Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Tepna Máchova kraje oslavila 150. Narozeniny

Tepna Máchova kraje oslavila 150. Narozeniny

4.12.2017 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Když dorazil 14. listopadu 1867 vůbec první vlak z Bakova nad Jizerou do České Lípy, žádné velkolepé oslavy se nekonaly. Svět se totiž o existenci nové trati dozvěděl už několik týdnů před jejím dokončením díky cestě excísaře Františka II. Dobrotivého z jeho zámečku v Zákupech. To byl pro tehdejší tisk lepší úlovek než nějaká trať lokálního významu. O 150 let později si ale oslavy narozenin železnice, která se stala tepnou Máchova kraje, nenechaly ujít stovky lidí.

Tepna Máchova kraje oslavila 150. Narozeniny

Sobota 11. listopadu, krátce před osmou hodinou ranní. Na třetí dopravní koleji železniční stanice Doksy oddychuje turnovský Kafemlejnek 313.0134 a jeho souprava se pomalu plní zážitkuchtivými cestujícími. Jejich cílem je českolipské hlavní nádraží, kde je už vše přichystané k oslavám 150. výročí trati Bakov nad Jizerou – Česká Lípa.

Počítá se s modernizacemi

Podobný nápad měli ale i další nadšenci, takže krátce po deváté ranní, po dojezdu dvou parních vlaků – ten druhý přijel z Nového Boru, nebylo v Lípě k hnutí. „Tady je lidí víc, než když tu trať otevřeli,“ zavtipkoval Michal Štěpán, člen představenstva ČD zodpovědný za osobní dopravu. Společně s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou a náměstkem generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Josefem Hendrychem si přijel užít slavnostní atmosféru. Během zdravice na nedávno modernizovaném nádraží pak zazněl příslib dalšího rozvoje infrastruktury v regionu, konkrétně navazující tratě z České Lípy do Jedlové. Ta oslaví

150 let existence za dva roky. Hejtman vyzdvihl význam trati pro rozvoj turistiky v Máchově kraji. „Je dobře, že zájem o veřejnou dopravu v našem kraji celkově roste, včetně využití železnice k rekreačním cestám,“ řekl Půta.

Návrat na místo činu

Pak už žezlo oslav převzaly zejména strojní čety tří parních lokomotiv, které se vystřídaly v čele zvláštních spojů. Vedle zmiňovaného Kafemlejnku se blýskla Všudybylka 354.195 a aktivní roky v rutinní službě si připomněl i Papoušek 477.043. Přes Českou Lípu dopravoval ještě v 70. letech minulého století rychlíky z Nymburku do Rumburku. Slavnostní parní vlaky jezdily mezi stanicemi Česká Lípa – Doksy – Česká Lípa – Nový Bor – Česká Lípa a v každé stanici byl připraven zajímavý doprovodný program. Zatímco nejkrásnější nádraží ČR pro rok 2017 (Doksy) lákalo na návštěvu hraběcí čekárny (zasvěcené hlavnímu akcionáři České severní dráhy hraběti Arnoštu Waldstein-Wartenbergovi), v České Lípě se netrhly dveře dispečerského pracoviště SŽDC. Nový Bor zase ovládly mažoretky, kterým bral obdivovatele jen severočeský spisovatel a kreslíř železnice Zdeněk Šindlauer během autogramiády svých děl.

Z historie trati

O koncesi na stavbu trati Bakov nad Jizerou – Česká Lípa (a dále do Jedlové) usilovalo několik společností. Vedle České severní dráhy, která nakonec uspěla, mimo jiné také Teplicko-ústecká dráha, Buštěhradská dráha nebo Rakouská severozápadní. Stavba začala v roce 1866 v nouzovém režimu (projektová dokumentace nebyla schválena) a pracovalo na ní celkem přes 10 tisíc dělníků. Ti dospěli do 45 kilometrů vzdálené České Lípy v listopadu 1867. Provoz na návazné trati do Jedlové byl zahájen o dva roky později. Dílo přispělo k rozmachu turistického ruchu v regionu a přilákalo do Máchova kraje desítky tisíc návštěvníků ročně.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Začala oprava historicky cenné nádražní budovy v ŽatciZačala oprava historicky cenné nádražní budovy v Žatci

23.2.2024 - Správa železnic zahájila opravu památkově chráněné nádražní budovy v Žatci. Stavební práce v hodnotě bezmála 99 milionů korun provede společnost Chládek & Tintěra. Do konce příštího roku projde obnovou nejen střecha a… »

Připravuje se modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic Připravuje se modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic

22.2.2024 - Správa železnic hledá projektanta modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic. Vítěz vytvoří projekt pro téměř tříkilometrový úsek mezi již budovanou zastávkou na Výstavišti a stanicí v Dejvicích. Ta bude nově umístěna v… »

Plzeňské nádraží opět září novotouPlzeňské nádraží opět září novotou

18.2.2024 - Po téměř tříleté rekonstrukci v hodnotě zhruba jedné miliardy korun se počátkem ledna otevřela památkově chráněná budova hlavního nádraží v Plzni z roku 1907. Celý objekt, jímž denně projde až 20 tisíc cestujících, má… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika