Železničář / Zpravodajství / Orlickoústecká zastávka slouží jako přestupní uzel
Orlickoústecká zastávka slouží jako přestupní uzel
17.4.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Orlickoústecké nádraží nyní žije hlukem stavebních strojů. Po kompletním snesení trakčního vedení kolejiště pražského nástupiště se zde obří jeřáb Gottwald přezdívaný Mazlík pustil do vytrhávání starých, před pár dny ještě plně pojížděných kolejových polí. Naproti tomu zastávka asi o kilometr dále se na několik měsíců změnila v ústřední přestupní uzel.
Jak jsme vás již informovali, v Ústí nad Orlicí právě probíhá výluka kvůli výstavbě koridoru. V souladu s výlukovým jízdním řádem rychlíky Praha – Česká Třebová orlickoústecké nádraží pouze projedou. Stanice slouží dál coby výhybna na fakticky jednokolejné trati s odbočkou směr Letohrad. Rychlíky místo toho pro cestující staví v zastávce Ústí nad Orlicí město. Lidé přestupující ve směru Letohrad a Lichkov zde přejdou podchodem k českotřebovskému nástupišti a dál pokračují autobusy náhradní autobusové dopravy buď do Letohradu, nácestných zastávek, případně do speciálního přestupního bodu Dolní Libchavy. V této zastávce je možnost přestupu do nebo ze spěšných vlaků Pardubice – Lichkov (– Wrocław), které rovněž Ústím pouze projíždějí a na něž by se cestující od České Třebové neměli jak včas dostat.
Ve špičkách pomáhají pokladním revizoři
„Většina autobusů je zastávkových, některé další kvůli návaznosti na přípoje nezajíždějí do Dolních Libchav, ty jsou označeny písmenem A. V Libchavách přestup frekvence řídí už vlaková četa,“ vysvětluje Pavla Šafářová, koordinátorka KCOD Pardubice, která momentálně ve směně „na městě“ střídá svou kolegyni. Náhradní autobusová doprava (její provozování vysoutěžila firma Radka Bartoše z Hnátnice) je rozdělena do pěti typů linek. Základní spoje označené Z jedou mezi Ústím nad Orlicí město a Letohradem a obsluhují všechny nácestné zastávky, tedy zastávky náhradní. Spoje A nezajíždějí do Dolních Libchav, naopak spoje D jedou jen mezi Ústím nad Orlicí městem a Dolními Libchavami – slouží jako přípoje ke spěšným vlakům, respektive od nich. Dále cestujícím slouží přímý autobus kategorie R, který jede v úseku Letohrad – Ústí nad Orlicí město se zastavením pouze v Dolní Dobrouči, a konečně tři páry spojů označených CH jedou pouze v pracovní dny mezi Letohradem a Chocní.
Kromě koordinátora se na informování cestujících podílejí také dvě pokladní a ve špičkách, v pondělí, pátek nebo v neděli, pomáhají s koordinací zpravidla někteří z vlakových revizorů, což uvítají zvláště noví zaměstnanci. Na vnitrostátní pokladnu v suterénu historické budovy zastávky, kde se střídají dvě pokladní v denních směnách, už byli Ústečané zvyklí. Novinkou je mezinárodní pokladna, která byla do upravených prostor prvního patra přemístěna právě z nádraží Ústí nad Orlicí. „Odtud už se budeme v září stěhovat přímo do nově stavěné budovy na nádraží,“ říká mezinárodní pokladní Jana Divíšková a potvrzuje slova obou kolegyň, že zatím nenarazila na žádný záludný dotaz nebo problém.
Podchodem a do autobusu!
„Jedním z hlavních úkolů je vysvětlovat cestujícím, že při přestupu na Letohrad musejí sejít podchodem k českotřebovskému nástupišti, kde už čeká autobus, nebo naopak. Nejčastějším dotazem je asi, jestli budou mít přípoj v Letohradě. Tak na to odpovídáme, že samozřejmě ho mít budou,“ směje se Pavla Šafářová a dodává, že fungují vlastně jako takoví malí výpravčí, protože pomocí vysílačky předávají údaje o příjezdech nebo přistavení autobusů do dopravní kanceláře v Ústí nad Orlicí a odtud na základě této informace se vyhlašuje rozhlasem nástup do autobusů na českotřebovském nástupišti. A pak také odhlášky autobusů. „Pouze u prvního a posledního autobus ohlašuje příjezd a odjezd autobusu sám vlakový doprovod,“ upřesňuje koordinátorka Šafářová.
Po ukončení modernizace stanice se cestující i drážní zaměstnanci budou moci těšit na celkové zlepšení stavu nádraží Ústí nad Orlicí. Dojde i ke zrychlení dopravy a dosažení nejvyššího stupně jejího zabezpečení.
PO HITLEROVĚ SPOJCE
Po dobu této fáze přestavby koridorové stanice Ústí nad Orlicí všechny vlaky Praha – Česká Třebová a opačně projíždějí již obnovenou částí kolejiště okolo tzv. letohradského nástupiště. Zajímavostí je, že všechny přitom projedou i nedlouhou válečnou kolejovou spojkou. Nenápadná kolej číslo 90 křížící příjezdovou ulici k nádraží pod velmi ostrým úhlem spojuje druhou traťovou kolej ze směru Dlouhá Třebová s traťovou kolejí od Lanšperka. Vznikla už v průběhu druhé světové války v rámci celkové modernizace ramene Ústí nad Orlicí (Wildenschwert) – Kyšperk – protektorátní hranice – Lichkov (Lichtenau) – Wrocław (Breslau).
Německé říšské dráhy po ní totiž potřebovaly provážet silnou průvozní nákladní i rychlíkovou dopravu. Vlaky, včetně rychlíků z Vídně do Berlína, Královce (dnes Kaliningradu) nebo jeden čas i do Narviku (!), tak mohly nově odjíždět od letohradského nástupiště či k němu přijíždět, což odlehčilo pražské koleje. Tyto dálkové expresy jezdily přes protektorátní území s uzamčenými vozy a v Ústí nad Orlicí si předávaly lokomotivy – německé (dříve rakouské) stroje řady 16 výtopny Vídeň západ a německé (původem mnohdy rovněž české, resp. rakouské) stroje z Wrocławi. Za války se dokonce uvažovalo o výstavbě spojky, která by umožnila bezúvraťové spojení z českotřebovské tratě na kyšperskou. Tato „Hitlerova spojka“ v minulých desetiletích prošla obnovou svršku a občas ji využívaly i vlaky vyšší kvality.
Tarifní novinka
Od 1. května 2014 se bude nově u vybraných typů náhradní autobusové dopravy při výlukové činnosti prokazovat cestující zakoupenou jízdenkou ČD u řidiče autobusu. Pokud před nástupem do autobusu cestující nebude mít zakoupenou jízdenku, bude tak muset učinit přímo u řidiče dle aktuálního ceníku jízdného pro náhradní autobusovou dopravu.
Fotogalerie
Další články této rubriky
ČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku
9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »
Poslední turnusový den pro pražské Banány
8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »
SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic
4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »