Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / FOTOGALERIE: Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic

FOTOGALERIE: Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic

1.12.2016 – autor: PETR SLONEK

Milovníci historie a retrozážitků si přišli na své. Na koleje se poslední říjnovou středu vrátil prototyp nejrychlejší české dieselové lokomotivy, a to v čele mimořádného dobového expresu Ostravan. Stalo se tak u příležitosti 70. výročí tohoto spoje. České dráhy v rámci oslav vypravily z Prahy do Ostravy unikátní nostalgickou soupravu ve stylu 70. a 80. let.

Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic

Vlak tažený nezaměnitelnou lokomotivou Kyklop, která stála v čele expresu Ostravan v polovině 70. let, vyjel z pražského hlavního nádraží v 8:16. Do moravskoslezské metropole dorazil krátce po půl jedné. Nazpět se vydal v 17:51 a do Prahy dorazil ve 22:25. Do retro stylu byla „oděna“ nejen souprava, ale ve stejném duchu se podávalo také občerstvení. Ke snídani si cestující mohli dopřát míchaná vejce na cibulce s pečivem nebo tradiční český párek s hořčicí. Menu k večeři se skládalo z krupicové polévky s vejcem, srbského žebírka s vařenou rýží a Metro dezertu.

Nechyběl vekslák ani pionýrky

Dobovou atmosféru umocnila opravená historická souprava osobních vozů a lokomotiva Kyklop. Fanoušci železnice a techniky díky tomu měli jedinečnou příležitost vrátit se v čase o 40 let zpět a pořídit si unikátní fotografie s dobovým nádechem. Atmosféru ve vlaku podtrhovala i reprodukce Železničáře z roku 1975 a také scénky, které maximálně ilustrovaly dobu. Jednou z nich byl zásah příslušníků Ozbrojené ochrany železnic, kteří nakonec úspěšně eliminovali podvratnou činnost veksláka pokoutně nabízejícího tuzexové poukázky ve vlaku. U takto slavnostní akce nemohly chybět ani pionýrky.

Na účastníky akce v Ostravě čekala prohlídka bývalé huti, dnes společenského areálu Dolní Vítkovice. Jedná se o unikátní areál v centru Ostravy, kde se v letech 1828 až 1998 těžilo uhlí a vyrábělo surové železo. Teď se industriální komplex změnil na jedinečné vzdělávací, společenské a kulturní centrum s nadregionálním dosahem. Skipovým výtahem se jezdí na vrchol Vysoké pece č. 1 tzv. Bolt tower, odkud je netradiční pohled na moravskoslezskou metropoli. V aule Gong v někdejším plynojemu se odehrávají odborné konference, mezinárodní kongresy a v Malém světě techniky U6 si hrají děti i jejich rodiče.

Tradiční expresní spojení Ostravy a Prahy, vlak Ostravan, letos slaví 70 let provozu. Na trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy se poprvé pod tímto názvem vydal 6. května 1946. Cesta Ostravanu trvala mezi moravskoslezskou metropolí a Prahou necelých pět hodin. Dnes stejnou trasu zvládají Pendolina za pouhé tři hodiny. Průměrná cestovní rychlost stoupla z tehdejších 75 km/h na současných 120 km/h.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika