Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Prezidentský vlak vyrazil na dlouhou pouť

Prezidentský vlak vyrazil na dlouhou pouť

19.7.2018 – autor: MARTIN HARÁK, PETR SLONEK

Speciální Prezidentský vlak, složený z několika vozů, ve kterých jezdili českoslovenští prezidenti, vyrazil koncem června do Brna, aby se odtud 3. července vydal na dlouhou cestu vedoucí přes Slovensko zpět do Čech. Do začátku září neobvyklá vlaková souprava navštíví patnáct měst a zájemci během zastávek budou moci nahlédnout do tří salonních vagonů nebo si prohlédnout výstavu o železničních cestách hlav bývalého společného státu Čechů a Slováků. Projekt připravilo Národní technické muzeum v Praze ve spolupráci s Českými drahami a Železnicemi Slovenské republiky.

Prezidentský vlak vyrazil na dlouhou pouť

Prezidentský vlak zahájil putování 28. června, kdy se vydal z pražského Masarykova nádraží v čele s parní lokomotivou řady 464.2, zvanou Rosnička, a na postrku s motorovou Bardotkou T 478.1010, aby pozdě v noci téhož dne dorazil přímo na brněnské výstaviště. Právě tam byla souprava k dispozici veřejnosti až do pondělí 2. července, odkud se následující den vydala s hosty na další pouť do Bratislavy. Výjimečnou soupravu na cestě z Břeclavi do Bratislavy na čele vlaku doplnil slovenský historický parní stroj 486.007, který nese přezdívku Zelený Anton.

Součást oslav 100 let ČSR

Prezidentským vlakem se České dráhy a Národní technické muzeum připojily k oslavám stého výročí založení tehdejší Československé republiky. Jak ve sbírkách NTM, tak i ve vozidlovém parku Českých drah je dodnes dochováno pět železničních salonních vozů, z nichž tři jsou provozuschopné. Vozy sloužily v různých časových obdobích bývalým prezidentům pro jejich jízdy po republice i do zahraničí. Speciální souprava Prezidentského vlaku je složená ze salonního vozu Aza 1-0080 prvního československého prezidenta T. G. Masaryka z roku 1930, salonního vozu Aza 1-0086 Františka Ferdinanda d‘Este z roku 1909, využívaného i československými prezidenty, a v neposlední řadě z vozu Salon 001, vyrobeného pro československé prezidenty v roce 1968. Nechybí také osobní vůz Ca 4-5086 z roku 1931 s celokovovou skříní, dokládající snahy o zrychlování železniční dopravy na meziválečných ČSD. Právě v něm je umístěna výstava prezentující cestování československých prezidentů po železnici.

ČD hrdým partnerem projektu

Dopravcem Prezidentského vlaku jsou České dráhy. „Jako národní dopravce chceme veřejnosti připomenout, že železnice hrála v historii samostatné Československé republiky významnou roli. Proto jsme se rádi stali partnerem tohoto atraktivního projektu a zároveň do něj vložili i své dlouholeté zkušenosti. Postaráme se nejen o samotnou jízdu vlaku, ale zároveň jsme soupravu doplnili o Masarykův salonní vůz, který je ve vlastnictví Českých drah,“ uvedl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Salonní vozy zařazené ve vlaku sloužily československým prezidentům v několika etapách a jsou s nimi spojeny významné události. Například v květnu 1945 se vracel vozem Aza 1-0080 do Prahy prezident Beneš s chotí, vozem Salon 001 zase cestoval v říjnu 1968 z Bratislavy do Prahy na oslavy 50. výročí založení republiky a ustavení federace prezident Ludvík Svoboda.

Prezidentský vlak bude prezentován veřejnosti v České republice i na Slovensku až do počátku září. Souprava pokračuje z Bratislavy přes Zvolen a Žilinu až do Košic, a od poloviny července postupně zavítá například do Zlína, Olomouce, Pardubic, Plzně nebo Chomutova. Svoje putování po síti bývalých ČSD zakončí na přelomu srpna a září v areálu historického depa a dílen na Masarykově nádraží v Praze.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 5

Další články této rubriky

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhledHistorická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled

16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »

Startuje další nostalgická sezonaStartuje další nostalgická sezona

14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika