Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Téma / Oslavy v Lužné: Na co se těšit?

Oslavy v Lužné: Na co se těšit?

12.9.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Muzeum v Lužné ožije na konci září oslavami dvacátých narozenin. Zároveň se zde odehraje i letošní Den železnice. Velkolepá akce přivítá desítky kusů historické i moderní železniční techniky. Počítá se i s tradiční noční show, letos dokonce ve dvojím provedení. Na co vše se můžete těšit? Jak se na dvoudenní akci dostat a kam vyjedou speciální vlaky? Přinášíme komplexního průvodce.

Oslavy v Lužné: Na co se těšit?

ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka letos slaví dvacáté narozeniny. Kulatiny budou zároveň oslavou zrození železnice. Lužná se do víru radovánek ponoří o víkendu 21. a 22. září. Událost se tentokrát odehraje ve dvou dnech, aby si akci mohl užít maximální počet návštěvníků.

„Víkendem stylově ukončíme úspěšnou šňůru akcí, které České dráhy letos pořádaly. Máme naplánovaný program tak, aby z něj byli po všech stranách nadšení návštěvníci všech věkových kategorií,“ uvedl Radek Dvořák, místopředseda představenstva ČD. „Vsadili jsme na osvědčený model, kdy nabídneme světy historie, změny a zábavy. Svět změny bude hostit nejnovější techniku, která brázdí tuzemské koleje pod vlajkou ČD, historii zastoupí například legendární Stříbrný šíp, vůz Komárek a nedávno rekonstruovaná parní lokomotiva 414.096 přezdívaná Heligón. Svět zábavy je pochopitelně určený především dětem – pro ně rozjedeme parní vlak na místní úzkokolejné dráze. To doplní herní stan či dva skákací hrady,“ doplnil Dvořák. O zábavu se postará maskot ČD, slon Elfík. V průběhu celého programu se uskuteční soutěže o ceny s železniční tematikou.

Den s oslnivým koncem

Novinkou letošního roku je platba za vstup do areálu muzea, kde bude umístěna část světa zábavy a celá historie. Svět změny zůstane spolu s druhou částí světa zábavy v neplacené zóně. „Pokud budou chtít návštěvníci do oploceného muzea, stačí, aby si zakoupili jízdenku na kterýkoliv zvláštní vlak, který pojede v rámci Dne železnice. To znamená, že si lidé nemusí kupovat vstupenku za sto korun, pokud přijedou retro vlakem,“ vysvětlil Jan Cakl, vedoucí oddělení propagace ČD. „Svět změny a část světa zábavy budou rozestavěny u nádraží. Ve stanici budou mít své prostory i partneři, odsud také budou vyjíždět všechny speciály. Svou techniku tu nebude prezentovat pouze národní dopravce, ale například i ČD Cargo,“ dodal Cakl.

Nostalgické vlaky zamíří po oba dva dny do Rakovníka, Berouna a Chomutova.  Z Prahy do Lužné vyrazí dvě retro soupravy coby protokolární vlaky. V jejich čele stanou lokomotivy 475.179 a 556.0506. Z Lužné do Berouna a Chomutova se v čele vlaků vystřídají parní lokomotivy 477.043 a 464.202. Historické vlaky budou pendlovat i mezi areálem a Rakovníkem. Ve světě změny se představí modernizované vozy řad ARmpee a Bdmtee, k vidění bude i nová posunovací lokomotiva Effishunter anebo nákladní vůz Hbbillns od ČD Cargo.

Oba dny zakončí exkluzivní světelná show plná historických železničních skvostů. Smyslům lahodící akce začne na točně muzea ve 20 hodin, přičemž v sobotu dopravce nabídne zhruba dvacítku historických exponátů v na míru připraveném scénickém osvětlení. Show je doprovázena komentářem s představením jednotlivých exponátů, který je doplněn řadou zajímavých faktů z daného období. V neděli večer bude show zopakována, ovšem jen za běžného osvětlení.

Parkování

Parkování u muzea, resp. v areálu nádraží, nebude možné. Organizátoři uzavřou pro dopravu i příjezdovou komunikaci v ulici 9. května. Využijte raději parkovacích kapacit ve vyhrazeném prostoru u nádraží v Rakovníku a do místa vyrazte speciálně vypravenými vlaky (zdarma) anebo běžnými spoji, které budou po oba dva dny posíleny (platí běžný tarif ČD). Dále je možné parkovat v rozlehlém a nedalekém areálu Muzea amerických veteránů JK Classics. Do centra dění se dostanete kyvadlovou autobusovou dopravou (zdarma) v intervalu 10–15 minut. Parkování blíže anebo přímo v areálu bude určeno výhradně pořadatelům a spolupracujícím subjektům.

Bezpečnost

O bezpečnost návštěvníků i techniky se postarají nejen pořadatelé, ale i zaměstnanci bezpečnostní agentury, policisté, zdravotníci a hasiči. Je striktně zakázáno chození přes kolejiště a lezení přes mobilní ploty a zábrany. Nebude možné techniku fotografovat z železničního náspu v blízkosti točny (směr Kladno). V případě, že se někdo v prostoru objeví, bude nemilosrdně vykázán. Je nutné si uvědomit, že provoz vlaků není zastaven! Na bezpečný pohyb dohlédnou pracovníci bezpečnostní agentury.

Informace

  • V areálu budou infopointy, kde budou lidem k dispozici informátoři ČD. Slouží především k podávání informací o jízdních řádech a programu akce. 

  • Zaměstnanci ČD zde budou také rozdávat letáčky s mapou a jízdními řády, magazíny ČD pro vás a Železničář nebo drobné upomínkové předměty.

Vstupné

  • V předprodeji přes webové stránky: https://denzeleznice.cz/vstupenky
  • Lístky je možné zakoupit i na místě, kapacita areálu je však omezená
  • Dospělí: 100 Kč (jednodenní)
  • Děti (6–18 let): 50 Kč (jednodenní)
  • Děti do 6 let mají vstup zdarma. Nutno prokázat věk dítěte.
  • Noční show: 250 Kč (nelze uplatnit žádné slevy), prodej pouze v předprodeji na internetu: https://denzeleznice.cz/vstupenky

Jízdné

  • Ve všech zvláštních vlacích (mimo zvláštní vlaky kyvadlové dopravy Lužná – Rakovník) platí tarif TR 10 + místenka Nostalgie za 50 Kč. Jízdenka ze zvláštního vlaku platí zároveň jako vstupenka do areálu ČD muzea.
  • Ve vlacích neplatí režijní jízdenky (ČD, SŽDC).
  • Ve zvláštních vlacích kyvadlové dopravy v úseku Lužná – Rakovník je možné cestovat pouze s platnou vstupenkou do ČD muzea.

Tipy a šotoinfo

  • Stručné popisy jednotlivých exponátů nově najdete na www.denzeleznice.cz
  • Běžné spoje do Lužné nebudou nikterak omezené, naopak se počítá s posílením
  • Železničáři v muzeu předvedou zbrojení parních lokomotiv uhlím i vodou
  • Některá historická vozidla přijedou už během čtvrtka a pátku
  • V pátek 20. září vyjede speciální parní vlak z pražského hlavního nádraží (16:07), který bude vypraven do Lužné pro zvané hosty. Okolo deváté hodiny večerní pojede zpět do Prahy
  • Další info naleznete na www.denzeleznice.cz

Seznam techniky

Parní lokomotivy

· 310.072  Kafemlejnek*

· 354.195  Všudybylka*

· 414.096  Heligón*

· 464.202  Rosnička*

· 475.179  Šlechtična

· 477.043   Papoušek*

· 534.0323 Kremák*

·  556.0506 Štokr

Neprovozní:

313.432, 464.008, 387.043, 498.022

Motorové lokomotivy

·   T 444.030  Karkulka*

·   T 466.0286 Pilštyk*

·   T 435.058   Hektor*

·   T 478.3101 Brejlovec

·   T 478.1148  Bardotka*

·   T 669.0001  Čmelák*

·   T 679.1600 Sergej

Motorové a parní vozy

·  M 124.001  Komárek*

·  M 131.105  Hurvínek*                         

·  M 260.001 Stříbrný šíp*     

·  M 262.076   Kredenc             

Elektrické lokomotivy

·  E 499.001 Bobina

·  S 489.044 Laminátka

·  E 699.001 Šestikolák

·  E 669.101 Šestikolák

·  E 212.001           

·  E 469.2001

·   E 469.3030         

Další vozidla:

ARmpee829, Bdmtee267, Habbillns, 794 EffiShunter 300

·  změna techniky možná

·  vystaveny budou i další exponáty  ze sbírek muzea

*   představí se na noční show


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?

24.3.2024 - Téma vlakotramvají se do tuzemska cyklicky vrací už řadu let. Systém využívající výhody lehkého drážního vozidla pohybujícího se po stávající či lehce upravené infrastruktuře klasické dráhy a městských tramvajových… »

Elektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejíElektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejí

25.2.2024 - Přestože jsou přínosy elektrizace vytížených železničních tratí nesporné a má podporu jak mezi odborníky, tak mezi politiky, v posledních dekádách jsme se mnoha nových kilometrů trolejí nad českými tratěmi nedočkali. Mezi lety… »

Na lyže vlakem: Sjezdovky a běžecké stopy na dosah nádražíNa lyže vlakem: Sjezdovky a běžecké stopy na dosah nádraží

21.1.2024 - Na lyže se v tuzemských podmínkách jezdí většinou autem. Má to své nesporné výhody, ale též pár nevýhod – zejména stran samotného výjezdu do hor ve společnosti řidičů, kteří svůj vůz na sněhu příliš neovládají, a… »

 

Všechny články rubriky Téma

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika