Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Vectron dostal volnou cestu do Německa a Polska

Vectron dostal volnou cestu do Německa a Polska

11.2.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Nejmodernější lokomotiva firmy Siemens – Vectron – získala krátce před vánočními svátky hodnotný dárek. Po Rumunsku, Polsku a Švédsku byla její střídavá a vícesystémová varianta schválena pro provoz také na německé železniční síti. Zatím nejvýznamnější zakázka však přišla z Polska, když si nákladní dopravce DB Schenker Rail Polska objednal 23 kusů čistě stejnosměrné verze.

Vectron dostal volnou cestu do Německa a Polska

Příkladná ukázka interoperability a modularity. Tak se mluví o Vectronech, rodině nových lokomotiv, které mají ambice v nabídce společnosti Siemens nahradit úspěšné lokomotivy Eurosprinter a Eurorunner (ke kterým patří i známé Taurusy). Vectron byl poprvé představen široké veřejnosti na berlínském veletrhu InnoTrans na podzim 2010 a během dvou let se výrobci podařilo uskutečnit prakticky všechny zkoušky a lokomotivu schválit kromě tří zemí také pro jeden z nejvýznamnějších evropských trhů – Německo.

Stroje, jejichž největší devízou je stavebnicová konstrukce umožňující konfiguraci přesně podle podmínek zákazníka a infrastruktur států, kde budou působit, byly zatím objednány třemi odběrateli. Oproti všeobecnému očekávání jde ale o nejméně vybavené varianty, resp. o čistě stejnosměrné či střídavé stroje. Maximalistická verze Vectronu přitom nabízí fakticky neomezený pohyb po kolejích celé Evropy. 

Trénink ve švédském mrazu

Siemens nabízí čtyři hlavní varianty elektrických Vectronů. Stejnosměrný 3 kV, střídavý 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz s výkonem 6,4 MW, stejnou konfiguraci s výkonem 5,2 MW a konečně čtyřsystémový pro jednofázové soustavy 25 kV/50Hz a 15 kV/16,7 Hz a stejnosměrné 3 kV a 1,5 kV. Rodinu Vectronů uzavírá dieselelektrická varianta. První zakázka přišla krátce po zahájení zkoušek v lednu 2011, kdy si mnichovská leasingová společnost Railpool objednala šest strojů pro příhraniční dopravu v osobní i nákladní dopravě mezi Německem a Rakouskem. Všech šest lokomotiv v silnějším provedení (6,4 MW) pro oba střídavé napájecí systémy bylo dodáno loni v říjnu.

Než však mohly být lokomotivy předány prvnímu zákazníkovi, čekal je náročný testovací proces. Za tímto účelem si Vectrony odskočily nejen na český zkušební polygon VUZ ve Velimi, ale také do nehostinných zimních podmínek severního Švédska. Střídavá verze o výkonu 6,4 MW, konkrétně stroj označený 193 923, tam úspěšně překonal šestikilometrové stoupání 10 promile se zátěží 2 300 tun, když dosáhl rychlosti 40 km/h bez potřeby pískování. Na základě testovacího provozu bylo lokomotivě uděleno předběžné schválení pro provoz na síti švédských železnic. 

Do Polska míří 23 kusů

Zkoušky stejnosměrné varianty probíhaly zejména v Polsku, a to hned se dvěma Vectrony (193 951 a 193 952). Testovací provoz trval téměr rok a první z lokomotiv v rámci zkoušek mimo jiné zvládla rozjezd uhelného vlaku o hmotnosti 3 800 tun do šestipromilového stoupání na trati mezi Zawriercie a Varšavou. Její sestru nasazoval PKP Intercity mezi Varšavou a Krakovem, kde dopravovala IC vlaky dvakrát denně s celkovým proběhem 1 250 km. Také na polské infrastruktuře lokomotiva uspěla a byla schválena. Právě výkony v Polsku zaujaly dopravce DB Schenker Rail Polska (dceřiná společnost Deutsche Bahn), který si objednal loni na podzim 23 Vectronů s výkonem 5,2 MW ve variantě pro provoz na stejmosměrné soustavě 3 kV s dodáním do roku 2015 s opcí na dalších 13 strojů. Lokomotivy plánuje zatím provozovat jen na území Polska, čemuž odpovídá i vybavení polským zabezpečovačem SHP. Dopravce má mít všechny náhradní díly na lokomotivy dostupné do 24 hodin. První lokomotiva byla dopravci předána 20. prosince. 

Klíčový zlom přišel v prosinci: Německo otevírá náruč

Dosud nejvýznamnější okamžik v životě Vectronů nastal 21. prosince 2012, kdy Německý spolkový drážní úřad vydal rozhodnutí o schválení typu (čtyřsystémová a střídavá varianta, neboť stejnosměrná soustava se v Německu nevyskytuje) pro běžný provoz na území SRN. Nedlouho předtím získal Vectron od německé společnosti EBC certifikát shody s technickou specifikací pro interoperabilitu TSI evropského vysokorychlostního železničního systému pro subsystém kolejová vozidla (HS RST) a s dalšími relevantními TSI, které se na něj vztahují. Vectron tak v tomto ohledu předběhl českou lokomotivu Škoda 109E (u Českých drah řada 380), která na stejný certifikát zatím roky čeká. Vectron je dokonce první lokomotivou na světě schválenou po­dle těchto podmínek, což mu otevírá cestu pro získání povolení pro provoz v dalších zemích Evropské unie. Sázka Siemensu na výrobu vozidel, pro která neměl původně ani jednu objednávku, tedy zatím vychází.

Nejošklivější Siemensova lokomotiva?

Estéti z řad železničních fanoušků povětšinou zavrhují designové pojetí Vectronu zejména v konfrontaci s poutavým vzhledem Taurusu. Jakkoli je líbivost dána čistě subjektivním vnímáním, faktem je, že Vectron příliš krásy nepobral. Je to zapříčiněno i přísnými měřítky normy TSI Crash, která jasně určují bezpečnost posádky v případě čelního střetu. Siemens navíc v rámci modularity své lokomotivy vyvinul čelo stroje jako náhradní díl – skořepinu, kterou lze v rámci rychlé opravy po nehodě vyměnit kus za kus. To bohatě kompenzuje nepříliš atraktivní vzhled.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Cargounit si pořídí nové Vectrony a SmartronyCargounit si pořídí nové Vectrony a Smartrony

25.4.2024 - Výrobce kolejových vozidel Siemens Mobility uzavřel významnou smlouvu s přední polskou nezávislou leasingovou společností Cargounit zaměřenou na posílení železniční dopravy v regionu. Jedná se o pořízení až 100 lokomotiv Vectron… »

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika