Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Úspěšný půlrok Skupiny ČD: Vydělala 441 milionů korun

Úspěšný půlrok Skupiny ČD: Vydělala 441 milionů korun

18.9.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Skupina České dráhy je na poli ekonomiky úspěšná. Podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) dosáhla v 1. pololetí kladného hospodářského výsledku ve výši 441 milionů korun. To je v meziročním srovnání o 179 milionů více. Kromě toho firma obhájila rating Baa2. Ziskovost vykázaly i dceřiné společnosti.

Úspěšný půlrok Skupiny ČD: Vydělala 441 milionů korun

České dráhy za sebou mají z pohledu ekonomiky velmi úspěšný půlrok. Nejprve firma obhájila mezinárodní rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem a s nízkým úrokem emitovala eurobondy, nyní představila i kladné hospodářské výsledky. Skupina podle mezinárodních účetních standardů vydělala 441 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o osmašedesát procent. Loni měla zisk 262 milionů korun. Místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák uvedl, že zisková byla i osobní doprava, která byla v minulosti ztrátová. „Díky tržbám z prodeje jízdenek a přísné kontrole nákladů skončila pěta­osmdesát milionů v plusu. Meziročně se tak výsledek tohoto segmentu zlepšil skoro o půl miliardy korun,“ upřesnil. 

Kromě čísel v oblasti hospodaření rostly i počty přepravených. Vlaky v barvách ČD jelo více než 91,6 milionu cestujících, což představuje nárůst o 2,5 procenta. Nejvíce je to podle vedení ČD patrné na dálkových linkách, typicky z Prahy na Ostravsko, do Brna, Hradce Králové, Českých Budějovic, Olomouce nebo Ústí nad Labem. „Dosáhli jsme tu dvouciferných nárůstů počtu cestujících. Díky tomu rostou i tržby,“ potvrdil Radek Dvořák s tím, že například v mezinárodní přepravě to bylo o šest procent. „Lidé s námi jezdí na delší vzdálenosti, proto nám rostl přepravní výkon, a to meziročně o zhruba sedm procent.“ Průměrná přepravní vzdálenost byla v prvním pololetí šestačtyřicet kilometrů. To svědčí o tom, že přibývá zákazníků, kteří vlaky největšího tuzemského železničního dopravce využívají k cestám za byznysem a k volnočasovému cestování.

Jsou proaktivní

Proti vyšším tržbám však stojí růst osobních nákladů, který koresponduje se situací na trhu práce, a také zdražování vstupů. „Zvýšení jednotkové ceny vedlo k nárůstu celkových nákladů na elektrickou energii o 225 milionů korun. O dalších 30 milionů víc jsme zaplatili za naftu. Dohromady za trakční energii jsme za prvních šest měsíců vydali o jedenadvacet procent víc než loni,“ vypočítal Patrik Horný, náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku. Náhradní autobusová doprava se do hospodaření promítla částkou minus 130 milionů korun.

Kladným částkám jdou ČD vstříc. Letos už přebudovaly systém tarifů (přispěl ke zpřehlednění a zjednodušení). Oblíbené jsou i aplikace Můj vlak (počet stažení 1,7 mil.), Vlakem na výlet anebo e-shop ČD. Zhruba čtvrtina nákupů jízdenek se dnes uskutečňuje on-line. Na některých relacích, třeba do Německa, je to dokonce šedesát procent.

ČD Cargo expandovala

V segmentu nákladní dopravy je patrné meziroční navýšení výnosů realizovaných na tuzemském dopravním trhu i v zahraničí. Vedle Polska, kde je již ČD Cargo plně etablovaným dopravcem, lze vlaky ČD Cargo pravidelně spatřovat také v Rakousku a v dalších zemích. Vzrostly především přepravy uhlí, zemědělských výrobků a zvýšily se také výkony kombinované dopravy. Segment nákladní dopravy vykázal za první půlrok zisk 270 milionů korun. Mírný meziroční pokles zisku ovlivnil růst cen elektrické energie, vyšší odpisy z nových investic a zvýšení osobních nákladů v důsledku růstu reálné mzdy zaměstnanců v souladu s podmínkami uzavřené kolektivní smlouvy na rok 2019 a celkové situace na pracovním trhu. Společnost investuje do modernizace vozidlového parku. V prvním pololetí byly pořízeny další tři interoperabilní lokomotivy Vectron. Park nákladních vozů byl rozšířen o další plošinové vozy a velkoobjemové cisterny a byly provedeny revizní opravy cca 1 800 nákladních vozů, což přispělo k zajištění dostatečné vozové kapacity dopravce.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika