy spoje umožňující cestujícím přibalit si jako své „spoluzavazadlo“ i osobní automobil či motocykl, se především v letní sezoně těší velkému zájmu. Hlavní klientelou jsou zejména rodiny cestující na dovolenou na Slovensko následované řidiči na služebních cestách.

Legendární britské šelmy se svezly autovlakem na Slovensko

Co nejčastěji převážíme v letních měsících na plošině speciálního vozu řady DDm? Jsou to jak tuctové hatchbacky, tak kombíky a SUV plné nezbytných propriet pro idylickou dovolenou dneška. Občas tuto zaběhlou praxi naruší skupinka motorkářů, kteří si autovlakem krátí méně záživnou část své cesty do rumunských Karpat či na legendární Transfagarasan (jedna z nejúžasnějších silnic světa). Přesto lze občas v podvečer za sedmým nástupištěm pražského hlavního nádraží, kde se nachází terminál autovlaku, zahlédnout nějakou tu motoristickou lahůdku. 

Motoristické žně na nádraží

V pátek 12. srpna to ovšem byly hotové motoristické žně. Toho dne cestovali spojem EN 445 Slovakia členové Jaguar Enthusiast’s Clubu (www.jec.cz) hned s šestnácti vozy této značky. Jedná se o jediný oficiální klub sdružující majitele vozů této značky, respektive jeho česko-slovenskou pobočku. Už více než pět let pořádají společná klubová setkání po Evropě a letos padla volba právě na slovenské Tatry. K vidění byly především kupé a roadstery E-type, poprávu označované za jedny z nejkrásnějších aut motoristické historie. Nechyběl ani jejich nástupce, řada XJS, či sedan Mark I.

Sporťákem a přesto vlakem

Cesta za volantem jaguara s poctivým atmosférickým šestiválcem pod kapotou je radost sama o sobě. Nasnadě je tedy otázka, proč se zapálení motorističtí fandové rozhodli při cestě na Slovensko použít autovlak. Dle slov viceprezidenta klubu Lubomíra Novotného, hrdého majitele Jaguara typu E  4,2R6, jde o podstatnou úsporu v cestě. „Naše auta nejsou nová, lepší už také nebudou, a takto máme větší naději, že dojedeme i zpátky,“ glosoval s trochou nadsázky přepravu historických automobilových „aristokratů“. Již na první pohled ovšem bylo jasné, že o jejich technickém stavu netřeba pochybovat. 

Fólie ochrání před znečištěním prachem z kolejiště

Samotná přeprava jaguarů však nebyla jedinou zvláštností tohoto podvečera. Poprvé zde byla v rámci prezentace společnosti 3M aplikována možnost polepit přepravovaný vůz ochrannou fólií 3M 24S56W. Tento typ je určen k dočasné ochraně lakovaných povrchů. Používá se například při přepravě nových vozů s metalickým či perleťovým lakem z automobilek k zákazníkům.

Ačkoli je přepravě vozidla autovlakem věnována maximální pozornost a řazením na konci vlaku se eliminuje i možné nebezpečí drobného znečištění prachem z kolejiště nebo hmyzem, stoprocentně se nedá vyloučit případné drobné poškození. Pro úplný klid cestujících se výhledově uvažuje zavést možnost polepu ochrannou fólií jako stálou nadstandardní službu při přepravě autovlakem. Soudě dle spontánní reakce jednoho řidiče Mercedesu S Klass, který ten den cestoval následujícím spojem do Košic, by nejspíše zájem byl.

Jaguar

Historie Jaguar Cars Limited, jak zní úplný název automobilky spadající nyní pod indickou společnost Tata Motors, se datuje od roku 1922. Původně měla ve výrobním programu motocykly, ale již pět let od svého založení plynule přešla na výrobu cenově dostupných vozidel. Přerod k výrobci sportovních aut odstartoval až model XK120 v roce 1948. Jeho řadový šestiválec o objemu 3,4 litru se udržel ve výrobě až do 90. let. Nové poválečné luxusní limuzíny nesly označení Mark. V roce 1961 byl uveden na trh nejslavnější model značky, typ E. Nejrychlejší vůz své doby, navíc levnější než italská konkurence z Maranella, se vyráběl plných 14 let. Dalším milníkem se stala limuzína XJ6, vyráběná v letech 1968–1992. Automobilka si prošla i několika zvraty, kdy postupně spadala pod British Motor Holding, Ford a nyní pod již zmíněnou Tatu. Přesto vše ustála a dnes její produkty představují luxus a sportovní svezení v britském duchu.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika