Železničář / Seznam článků
Seznam článků
Start bateriových Panterů inspirací pro další tratě
29.3.2025 - Začátek provozu řady 690.2 vybavených trakčními bateriemi na trati z Ostravy do Veřovic byl v rámci tuzemské železnice historickým milníkem. Vůbec poprvé mají cestující možnost ocenit výhody elektrických jednotek, jež zvládnou zajíždět i do úseků, které nejsou elektrifikovány. A první měsíce bezproblémového provozu ukazují, že má takové řešení obrovský potenciál i pro řadu dalších českých tratí. »
Modernizace nádraží: Na co se cestující mohou těšit?
1.3.2025 - Nádraží jsou vstupní branou na železnici. Často utváří první a zároveň dokreslují i poslední dojem z cesty vlakem. Jejich stav v Česku sice bývá různý, naštěstí ale v poslední době můžeme sledovat hned několik podstatných přestaveb a novostaveb klíčových stanic. Na stránkách Železničáře se jim věnujeme pravidelně, tentokrát bude pohled ucelenější. Pozornost zaměříme logicky na ty klíčové, tedy tři rekonstrukce, respektive novostavby v Praze, které doplníme aktuálním pohledem do Brna, Jihlavy, Plzně, Lovosic či Kladna. »
Cesta k Baltu postavena na volno
26.1.2025 - Pravidelná změna jízdního řádu v tradiční polovině prosince pokaždé přináší řadu zajímavých změn a novinek. Jen málokdy ale přijde tak významná, jako se tomu stalo na sklonku roku 2024. V neděli 15. prosince poprvé vyjel Baltic express, nová dálková linka spolupracujících Českých drah a PKP Intercity, jež každý den vyráží čtyřikrát z Prahy na sever Polska a zpět. S modrými vlaky nyní cestující dorazí z hlavního města nejen do velehor, ale i k moři. Jak se start linky Ex32 odehrál, co nabízí a jaký je její výhled? »
Co přináší jízdní řád 2025 v regionech?
14.12.2024 - V neděli 15. prosince začne platit nový jízdní řád. České dráhy mají pro rok 2025 zavedeno celkem 8 619 různých vlaků. Ne všechny spoje ale jezdí denně. Některé jsou v provozu jen v pracovní dny, jiné o víkendech nebo pouze v letní turistické sezoně. Průměrný denní počet vlaků je proto 6 605, přičemž počet vypravených v pracovní dny je výrazně vyšší oproti volným dnům. Spoje denně ujedou v průměru zhruba 327 tisíc kilometrů. »
Podzimní povodně: Jak se dráha začíná zotavovat
1.12.2024 - Prakticky celá střední Evropa čelila v září 2024 ničivým povodním. Na riziko extrémních srážek v ČR upozorňovali meteorologové s předstihem už několik dní předem. A jejich předpovědní modely se bohužel nemýlily. Nejvyšší úhrny zaznamenala návětrná strana Jeseníků, kde lokálně spadlo za pět dní přes 500 milimetrů srážek. Následné záplavy na odvodňujících řekách zasáhly tisíce lidí a způsobily rozsáhlé materiální škody, a to samozřejmě i na železnici. Právě průběhu a důsledkům povodní z drážního hlediska se věnujeme na následujících stránkách. »
InnoTrans 2024: Do Berlína dorazil ComfortJet i nová naděje pro lokálky
27.10.2024 - Velkolepá přehlídka moderní železniční techniky po dvou letech opět přilákala tisíce zájemců o drážní trendy z řad laické i odborné veřejnosti. Na ploše o velikosti téměř kilometru čtverečního nedaleko berlínského olympijského stadionu byly k vidění lokomotivy, vlakové jednotky, tramvaje, ale také různé pracovní stroje, infrastrukturní možnosti, technologie pro veřejnou dopravu, prostě vše podstatné, co má blízko ke kolejím. A jelikož má blízko ke kolejím i Česko, nechyběla rovněž řada jeho zástupců. »
Den železnice 2024: Největší drážní svátek hostí Česká Třebová
15.9.2024 - Národní den železnice se letos koná ve městě, jehož ocelové srdce tluče v drážním rytmu již téměř 180 let. První vlak do České Třebové dorazil už v roce 1845 a o pouhé čtyři roky později se stala důležitou železniční křižovatkou. A tou zůstala až do dnešních dnů. Hlavním městem železnice se stane o víkendu 21. a 22. září, představí se zde jak historické unikáty, tak to nejmodernější (nejen) z vozového parku Českých drah. A u čeho byste neměli chybět? »
VRT ve světě: Tisíce kilometrů a miliony cestujících
1.9.2024 - Plán výstavby vysokorychlostních železnic v Česku pomalu získává první konkrétní obrysy. Správa železnic a její partneři již pracují na přípravě jednotlivých úseků, které spojí důležitá centra České republiky a naši zemi se zahraničím. Problematiku vysokorychlostní dopravy bedlivě sleduje také Mezinárodní železniční unie (UIC). Tématu se věnuje jedna ze skupin UIC, která zpracovává různé světové přehledy, srovnání a podílí se na organizování konferencí a kongresů, které se VRT věnují. Podívejme se tedy na tuto problematiku v evropském i světovém měřítku právě pohledem UIC. »
Léto na kolejích aneb kam vlakem Českých drah
6.7.2024 - Léto patří tradičně výletům – a výlety začínají ideálně na kolejích. Proto i letos přichází České dráhy s řadou speciálních akcí a nostalgických jízd, které vás dovezou vstříc rozličným prázdni-novým zážitkům. Vyrazit s námi můžete do historie parním vlakem, moderní soupravou za poznáním evropských metropolí nebo třeba nočním vlakem za ochlazením pod štíty velehor. Nabídka je široká a fantazie nezná omezení… »
10 let od startu modrých railjetů
23.6.2024 - První modrá jednotka railjet Českých drah vyrazila do zkušebního provozu s cestujícími přesně před deseti lety, 6. května roku 2014. Předmětným spojem, jenž měl tu čest, byl EC 571 Zdeněk Fibich z Prahy hlavního nádraží do Břeclavi. Ačkoliv se o nákupu railjetů dlouho a vášnivě debatovalo a málem z něj sešlo, nakonec jednoznačně určil dlouhodobý směr, kterým se České dráhy v dálkové dopravě vydaly. »