Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Téma / JŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do Berlína

JŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do Berlína

19.11.2019 – autor: JOSEF HOLEK S VYUŽITÍM TZ

Úderem půlnoci mezi 14. a 15. prosincem 2019 vstoupí v platnost nový jízdní řád pro rok 2020. České dráhy již představily nejvýraznější novinky dálkové vnitrostátní a mezinárodní dopravy. Zejména díky větší objednávce dopravní obslužnosti a úspěšné spolupráci se zahraničními partnery se nabídka dále rozšíří. Například do Berlína vyjede railjet, více vlaků zavítá i do Polska a Rakouska. Nové rychlíky vyrazí i z Prahy do Třeboně a Českých Velenic. Co dalšího ČD chystají?

JŘ 2020: Posílená dálková doprava a railjety ČD do Berlína

Více vnitrostátních rychlíků včetně nových spojení Prahy a jižních Čech, další pár expresů ze severní Moravy do Vídně, ale i railjet do Berlína. To jsou jen některé novinky v dálkové osobní dopravě pod hlavičkou Českých drah, které začnou platit 15. prosince. Za změnami na vnitrostátních a mezinárodních linkách nehledejme jen aktivní jednání se zahraničními partnery a potvrzení pozice důležitého hráče v mezistátní dopravě, ale i dlouhodobě rostoucí počet cestujících. Jen v letošním prvním půlroce přibylo ČD 2,2 milionu cestujících a ve srovnání s rokem 2010 využívá služby dopravce ročně dokonce přes 17 milionů osob navíc.

„Novinkou bude přímé vlakové spojení Prahy s lázněmi Třeboň a s jihočeskou pohraniční stanicí České Velenice, odkud je možné pokračovat dál do Rakouska. Díky objednávce Plzeňského kraje pojede více přímých vlaků mezi Klatovy a Prahou, dodatečné spoje zamíří na linky mezi Prahou a Jihočeským nebo Ústeckým krajem, a také mezi Brnem, Jihlavou a Českými Budějovicemi,“ připomněl Petr Vondráček, ředitel odboru dálkové dopravy ČD. „Rozšíření nabídky na několika vnitro­státních linkách připravujeme na základě objednávky ministerstva dopravy a některých regionů,“ doplnil.

Posílené expresy na Jih

Třeboň a České Velenice získají přímé rychlíkové spojení s Prahou po několika letech. Rychlíky Lužnice obslouží tuto trať každým směrem až čtyřikrát denně a doba jízdy bude přibližně 2 hodiny a 20 minut.  Například cesta autobusem z okraje Prahy do Třeboně dnes trvá 2 a půl hodiny a po započítání cesty metrem do centra je ještě přibližně o 20 minut delší. Vlak se tak stane komfortnější a hlavně rychlejší alternativou.

To však není v případě spojení metropole s jihem Čech vše. U spojů linky R 17 dojde k některým vzájemným výměnám v časech jízdy rychlíků Vltava (Praha – České Budějovice) a Lužnice (Praha – České Velenice). Spoje Vltava mezi Prahou a Budějovicemi navíc zrychlí přibližně o 7 minut. Vedle prodloužení rychlíků Lužnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic se rozšíří také rozsah provozu vlaků Vltava mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. „Více jízd nabídnou také Jižní expresy. Do jejich souprav budou v jízdním řádu 2020 postupně zařazeny modernizované vozy 1. třídy s bistrem, které poskytnou širší nabídku občerstvení. Jižní expresy budou také ve větší míře posilovány o dodatečné vozy mezi Českými Budějovicemi a Prahou,“ uvedl Vondráček. Část Jižních expresů zajíždí až do rakouského Lince, naopak ve Velenicích je možné přestoupit na vlaky ÖBB mířící do Vídně. Počet jízd se rozšíří rovněž u rychlíků Rožmberk linky R 11 mezi Brnem, Jihlavou a Českými Budějovicemi. Některé z nich jezdily pouze ve vybrané dny v týdnu, nově pojedou každý den. 

Zastaví častěji

Novinky cestující čekají i na západě Čech. V jízdním řádu zaujme více přímých vlaků mezi Prahou a Klatovy a jejich zrychlení. Cestující z Klatov do Prahy ušetří 15 minut, v opačném směru 11 minut – doba jízdy z centra Pošumaví do Prahy tak bude trvat jen 2 hodiny a 17 minut, opačným směrem 2 hodiny a 15 minut. Vlaky tu začnou významně konkurovat autobusům. Ty totiž potřebují stejný čas jen na jízdu k okraji Prahy (typicky Zličín). Pokud chcete do centra, musíte přidat dalších 20 až 30 minut v metru.

Určitých změn doznají i Západní expresy mezi Prahou, Plzní a Chebem – ČD vypraví nové večerní vlaky v obou směrech. Z Chebu nový spoj vyrazí ve 20:33, z Plzně ve 22:00 a do Prahy přijede ve 23:20. Naopak z Prahy vyjede expres ve 22:39 a jízdu ukončí v Plzni tři minuty před půlnocí. Zmíněné vlaky zastaví i v Hořovicích a Rokycanech. Tyto stanice expresy běžně projíždí. Místní tak získají možnost lepšího spojení v případě pozdního návratu ze zaměstnání či kulturní akce v hlavním městě.

Pohodlněji na sever

Nového večerního spojení se dočkají cestující na severu Čech. Z Děčína do Prahy bude poslední večerní rychlík jezdit každý den až ve 21:46, příjezd do Prahy je naplánován na 23:34. Spoj již v současném jízdním řádu existuje, nicméně jezdí jen v neděli. Dojíždění z Ústeckého kraje do práce v metropoli dále posílí nový rychlík na lince Teplice v Čechách (4:57) – Praha (6:36), který zastaví také v Ústí nad Labem, Lovosicích a v Roudnici nad Labem.  Zjednoduší se i večerní návraty díky novým vlakům Praha (21:34) – Teplice v Čechách (23:11) a Praha (22:34) – Ústí nad Labem (23:49). Oba tyto vlaky zastaví také v Roudnici nad Labem a Lovosicích. Na těchto dodatečných spojích budou využity i komfortní soupravy z expresů kategorie EuroCity (EC). V pracovní dny se zkrátí interval mezi rychlíky linky R 20 doplněním tří párů vlaků v úseku Praha – Ústí nad Labem, resp. Děčín.

Nové komfortní vagony se objeví i na lince R 20 (Praha – Ústí nad Labem – Děčín). Půjde o první generaci vozů InterCity (IC), kdy jsou v 1. třídě elektrické zásuvky pro napájení elektroniky a také nové sedačky a u každého místa individuální sklopný stolek. Vozy 2. třídy pak mají kombinované uspořádání s oddíly pouze se 6 individuálními sedačkami místo lavic s 8 místy v kupé a velkoprostorovou částí, kde jsou stejně jako v 1. třídě pouze 3 místa na šířku vozu.

Na Vindoboně railjet

Významně se změní i nabídka spojů z ČR do Polska, Rakouska a na Slovensko. „I pro jízdní řád 2020 se nám díky aktivnímu jednání se zahraničními partnery podařilo potvrdit pozici důležitého hráče v mezistátní dopravě ve střední Evropě. Naše souprava railjet obslouží nový přímý mezistátní spoj ze Štýrškého Hradce (Grazu) přes Vídeň, Brno a Prahu do Drážďan a Berlína v relaci tradičního vlaku Vindobona a získali jsme i zajímavé nové výkony pro naše soupravy mezi Českem a Polskem,“ připomněl nejvýznamnější změny v mezinárodní dopravě Radek Dvořák, místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod.

Nové přímé spojení railjet Vindobona však nevyjede už v prosinci, ale až příští rok v květnu. Zajistí přímé spojení rakouského Grazu a Vídně s německými Drážďany a Berlínem a zároveň doplní přímé spojení Budapešti, Bratislavy a Brna s německými městy, kde je možný přestup na rychlovlaky do západní Evropy. Spoj pojede v trase Štýrský Hradec (10:26) – Berlín (21:54/6:17) – Štýrský Hradec (17:33) a v pátek a v neděli, kdy se očekává největší zájem o cestování, bude navíc v úseku Praha – Brno – Praha doplněn o posilový pár vlaků railjet Brněnský drak. Posíleny budou v hlavní přepravní špičce v pátky a neděle o další vozy také některé spoje railjet Vindobona mezi Prahou a Břeclaví.

S Galicijí do Polska

O jeden pár vlaků navíc pojede také ze severní Moravy přes Břeclav do Vídně. Nový pár vlaků Porta Moravica pojede v trase současného expresu Helfštýn Bohumín – Břeclav a zpět a v Rakousku bude pokračovat až do Štýrského Hradce. V opačném směru z jihu na sever pojede v trase vnitrostátního expresu Helfštýn nově vlak EC Sobieski (Vídeň – Gdyně) a v dosavadní trase tohoto vlaku pojede nový spoj Porta Moravica. Obyvatelé severní Moravy tak budou mít k dispozici už čtyři páry přímých vlaků do Vídně a jeden z nich až z jižního Rakouska. Porta Moravica bude pokračovat do Krakova a Přemyšle, na hranice s Ukrajinou. V tomto uzlu bude možné přestoupit na vlaky do Lvova a Kyjeva (a z Kyjeva dále na Balkán, atp.)

Dalším novým vlakem mířícím do Polska bude rychlík Galicija. Vyjede ráno (6:10) z Ostravy-Svinova směr Krakov a Přemyšl (13:19). Na cestu zpět vyrazí ve 14:40, Svinova dosáhne ve 21:51. Změna se týká také vlaku EC Báthory (nyní Budapešť – Břeclav – Ostrava – Varšava), který nově pojede až z Terespolu, pohraniční stanice na polsko-běloruských hranicích.

Naopak na Slovensku nabídka spojů mírně klesne. Většina Valašských expresů bude končit už za hranicemi v Púchově, a budou tak navazovat na vnitrostátní vlaky do Žiliny a Košic. Změna je vyvolána modernizací trati mezi Púchovem a Žilinou. Zrušen bude navíc sezonní, noční expresní spoj EN Bohemia (Praha – Košice).

Další novinky

●  Nynější spoj EC Porta Bohemica Praha – Lipsko – Praha bude zkrácen jen na úsek Praha – Děčín – Praha

●  Pro letní turistickou sezonu České dráhy vyjednávaly s polským partnerem o vedení dalších přímých sezonních vlaků k Baltskému moři, a to například do Svinoústí nebo Kolobřehu

●  Dosavadní spoje Hradečan v trase Praha – Hradec Králové – Trutnov ponesou nově jméno Krakonoš, a v jízdních řádech se tak výrazně odliší od spojů, které mají cílovou nebo výchozí stanici v Hradci Králové nebo v jiném místě


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4

Další články této rubriky

Zvyšování rychlosti na české železnici: 120 km/hZvyšování rychlosti na české železnici: 120 km/h

4.12.2019 - Důležitou charakteristikou každého vyspělého železničního systému je nejvyšší provozní rychlost a její patřičné využívání. Vyjadřuje atraktivitu železnice ve vztahu k cestujícím i přepravcům. Proto je nezbytné, aby… »

Autovlaky brázdí koleje už několik desetiletíAutovlaky brázdí koleje už několik desetiletí

5.11.2019 - Myšlenka autovlaku je s nadsázkou vlastně stejně stará jako železnice. Už na počátku provozu prvních železnic se totiž objevil nápad, že by se na železniční vůz naložil celý kočár, ve kterém by lidé absolvovali svoji cestu… »

Z regionálních vlaků se rodí nové rychlíkyZ regionálních vlaků se rodí nové rychlíky

21.10.2019 - Moderní, původní konstrukcí regionální nízkopodlažní vlaky se stále více prosazují v rychlíkové dopravě. Pro skalní železničáře něco neobvyklého je k vidění stále více napříč celou Evropou. V současné ekonomické… »

 

Všechny články rubriky Téma

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika