Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Seznam článků

Seznam článků

ČD Nostalgie 2018: Oslavy vzniku republiky i zprovoznění HeligónuČD Nostalgie 2018: Oslavy vzniku republiky i zprovoznění Heligónu

10.5.2018 - České dráhy zahajují další sezonu ČD Nostalgie. Připravují desítky akcí po celé republice, v plánu jsou i oslavy vzniku samostatného státu. Připravili jsme přehled historické techniky, která je ve správě Depa historických vozidel Lužná u Rakovníka a s níž se letos máte možnost setkat. »

Dvacet let života Slonů v příměstské dopravěDvacet let života Slonů v příměstské dopravě

10.4.2018 - Patrové elektrické jednotky řady 471, které jsou známé většině cestujících jako CityElefanty, brázdí české koleje již dvacet let. Objevovat se začaly nejprve v pražské, a později i ostravské aglomeraci. Vlaky, dodávané do parku Českých drah, postupně měnily nejen design, ale také nátěrové schéma. To se ustálilo s poslední dodávkou z roku 2013 na korporátním nátěru v kombinaci bílé a modrých odstínů. Vozidla, jimž strojvedoucí přezdívají Ešusy nebo Hliníky, tvoří součást moderního a rychlého cestování nejen v regionální, ale i příměstské dopravě. »

Francouzské krásky se zlomeným nosemFrancouzské krásky se zlomeným nosem

14.2.2018 - Pro někoho může jejich přezdívka znít poněkud směšně, nebo dokonce hanlivě. Zlomený nos, ve francouzském originále Nez cassé, je každopádně označení velké rodiny elektrických a motorových lokomotiv z produkce francouzského průmyslového gigantu Alstom od konce 60. do 80. let minulého století. Svým jedinečným designem dokázaly okouzlit mnoho železničních fanoušků. »

Druhý život motorových vozů řady 854Druhý život motorových vozů řady 854

15.1.2018 - V Česku nenajdeme mnoho železničních vozidel, která by ve větším rozsahu prošla rozsáhlou modernizací znamenající prodloužení jejich životnosti. Existují ale výjimky – jednou z nich jsou motorové vozy řady 854. Tyto robustní stroje vznikly na přelomu 60. a 70. let 20. století a i po třech desítkách let se jevily jako univerzálně využitelná vozidla. Všechny v té době existující motoráky, označené původními řadami M296.1 a M 296.2 a lidově zvané jako Catry, dostaly v 90. letech šanci na další provozní život. Loni oslavily již dvacet let od nasazení prvního z nich do provozu. »

Trans Europ Expressy vyjely před 60 letyTrans Europ Expressy vyjely před 60 lety

24.8.2017 - Měly konkurovat nastupující letecké dopravě a moderním automobilům při boji o movité zákazníky z řad manažerů, obchodníků, politiků, umělců a dalších prominentů. Od první jízdy luxusních mezistátních expresů letos uběhlo už 60 let. Na železnici vyrazily v době, kdy se podařilo odstranit nejvážnější škody po světové válce, a kdy Evropa zažívala hospodářský boom. Ve stejné době startovala i evropská integrace. Vzniklo Evropské hospodářské společenství, zárodek budoucí Evropské unie. Ideální čas pro zavedení evropských expresů. »

Fotogalerie: Třicet let elektroniků aneb příběh univerzálních dříčůFotogalerie: Třicet let elektroniků aneb příběh univerzálních dříčů

23.6.2017 - Příběh deseti dieselelektrických lokomotiv řady 743, u nichž byl poprvé využit elektronický regulátor spalovacího motoru, a díky čemuž také získaly přezdívku Elektronik, možná na první pohled nevoní dálkami nebo lámáním rekordů. Jejich přínos je skryt spíše v rutinní službě všedních dnů, a vyniká výjimečnou univerzálností a spolehlivostí. V něčem však výjimečný bezesporu je: tyto stroje znamenaly definitivní konec využívání Abtovy ozubnice v pravidelném provozu na naší nejstrmější železniční trati z Tanvaldu do Harrachova. Elektronici se tady poprvé objevili před třiceti lety. »

Fotogalerie: Skromný čtyřkolák slaví stovkuFotogalerie: Skromný čtyřkolák slaví stovku

22.6.2017 - Jakkoli se to může zdát poněkud zvláštní a těžko uvěřitelné, první, ale i druhá světová válka, přinesly nebývalý rozvoj dopravy. Pro železnici i pro železniční průmysl představovaly oba tyto kruté konflikty překvapivě velký rozmach. A tak není divu, že právě před sto lety byla v lokomotivce Breitfeld a Daněk ve Slaném vyrobena lokomotiva 170.323 (později u ČSD jako 434.0148). »

Na letiště vlakem, ale ne hnedNa letiště vlakem, ale ne hned

10.4.2017 - Frankfurt, Londýn, Mnichov, Atlanta, Tokio, nově Vídeň, ale také Drážďany, Varšava, nebo Ostrava. Co mají tato města společného? Železniční spojení center s mezinárodním letištěm. Po bok těchto sídel by se měla za čas přidat i Praha. O vybudování železnice na letiště v Ruzyni a modernizaci trati do Kladna se mluví už od 90. let. Po letech přešlapování se snad konečně začíná blýskat na lepší časy. »

Železniční tunely: romantiku vystřídala rychlostŽelezniční tunely: romantiku vystřídala rychlost

21.2.2017 - Jen máloco dává železnici tak romantickou podobu jako tunely. Stavitelé je budovali zejména na vrcholech horských masivů, aby jimi co nejvíce snížili výšku, do které musí vlak k jejich překonání vystoupat. Stavěly se ale i v úzkých údolích vodních toků se strmými břehy a ostrými meandry, aby se železnici podařilo co nejlépe zakomponovat do původního reliéfu krajiny. »

Spolehlivé Kredence sloužily přes půl stoletíFotogalerie: Spolehlivé Kredence sloužily přes půl století

2.12.2016 - Snad každá železniční správa v historii provozovala vozidlo, které se díky designu či provozní spolehlivosti stalo skutečnou legendou na kolejích. Zmínit můžeme například známé německé motorové jednotky řady VT 18.16, pozdější řady 175, které u nás dlouhá léta zajišťovaly mezinárodní spoj Vindobona. U nás můžeme za vozy s přívlastkem legendární označit poválečné motorové vozy M 262.0 (později označené řadami 830 a 831), které nejenže jezdily na většině tehdejších neelektrifikovaných tratí, ale vydržely v provozu neuvěřitelných šedesát let. »

 

Přejít na stranu: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11| »

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika