Železničář / Zpravodajství / Railjet na seznamovací jízdě po Moravě a Čechách
Railjet na seznamovací jízdě po Moravě a Čechách
7.3.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Mimořádný zvláštní vlak railjet přijel ve čtvrtek 21. února na neveřejnou seznamovací jízdu do České republiky. Vlak byl vypraven ve spolupráci Český drah a Rakouských spolkových drah z Vídně přes Břeclav, Brno do České Třebové, kde po technologické pauze odjel v podvečer přes Přerov a Břeclav zpět do Vídně. Vlak byl určen výhradně pro zaměstnance ČD a ÖBB a techniky z vídeňského závodu Siemens.
Účastníci jízdy se v praxi seznámili s některými provozními parametry, činností informačního, rezervačního a řídicího systému, poskytovanými servisními službami a ověřili si kvalitu cestování v railjetu. Dobrá zkušenost to byla pro zástupce vlakových čet a strojvedoucího, kteří si mohli vlak „ohmatat“ v reálném provozu: vyzkoušeli si vlastní řízení soupravy včetně například ovládání dveří.
Po celou jízdu railjetu v České republice byli našim vlakovým četám a strojvedoucímu k dispozici kolegové z Rakouských spolkových drah a technici ze společnosti Siemens, která tyto soupravy pro potřeby Českých drah již začíná ve Vídni vyrábět. „Někteří naši kolegové, kteří se zabývají propagačními jízdami a PR, mohli vlak vyzkoušet z hlediska pohodlí, rozložení míst ve vlaku a jejich číslování a také cateringu,“ řekl ředitel Odboru dálkové a mezinárodní dopravy Jiří Ješeta, který se jízdy zúčastnil.
Sladění používaných technologií dvou dopravců
Jiří Konečný z Odboru kolejových vozidel GŘ ČD uvedl, že cílem mise bylo sladění technologií použitých na vlaku Siemens Viaggio Comfort, jak se oficiálně jednotka nazývá. „S techniky z firmy Siemens a také ÖBB jsme všechny eventuální problémy konzultovali přímo ve vlaku, vyzkoušeli jsme si cvičně nahrávání dat do rezervačního systému a jejich kompatibilitu. Navíc se mohl náš zkušený zaměstnanec Jiří Valín, který vlak vedl na našem území pod dohledem rakouského instruktora, seznámit s ovládáním lokomotivy Taurus řady 1216.2 z řídicího vozu railjetu, což byla vlastně česká premiéra. Souprava Siemens Viaggio Comfort sice v Česku několikrát byla, ale vždy pouze v taženém režimu pomocí nezávislé lokomotivy typu Taurus. Jsme spokojeni, že vlak bezproblémově fungoval i v sunutém režimu při cestě z České Třebové zpět přes Přerov a Břeclav do domovské stanice ve Vídni,“ říká Konečný.
Veřejná prezentace v dubnu
Pro širokou veřejnost a zástupce sdělovacích prostředků se připravuje veřejná prezentační jízda railjetů letos v dubnu. „Chceme všem zájemcům nabídnout možnost svézt se za běžný tarif ČD v komfortní soupravě. Na první kompletní soupravu Českých drah se můžeme těšit již začátkem příštího roku, kdy se u nás začne testovat. Railjety nasadíme od prosince 2014 ve dvouhodinovém taktu na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz, na které nabídneme našim cestujícím na české a moravské poměry vyšší kvalitu služeb,“ dodává ředitel Jiří Ješeta.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »
Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »