Železničář / Téma / Fenomén (nejen) posledního desetiletí: řídicí vozy
Fenomén (nejen) posledního desetiletí: řídicí vozy
12.6.2014
Žádný jiný typ vozidla u nás nezaznamenal v posledním desetiletí tak ohromný rozmach jako řídicí vozy. Přestože se užívají u zahraničních železnic již od 30. let a značného rozšíření se dočkaly s nasazením moderních trakcí po druhé světové válce, v Československu na růžích ustlány neměly. Snad obava z vykolejení sunutého vlaku při velké rychlosti, možná strach z následků při srážce lehkého řídicího vozu s těžkou lokomotivou byly příčinami, že jsme na první pravidelně nasazené řídicí vozy čekali až do druhé poloviny devadesátých let. V posledních letech dochází k jejich masovému rozšíření.
Chcete-li si přečíst i tento zajímavý článek, tištěnou verzi Železničáře si můžete objednat na Balikova@gr.cd.cz.
Další články této rubriky
Řada 460 končí, začíná éra RegioPanterů
21.4.2024 - Příběh jednotek řady 460 ukázkově odráží marnost doby svého vzniku. Je to příběh neustálého prodlužování vývoje, výrobních kompromisů, neochoty výrobce a koncepční i technologické zastaralosti už v době vzniku, jež… »
Vlakotramvaje v České republice: Dočkáme se tentokrát?
24.3.2024 - Téma vlakotramvají se do tuzemska cyklicky vrací už řadu let. Systém využívající výhody lehkého drážního vozidla pohybujícího se po stávající či lehce upravené infrastruktuře klasické dráhy a městských tramvajových… »
Elektrizace v ČR: smělé plány na stovky km trolejí
25.2.2024 - Přestože jsou přínosy elektrizace vytížených železničních tratí nesporné a má podporu jak mezi odborníky, tak mezi politiky, v posledních dekádách jsme se mnoha nových kilometrů trolejí nad českými tratěmi nedočkali. Mezi lety… »