Železničář / Zpravodajství / Railjet na seznamovací jízdě po Moravě a Čechách
Railjet na seznamovací jízdě po Moravě a Čechách
7.3.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Mimořádný zvláštní vlak railjet přijel ve čtvrtek 21. února na neveřejnou seznamovací jízdu do České republiky. Vlak byl vypraven ve spolupráci Český drah a Rakouských spolkových drah z Vídně přes Břeclav, Brno do České Třebové, kde po technologické pauze odjel v podvečer přes Přerov a Břeclav zpět do Vídně. Vlak byl určen výhradně pro zaměstnance ČD a ÖBB a techniky z vídeňského závodu Siemens.
Účastníci jízdy se v praxi seznámili s některými provozními parametry, činností informačního, rezervačního a řídicího systému, poskytovanými servisními službami a ověřili si kvalitu cestování v railjetu. Dobrá zkušenost to byla pro zástupce vlakových čet a strojvedoucího, kteří si mohli vlak „ohmatat“ v reálném provozu: vyzkoušeli si vlastní řízení soupravy včetně například ovládání dveří.
Po celou jízdu railjetu v České republice byli našim vlakovým četám a strojvedoucímu k dispozici kolegové z Rakouských spolkových drah a technici ze společnosti Siemens, která tyto soupravy pro potřeby Českých drah již začíná ve Vídni vyrábět. „Někteří naši kolegové, kteří se zabývají propagačními jízdami a PR, mohli vlak vyzkoušet z hlediska pohodlí, rozložení míst ve vlaku a jejich číslování a také cateringu,“ řekl ředitel Odboru dálkové a mezinárodní dopravy Jiří Ješeta, který se jízdy zúčastnil.
Sladění používaných technologií dvou dopravců
Jiří Konečný z Odboru kolejových vozidel GŘ ČD uvedl, že cílem mise bylo sladění technologií použitých na vlaku Siemens Viaggio Comfort, jak se oficiálně jednotka nazývá. „S techniky z firmy Siemens a také ÖBB jsme všechny eventuální problémy konzultovali přímo ve vlaku, vyzkoušeli jsme si cvičně nahrávání dat do rezervačního systému a jejich kompatibilitu. Navíc se mohl náš zkušený zaměstnanec Jiří Valín, který vlak vedl na našem území pod dohledem rakouského instruktora, seznámit s ovládáním lokomotivy Taurus řady 1216.2 z řídicího vozu railjetu, což byla vlastně česká premiéra. Souprava Siemens Viaggio Comfort sice v Česku několikrát byla, ale vždy pouze v taženém režimu pomocí nezávislé lokomotivy typu Taurus. Jsme spokojeni, že vlak bezproblémově fungoval i v sunutém režimu při cestě z České Třebové zpět přes Přerov a Břeclav do domovské stanice ve Vídni,“ říká Konečný.
Veřejná prezentace v dubnu
Pro širokou veřejnost a zástupce sdělovacích prostředků se připravuje veřejná prezentační jízda railjetů letos v dubnu. „Chceme všem zájemcům nabídnout možnost svézt se za běžný tarif ČD v komfortní soupravě. Na první kompletní soupravu Českých drah se můžeme těšit již začátkem příštího roku, kdy se u nás začne testovat. Railjety nasadíme od prosince 2014 ve dvouhodinovém taktu na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz, na které nabídneme našim cestujícím na české a moravské poměry vyšší kvalitu služeb,“ dodává ředitel Jiří Ješeta.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí
24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »
Vlaky jezdí i mezi školními lavicemi
23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »
Chystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku
19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »