Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

Banány: elegantní krásky v čelech rychlíků Banány: elegantní krásky v čelech rychlíků

10.10.2018 - Pořízeny byly především jako náhrada za výkonově už nedostačující Bobiny řady 140 (E 499.0), respektive za následnou řadu 141 (E 499.1) a také pro tažení těžkých rychlíků mezi Prahou, Ostravskem, Žilinou a východním Slovenskem. Tehdejší Československé dráhy se v roce 1978 rozhodly zakoupit celkem sedmadvacet stejnosměrných elektrických strojů původní řady E 499.2. Lokomotivy, později přečíslované řadou 150, byly vlastně stejnosměrnou verzí dvousystémových strojů řady 350 z poloviny sedmdesátých let. »

Itálie: Opomíjená vysokorychlostní velmoc Itálie: Opomíjená vysokorychlostní velmoc

7.9.2018 - Když se u nás mluví o vysokorychlostní dopravě, pak se nejčastěji zmiňuje sousední Německo, Francie proslavená rychlovlaky TGV nebo Španělsko, které za evropské peníze vybudovalo nejrozsáhlejší vysokorychlostní síť v Evropě. Neprávem se ale úplně zapomíná na Itálii, evropskou kolébku vysokorychlostní železnice. Právě tam začala výstavba první moderní vysokorychlostní tratě na našem kontinentu a dodnes může italská železnice nabídnout bohatou inspiraci. »

Pannonia spojila půl Evropy Pannonia spojila půl Evropy

20.8.2018 - Kdyby dnes jezdil napříč Českou republikou expres Pannonia, oslavil by šedesátku. Legendární vlak spojoval desítky let východní Německo, Československo, Maďarsko a mířil dál na Balkán. Jeho trasa se tam během let měnila. Úplně snadné to však není ani s jeho narozením. Název Pannonia Express se v jízdních řádech objevil poprvé v roce 1958, pár vlaků ČSD s čísly 3/4 spojil Berlín, Prahu, Budapešť a města na Balkáně ale už o rok dřív. »

Eso ve šlépějích Gorily Eso ve šlépějích Gorily

10.8.2018 - Když se v sedmdesátých letech na kolejích objevila Gorila, byl to šok. Její výkon atakující hranici 4 000 kW a možnost řítit se po kolejích stošedesátikilometrovou rychlostí v čele těžkého expresu zněly v té době jako sci-fi. Ano, realita všedních dnů byla jinde, ale čeští konstruktéři ukázali svůj brilantní um. Stát žádal další vícesystémové stroje, které už ale nemusely být tak silné, protože mělo jít o lokomotivy pro běžné osobní a nákladní vlaky a rychlíky. Důraz se kladl na jejich univerzální použití a hospodárnost provozu. »

Brejlovci: Neúnavní pomocníci s pěti křížkyBrejlovci: Neúnavní pomocníci s pěti křížky

24.7.2018 - Na počátku šedesátých let minulého století se nejen u nás, ale i v celé řadě dalších zemí naplno rozjela motorizace hlavních tratí, kdy bylo cílem zrychlit a zefektivnit dopravu a v neposlední řadě také zbavit velká města dýmu z parních strojů. V roce 1968 se na kolejích poprvé objevil prototyp lokomotivy původní řady T 478.3 v nadčasovém designu, která získala díky lehce předsunutému čelnímu oknu přezdívku Brejlovec, na Slovensku pak Okuliarnik. »

Cestování s dětmi ve znamení zábavy i osvětyCestování s dětmi ve znamení zábavy i osvěty

27.6.2018 - Kino, přebalovací pulty, místa pro kočárky, časopisy. Nejen to nabízí České dráhy nejmenším cestovatelům ve svých vlacích. Kromě toho národní dopravce nezapomněl ani na rozumnou cenovou politiku, výlety tak rozhodně nezruinují rodinné rozpočty. Čím je tedy možné malé neposedy na cestě zabavit? »

ČD Nostalgie 2018: Oslavy vzniku republiky i zprovoznění HeligónuČD Nostalgie 2018: Oslavy vzniku republiky i zprovoznění Heligónu

10.5.2018 - České dráhy zahajují další sezonu ČD Nostalgie. Připravují desítky akcí po celé republice, v plánu jsou i oslavy vzniku samostatného státu. Připravili jsme přehled historické techniky, která je ve správě Depa historických vozidel Lužná u Rakovníka a s níž se letos máte možnost setkat. »

Dvacet let života Slonů v příměstské dopravěDvacet let života Slonů v příměstské dopravě

10.4.2018 - Patrové elektrické jednotky řady 471, které jsou známé většině cestujících jako CityElefanty, brázdí české koleje již dvacet let. Objevovat se začaly nejprve v pražské, a později i ostravské aglomeraci. Vlaky, dodávané do parku Českých drah, postupně měnily nejen design, ale také nátěrové schéma. To se ustálilo s poslední dodávkou z roku 2013 na korporátním nátěru v kombinaci bílé a modrých odstínů. Vozidla, jimž strojvedoucí přezdívají Ešusy nebo Hliníky, tvoří součást moderního a rychlého cestování nejen v regionální, ale i příměstské dopravě. »

Francouzské krásky se zlomeným nosemFrancouzské krásky se zlomeným nosem

14.2.2018 - Pro někoho může jejich přezdívka znít poněkud směšně, nebo dokonce hanlivě. Zlomený nos, ve francouzském originále Nez cassé, je každopádně označení velké rodiny elektrických a motorových lokomotiv z produkce francouzského průmyslového gigantu Alstom od konce 60. do 80. let minulého století. Svým jedinečným designem dokázaly okouzlit mnoho železničních fanoušků. »

Druhý život motorových vozů řady 854Druhý život motorových vozů řady 854

15.1.2018 - V Česku nenajdeme mnoho železničních vozidel, která by ve větším rozsahu prošla rozsáhlou modernizací znamenající prodloužení jejich životnosti. Existují ale výjimky – jednou z nich jsou motorové vozy řady 854. Tyto robustní stroje vznikly na přelomu 60. a 70. let 20. století a i po třech desítkách let se jevily jako univerzálně využitelná vozidla. Všechny v té době existující motoráky, označené původními řadami M296.1 a M 296.2 a lidově zvané jako Catry, dostaly v 90. letech šanci na další provozní život. Loni oslavily již dvacet let od nasazení prvního z nich do provozu. »

 

Přejít na stranu: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika